تلفن سایت

متن نامه دبير شوراي عالي شهرسازي به معاون قاليباف

تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۳

متن نامه دبير شوراي عالي شهرسازي به معاون قاليباف

دبير شوراي عالي شهرسازي به دفاعيه مكتوب شهرداري تهران درخصوص «صدور مجوز ساخت‌وساز براي يك مگاپروژه در زمين بوستان مادر» پاسخ داد و در نامه‌اي به معاون قاليباف اعلام كرد: توجيه به‌كار‌رفته در اين مجوز مبني‌بر «مجاز بودن شهرداري به لغو كاربري‌هاي تثبيت شده فضاي ‌‌سبز طبق طرح جامع تهران» قابل قبول نيست؛ چراكه تغيير كاربري‌هاي سبز و خدماتي، مستلزم بررسي و تاييد شوراي‌عالي شهرسازي است.
پاسخ به  شهرداري‌تهران درباره «بوستان‌مادر» : «تغييركاربري» منوط به موافقت شورای عالی شهرسازی است
چالش بر سر یک «مگاپروژه»

متن نامه دبير شوراي عالي شهرسازي به معاون قاليباف:
اصرار بر ادامه ساخت‌وساز در زمين «مادر» مصداق تخلف است
شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور دفاعيه مكتوب شهرداري تهران در خصوص پروانه ‌ساختماني صادرشده براي ساخت‌وساز در زمين معروف به «بوستان ‌مادر» را نوعي «توجيه» در راستاي تغيير كاربري فضاي ‌سبز دانست و در نامه‌اي به معاون شهردار، براي بار سوم درخواست كرد، ادامه فعاليت اين پروژه تا اطلاع ثانوي متوقف شود.

روز گذشته متن نامه‌اي به تاریخ 11/ 5/93را منتشر كرد كه در آن معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران خطاب به دبير شوراي عالي شهرسازي تاكيد كرده بود: پروانه ساخت‌وساز پروژه نور در زمين موسوم به بوستان‌ مادر كاملا با قوانين بالادست منطبق است و اين مجوز با رعايت حدود اختياري كه در متن پيوست طرح جامع شهر تهران براي شهرداري تعيين شده، صادر شده است.
محل اجرای پروژه ساختمانی نور که گفته می‌شود بیش از 5 برج بالای 15 طبقه در آن تعریف شده، زمینی است که تا سال پیش تابلوی بوستان مادر جلوی آن نصب بود و تا همان موقع برچسب کاربری فضای سبز در نقشه طرح تفصیلی بر آن الصاق شده بود. اما مجوز این پروژه که از نظر ابعاد مالی و فنی جزو معدود مگا پروژه‌های ساختمانی و دارای ارزشی بیش از 400 میلیارد تومان است، هم اکنون به یکی از چالش‌های دولت و شهرداری تهران بدل شده است.
عليرضا نادري در نامه‌اي كه 11 مردادماه امسال به پيروز حناچي نوشته بود، با استناد به اختياري كه در پيوست جامع شهر تهران بابت «تغيير كاربري‌هاي تثبيت‌شده طرح تفصيلي قديم» به شهرداري داده شده است، اعلام كرد: مطابق بند4 پيوست پنج طرح جامع شهر تهران، شهرداري تهران به منظور تامين نيازهاي خدماتي شهر مجاز است كاربري‌هاي سبز، پارك‌ها و... كه در نقشه طرح تفصيلي قديمي تثبيت‌ شده‌اند را در ظرف زماني مشخص لغو و كاربري‌هاي خدماتي مورد نياز را تامين و جايگزين آنها کند. شهرداري تهران با استناد به اين مجوز پيش‌بيني شده در طرح جامع، معتقد است: كاربري زمين بوستان مادر كه در طرح تفصيلي قديم شهر تهران «فضاي‌سبز» تعيين و تثبيت شده بود، با تشخيص شهرداري، در طرح تفصیلی جدید تهران، به كاربري مسكوني و تجاري تغيير پيدا كرده است و پس‌از آن در سال92 براي ساخت‌وساز روي اين زمين، پروانه صادر شده است. اما انتشار متن نامه ماه گذشته معاون شهردار تهران در صفحه ديروز «دنياي‌اقتصاد» باعث شد نامه ديگري در اختيار روزنامه قرار بگيرد كه در آن، دبير شوراي عالي شهرسازي به فاصله 11روز پس از نامه‌ عليرضا نادري، در پاسخ به او، كماكان ساخت‌وساز در بوستان مادر را مغاير قانون عنوان كرده است.
پيروز حناچي دبير شوراي عالي شهرسازي در نامه مورخ 29/5/93 خطاب به معاون قاليباف، درباره استنباط شهرداري تهران از مجوزي كه طرح جامع بابت تغيير «كاربري‌هاي تثبيت‌شده» به اين نهاد عمومي داده است، تاكيد مي‌كند: براي اعمال هرگونه تغيير در كاربري‌هاي تثبيت‌شده، صرفا تصميم شهرداري و حتي تاييد كميسيون ماده5، كفايت نمي‌كند بلكه تاييديه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور نيز لازم است.
واكنش دبير شوراي‌عالي شهرسازي به برداشت شهرداري از محتواي طرح جامع نشان مي‌دهد: اگر چه طبق طرح جامع شهر تهران، شهرداري اختيار تغيير كاربري‌هاي فضاي ‌سبز يا هر كاربري تثبيت‌شده ديگر را دارد اما حريم اين اختيار صرفا در حد ارائه پيشنهاد كاربري جديد به شوراي عالي شهرسازي است طوري كه مجوز نهايي تغييركاربري فقط از كانال شوراي عالي رسميت پيدا مي‌كند. حناچي در پاسخ به نامه شهرداري‌ تهران درباره پروژه ساختماني در حال اجراي بوستان مادر، تاكيد كرده است: نامه شهرداري در خصوص توجيه لغو تثبيت كاربري فضاي سبز پارك نور (مادر)، داراي كفايت نبوده و دستور مشخص ماه گذشته شوراي‌عالي براي توقف كليه عمليات ساختماني اين پروژه بايد اجرا شود. متن نامه دبير شوراي عالي شهرسازي به معاون شهردار تهران به شرح زير است:
بازگشت به نامه شماره 492978/80 مورخ 11/5/1393 در خصوص توجیه لغو تثبیت کاربری فضای سبز پارک نور (مادر) به آگاهی می‌رساند که هرگونه تغییر در کاربری‌های تثبیت شده خدماتی طرح جامع شهر تهران از جمله زمین مذکور مستلزم انجام بررسی‌های لازم و تایید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌باشد و تصمیم آن شهرداری محترم و حتی تایید آن در کمیسیون ماده 5 (در صورت وجود) برای لغو تثبیت کاربری مذکور و سایر موارد مشابه دارای کفایت نبوده و شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز در همین رابطه دستور مشخص برای توقف کلیه فعالیت‌های ساختمانی در زمین مذکور را صادر نموده و اصرار بر ادامه فعالیت را از مصادیق تخلف و مستلزم پیگیری حقوقی از جانب دبیرخانه شورای‌عالی دانسته است.  لذا ضمن تاکید مجدد بر ضرورت تامین نظر مصوبه مورخ 23/4/1393 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران  و در اجرای ماده 7 قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مقتضی است که هر چه سریع‌تر نسبت به صدور دستور توقف هرگونه عملیات ساختمانی اعم از تجهیز کارگاه، گودبرداری و سایر فعالیت‌های اجرایی اقدام نموده و نتیجه را به همراه سایر مستندات قانونی مربوط به ساخت و ساز در این مکان (همان‌گونه که در نامه شماره 300/12012 مورخ 12/3/1393 اشاره شده است)، جهت بررسی‌های لازم و اخذ نظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به این دبیرخانه ارائه فرمایند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت