تلفن سایت

عملكرد يكساله دولت و اقدامات بر زمين مانده درمسكن‌مهر

تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۳

عملكرد يكساله دولت و اقدامات بر زمين مانده درمسكن‌مهر

گزارش رسمي اقدامات يك سال اول دولت يازدهم در «مسكن‌ مهر»  نشان مي‌دهد: معدل پيشرفت ‌فيزيكي ساخت مسكن‌ مهر از 75 درصد عبور كرده و علاوه بر يك ميليون واحد افتتاح‌ شده در دولت قبل، 189 هزار واحد مسكوني نيز در يك سال اخير به متقاضيان تحويل شده است. با اين حال، واگذاري واحدهای ناتمام، به 10 هزار  ميليارد تومان اعتبار نیاز دارد كه راهكار تامين غيرتورمي آن ارائه شده‌است. تامين آب و برق مسكن ‌مهر نيز 5600 ميليارد تومان بودجه مي‌خواهد.



گزارش رسمي از عملكرد يكساله دولت  و اقدامات بر زمين مانده در مسكن‌مهر منتشر شد
شارژ  مسكن‌مهر
اعلام پيش‌نياز‌هاي اتمام طرح به مقامات ارشد       جزئيات دستور معاون اول رئيس‌جمهور براي تامين «پول» و «خدمات» در پروژه‌هاي 99ساله

 وزارت راه‌وشهرسازي متفاوت از نگاه بيروني سراسر انتقادي به مسكن‌مهر، با رايزني‌هاي چندوجهي در داخل دولت، اقدامات اميدواركننده‌اي را براي فرجام اين طرح به ارث رسيده، انجام داده است.

گزارش رسمي درباره يك ‌سال عملكرد دولت يازدهم در طرح مسكن‌مهر، از انتقال نيمه باقي‌مانده اين طرح به «ريل تكميل» بعد از ماه‌ها توقف حكايت دارد و نشان مي‌دهد: وزارت راه‌وشهرسازي معدل پيشرفت ‌فيزيكي كل طرح مسكن‌مهر را به بالاي 75درصد رسانده اما براي رساندن مسكن‌مهر به مقصد، پنج ايستگاه ديگر در پيش دارد كه اگر شرايط عبور توسط مسوولان ارشد دولت فراهم شود، كل طرح تا پايان سال94 به اتمام مي‌رسد. دولت يازدهم پرونده 3/2ميليون واحدي مسكن‌مهر را با يك ميليون واحد افتتاح شده و يك ميليون و 300 هزار آپارتمان در حال ساخت، از دولت قبل تحويل گرفت و در همان زمان با بررسي‌‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي مشخص شد حداقل نيم ميليون از واحدهاي ناتمام –حدود 50درصد از واحدهاي در حال ساخت- به دليل مشكلات جدي، زمين‌‌گير شده‌اند. اما آخرين آمار پيشرفت‌فيزيكي اين پروژه‌ها كه در تاريخ 15 شهريورماه از سايت‌هاي مسكن‌مهر سراسر كشور استخراج شده نشان مي‌دهد: از زمان تشكيل دولت يازدهم تاكنون تعداد 189 هزار واحد مسكوني‌مهر ديگر تكميل و تحويل افراد شده و حجم ساختمان‌هاي نيمه‌فعال يا راكد نيز به 120 تا 216 هزار واحد كاهش پيدا كرده است.
با اين حال دو چالش اصلي هنوز گريبان پروژه‌هاي مسكن‌مهر را رها نكرده است. اين پروژه‌ها از يكسو براي تكميل شدن به منابع مالي نياز دارند كه بايد از محل افزايش آورده‌نقدي پيش‌خريداران يا افزايش وام مسكن‌مهر تامين شود و از سوي ديگر، تامين آب و برق و گاز به همراه تاسيسات مرتبط با اين خدمات نيزكمبود ديگري است كه در صورت رفع نشدن، مي‌تواند تا سال‌هايي بيش از عمر دولت فعلي، صاحبان مسكن‌مهر را به معطلي بكشاند.
مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي براي تامين «پول» و «خدمات سه‌گانه» به‌عنوان چالش‌هاي حل‌نشده در مسكن‌‌مهر، اخيرا با پيگيري‌ از طريق معاون اول رئيس‌جمهور موفق شدند مجوز دو نوع شارژ مالي را براي مسكن‌مهر اخذ كنند.
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در تشريح گزارش عملكرد يكسال اول دولت يازدهم در طرح مسكن‌مهر به «دنياي‌اقتصاد» اعلام كرد: با دستور مصوب معاون اول رئيس‌جمهور تا پايان امسال، 2000 ميليارد تومان براي تامين خدمات زيربنايي مورد نياز پروژه‌هاي آماده افتتاح، اختصاص مي‌يابد؛ همچنين سقف خط‌اعتباري تسهيلات مسكن‌مهر كه پيش‌تر تا 48هزار ميليارد تومان تامين شده بود، هم‌اكنون به 50هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده تا مابقي وام‌هاي 25ميليوني پيمانكاران در پروژه‌هاي نيمه‌تمام از طريق بانك‌مسكن پرداخت شود.
با اين حال بررسي وضع موجود مسكن‌مهر نشان مي‌دهد: دو فقره شارژ مالي كه به ترتيب براي خط‌اعتباري تسهيلات و نياز وزارت نيرو به تامين خدمات صورت گرفته است كافي نيست. 
در حال‌حاضر 320 هزار واحد مسكوني‌مهر ساخته‌شده در كشور وجود دارد كه چون خدمات زيربنايي مورد نياز آنها هنوز تامين نشده، امكان واگذاري اين واحدها از وزارت راه‌وشهرسازي سلب شده است. همچنين با توجه به آمار مرحله نازك‌كاري مابقي ساختمان‌ها، به زودي 350 هزار واحد ديگر نيز به صف آپارتمان‌هاي در انتظار آب و برق و گاز اضافه مي‌شوند.

خواسته‌‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي
قائم مقام وزير راه‌وشهرسازي دراين‌باره اعلام كرد: با آسيب‌شناسي‌هايي كه استان به استان و شهر به شهر از پروژه‌هاي مسكن‌مهر شامل ساختمان‌هاي تحويل داده شده و همچنين ساختمان‌هاي در دست تكميل و ناتمام انجام داده‌ايم، به پنج راه‌حل براي برون‌رفت از مشكلات موجود رسيديم كه هم‌اكنون به دنبال تحقق و دريافت ابزارهاي مورد نياز اين پنج راهكار از مسوولان ارشد دولت هستيم.
مهرآبادي افزود: براي بستن پرونده مسكن‌مهر به 10 هزار ميليارد تومان منابع مالي جديد علاوه بر 50هزار ميليارد اعتبار اختصاص يافته شده، نياز داريم كه ابزار اين خواسته با پيشنهادي كه به بانك‌مركزي ارائه كرده‌ايم، مي‌تواند كاملا از مسير غيرتورمي تامين شود. همچنين سقف تسهيلات مسكن‌مهر براي پروژه‌هاي ناتمام بايد از 25ميليون به 30ميليون تومان افزايش پيدا كند.
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي راه‌حل سوم را در صدور اجازه تغيير يا حذف برخي شرايط واگذاري مسكن‌مهر در پروژه‌هايي دانست كه بيش‌از ظرفيت تقاضا در برخي شهرها ساخته‌ شده و بدون متقاضي مانده‌اند.
مجري ويژه مسكن‌مهر درباره دو ابزار ديگر نيز گفت: تكميل خدمات روبنايي شامل مراكز رفاهي و سكونتي و همچنين تامين خدمات زيربنايي ضروري شامل آب و برق و گاز در كل محله‌هاي مسكن‌مهر به حداقل 10 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه البته اگر 2 هزار ميليارد تومان مربوط به مصوبه اخير معاون اول رئيس‌جمهور تا پايان امسال تزريق شود نياز مالي خدمات به حدود 8 هزار ميليارد تومان كاهش مي‌يابد.

اعلام كمبود آب و برق براي اولين‌بار
نتايج تحقيقات دفتر قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در امور مسكن‌مهر نشان مي‌دهد: وزارت نيرو براي تامين تمام و كمال آب و برق كل مسكن‌مهر و ايجاد انشعاب پايدار براي همه واحدهاي مسكوني به 5600 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه 2هزار ميليارد از اين رقم قرار است تا پايان امسال در اختيار اين وزارتخانه قرار بگيرد. مشكلات ناشي از نبود خدمات زيربنايي در مسكن‌مهر باعث شده هم‌اكنون بين 470 هزار تا 600 هزار واحد مسكوني‌مهر در دست ساخت يا ساخته‌شده، با عدم دسترسي به آب و برق و گاز و سيستم‌ فاضلاب روبه‌رو شوند.  وزارت نيرو در صورت تامين اعتبار 5600 ميليارد توماني، قادر است خدمات را به اين پروژه‌ها متصل كند.

پيشنهاد غيرتورمي به بانك‌مركزي
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در تشريح راهكار غيرتورمي براي تامين مالي و شارژ دوباره پروژه‌هاي مسكن‌مهرگفت: در نامه‌اي به معاون اول رئيس‌جمهور از وي درخواست كرده‌ايم زمينه اجراي پيشنهادي را كه پيش‌تر به بانك‌مركزي ارائه داده بوديم فراهم كند.
در اين پيشنهاد از بانك‌مركزي خواسته شده، از محل بازپرداخت اقساط وام‌‌هاي مسكن‌مهر كه تاكنون به نزديك 4 هزار ميليارد تومان رسيده است، منابع جديدي براي تكميل پروژه‌ها در قالب افزايش سقف وام از 25 ميليون به 30 ميليون تومان اختصاص دهد.
مهرآبادي با بيان اينكه، افزايش سقف وام مسكن‌مهر به 30 ميليون تومان، مجوز قبلي از دولت دارد و تاريخ مصوبه آن به 2/5/92 مربوط مي‌شود، افزود: افزايش اعتبار مورد نياز مسكن‌مهر به 60 هزار ميليارد تومان نيز داراي مصوبه‌اي از هيات‌دولت به تاريخ 30/2/92 است و خوشبختانه معاون اول رئيس‌جمهور در پاسخ به درخواست اخير وزارتخانه، از بانك‌مركزي خواسته‌اند اين موضوع را پيگيري و در دستور كار قرار دهد.
مهرآبادي در ادامه گفت‌وگو تصريح كرد: وزارت راه‌وشهرسازي در طول يك سال گذشته با آگاهي از مشكلات جدي پيش‌خريداران مسكن‌مهر در تامين آورده‌نقدي و همچنين با علم به اينكه قيمت تمام‌شده مسكن‌مهر در دولت قبل و اين دولت در سه مرحله افزايش پيدا كرد، اما سقف تسهيلات تغيير نيافت، تلاش زيادي براي افزايش وام مسكن‌مهر انجام داد.  قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي افزود: در اين مقطع نيز با لحاظ کردن سياست‌هاي دولت مبني بر عدم افزايش نقدينگي و در عين حال ضرورت ادامه كار در طرح مسكن‌مهر به نحوي كه منجر به عدم افزايش تورم شود، به دنبال افزايش سقف تسهيلات تا 30ميليون تومان هستيم. در سال گذشته پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي مسكن‌مهر به شدت با كندي همراه بود و از آنجا كه از ابتداي شروع طرح مسكن‌مهر منابع مالي اين طرح از دو كانال تسهيلات بانكي و آورده‌نقدي متقاضيان قرار بود تامين شود، طي سال‌هاي اخير به دليل پرداخت تسهيلات، سرعت ساخت‌وساز مناسب بود، اما در حال حاضر با توجه به تزريق قسمت اعظم وام‌‌ها، باقي‌مانده ساخت‌وساز پروژه‌ها نيازمند آورده ‌نقدي متقاضيان است. در اين مرحله لازم است از طريق افزايش سقف وام، كمك بيشتري به پيش‌خريداران شود در غير اين‌صورت اتمام و تكميل پرونده مسكن ‌مهر نه تنها طي دو سال آينده غيرممكن است كه تا سال‌هاي سال، تبعات بلاتكليفي و نيمه‌كاره بودن اين پروژه‌ها براي دولت و مردم  مشكل‌ساز خواهد بود.

قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي: مسكن‌مهر مشروط به گذشتن  از 5 ايستگاه تا پايان94 به انتهاي «ريل تكميل» مي‌رسد


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت