تلفن سایت

تهدید بحران کم بود در تهران

تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۳

تهدید بحران کم بود در تهران

بحران کمبود آب همچنان تهران را تهدید می‌کند هر چند در چند روز اخیر کاهش دما و بارش‌های جوی کمی از اضطراب شهروندان کاسته است، اما منابع آبی پایتخت همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. از این رو اعضای پارلمان محلی پایتخت در نشستی ویژه به بررسی راه‌های برون‌رفت از این بحران پرداختند. در جلسه دیروز شورای شهر با تاکید بر اینکه منابع محدود آبی تهران هر لحظه بر خطر بحران کم‌آبی می‌افزاید، اجرای طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی به عنوان مهم‌ترین راهکار برون رفت از این بحران معرفی شد.
اقبال شاکری رئیس کمیته عمران با اشاره به طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی اظهار کرد: در سال 1390 طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی تصویب شد، اما از آن زمان تا به امروز این طرح به‌رغم زحمات فراوانی که در حوزه مطالعاتی در آن انجام گرفته حالت اجرایی و عملیاتی به خود نگرفته و تلاش ما در مجموعه مدیریت شهری این است که این طرح را عملیاتی کنیم.
او انجام اقدامات سنتی و کم بازده در سطوح مناطق و عدم رعایت اصول و مبانی طرح جامع را بزرگ‌ترین مانع در جهت عملیاتی ساختن این طرح دانست و تصریح کرد: یکی از اصول این طرح این است که منابع آبی از مرزهای منطقه خارج نشوند و هر منطقه آب‌های سطحی و زیر سطحی خود را باز چرخانی و برای آبیاری فضای سبز و در آینده برای مصارف شرب استفاده کند.
او تاکید کرد: در حوزه مدیریت شهری دو معاونت خدمات شهری و فنی عمرانی به طور مستقیم با این موضوع سر و کار دارند همچنان که خدمات شهری در لایروبی و بهبود کانال‌های موجود و معاونت فنی عمرانی در احداث و بازسازی آنها وظیفه دارند.
 عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: اجرای این طرح نیاز مبرم به هماهنگی و یکپارچگی دستگاه‌های مختلف دولتی دارد که به طور مستقیم می‌توان گفت سازمان آب و فاضلاب و وزارت نیرو با این موضوع درگیر هستند.
او گفت: البته اقداماتی در حوزه مدیریت سیلاب‌ها از طریق ایجاد کانال‌های بتنی انجام شده، اما با اجرایی شدن طرح جامع باید سعی شود این آب‌ها در همان محل جذب شوند نه آنکه انتقال داده شوند. شاکری تصریح کرد: بازچرخانی آب‌های سطحی و استفاده محلی از آن دو رویکرد مهم ما در طرح جامع خواهد بود که مصوبه مدیریت آب‌های سطحی است. با استفاده از این منابع آبی می‌توانیم نسبت به حل بحران کم آبی خوشبین باشیم، چرا که این منابع آبی کم هزینه هستند به شرط آنکه از آلوده کردن آن بپرهیزیم.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت