تلفن سایت

مکاتبات پایتخت در اتاق شیشه ای

تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۳

مکاتبات پایتخت در اتاق شیشه ای

 گزارش كار يكساله شوراي شهر تهران نشان مي‌دهد بازوهاي كنترلي پارلمان پايتخت در مقايسه با قبل، فعال‌تر شده و با حذف موانع  نظارتي، فضاي مكاتبات شهرداري به اتاق شيشه‌اي تبديل شده است. رئيس شوراي‌شهر تهران روز گذشته با بيان اينكه دامنه كنترل بر عملكرد مديران شهري گسترده‌تر شده است، گفت: اعضای شورا با دسترسي به سيستم صدور مجوزهاي ساختماني و ساير مصوبات شهرداري‌هاي 22گانه، امور شهر را به‌صورت لحظه‌اي رصد كرده و در صورت مشاهده تخلف يا مغايرت از قانون، پاسخ درباره موارد خاص را مستقيم از شهردار تهران مطالبه مي‌كنند.
شورای شهر به مسیر صدور مجوز در شهرداری های 22 گانه دسترسی پیدا کرد
مکاتبات پایتخت در اتاق شیشه ای
رئیس شورای شهر تهران در سالگرد تشکیل دوره چهارم پارلمان محلی پایتخت از طراحی چهار شیوه نظارتی جدید بر عملکرد شهرداری تهران و به نتیجه رسیدن 80 درصد از تذکرات نظارتی شورا در یکسال گذشته خبر داد.
 احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر «نظارت قبل از اجرا»، «تشکیل کمیسیون نظارت»، «پرونده‌های سه امضایی» و «نظارت عموم اعضا» را رویکرد نوین نظارت در این دوره معرفی کرد و گفت: اما واقعیت آن است که ابزارهای نظارتی شورا در حد ابزارهای نظارتی مجلس نیست. با این حال با افزایش سطح مداخله در برنامه‌های دولت و تقویت بدنه کارشناسی به دنبال بهبود کیفیت زندگی شهروندان هستیم.
روز گذشته احمد مسجدجامعی در سالگرد تشکیل دوره چهارم شورای شهر به تشریح عملکرد یکساله شورای شهر چهارم پایتخت پرداخت. او گفت: صرف نظر از تفاوت‌های ظاهری این دوره با دوره‌های پیشین (افزایش تعداد اعضا و کمیسیون‌های تخصصی) رویکرد عملیاتی شورا متفاوت از دوره‌های قبل شده است.
او نظارت قبل از اجرا، تقویت بدنه کارشناسی و ایجاد فضای آزاد برای اظهار نظر اعضا فارغ از جهت‌گیری سیاسی را از جمله این تفاوت‌ها برشمرد و افزود: تلاش می‌کنیم شیوه‌های اجرایی در بدنه مدیریت شهری به‌گونه‌‌ای به کار گرفته شود تا منجر به تخلف نشود.
رئیس شورای شهر تهران به 100 تذکر ارائه شده به شهردار تهران از سوی اعضای شورا در یک سال گذشته اشاره و اظهار کرد: پیگیری تخلفات شهری در شورای شهر به دلیل آنکه ابزارهای نظارتی شورا در حد ابزارهای نظارتی مجلس نیست در برخی مراحل با مقاومت‌هایی رو‌به‌رو می‌شود اما با این حال شورا توانسته بیش از 80 درصد تذکرات به شهرداری را به نتیجه برساند.
به گفته وی، بیشترین تذکر در این دوره از سوی ابوالفضل قناعتی و اسماعیل دوستی به شهرداری تهران ارائه شده است.
رئیس شورای شهر اضافه کرد: ما در دوره چهارم شورا، تعداد کمیسیون‌های تخصصی شورا را از 3 کمیسیون به 6 کمیسیون افزایش دادیم که اعضای شورا صرف نظر از مسوولیت خود در شورا، کار در سازمان‌ها و تشکیلات دیگر را نیز تجربه کرده‌اند و افرادی کارشناس و خبره هستند. مسجدجامعی افزود: در همین راستا، مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌هایی متناظر با کمیسیون‌های تخصصی شورا تشکیل داده که با این کمیسیون‌ها کارگروه و جلسات مشترک داریم. دولت نیز در بالاترین سطح کمیسیون مسائل کلان‌شهرها را در هیات دولت با عضویت 13 وزیر تشکیل داد که یکی از علل ایجاد آن، پیگیری شورای شهر تهران بوده و مسائل تهران در این کمیسیون به طور ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. مسجد جامعی گفت: اعضا با رئیس‌جمهوری دیدار داشتند که برای اولین بار رخ داد و پیش از این سابقه نداشت. در این دیدار، همه اعضا توانستند مسائل و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. این اتفاقات باعث شده که با دستگاه‌های اجرایی به ادبیات مشترکی درباره مسائل شهری دست پیدا کنیم. همچنین به جای افزایش عرض و طول بدنه اجرایی شهرداری، کوشیده‌ایم بدنه کارشناسی را تقویت کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با ارائه آماری از فعالیت‌های اعضا در یک سال گذشته گفت: در طول اولین سال فعالیت شورا، 36 سخنرانی پیش از دستور توسط اعضا ایراد شد که بررسی‌ها نشان داد 18 سخنرانی توسط اعضای یک گروه و 18 سخنرانی توسط اعضای گروه دیگر انجام شده و این نشانگر فضای عادلانه و مشارکتی شورای شهر است.

چهار لایه شدن نظارت
مسجدجامعی با بیان اینکه در این دوره شورا چهار شیوه نظارتی جدید پیش‌بینی شده که برخی از آنها در ادامه راه عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: تشکیل کمیسیون نظارتی یکی از این چهار شیوه است. در کنار آن برنامه داریم تا هر کمیسیون به یک بخش نظارتی هم مجهز شود.
پرونده‌های سه امضایی شیوه دیگر نظارتی بودکه مسجد جامعی به آن اشاره کرد و گفت: از این طریق صدور مجوزهای ساختمانی از طریق اتوماسیون اداری که در اختیار شورای شهر قرار گرفته است پیگیری می‌شود و با امضای سه عضو کمیسیون تخصصی به طور مستقیم برای دریافت پاسخ و احتمال بروز تخلف به شهردار تهران منتقل می‌شود.
او نظارت عموم اعضای شورای شهر را دیگر شیوه جدید شورا برای نظارت جدی بر عملکرد شهرداری خواند و گفت: در این راستا هزار و 156 مورد پیگیری توسط اعضا انجام شده که حدود 12 درصد آنها به نتیجه مورد نظر شورا نرسیده است.

مجوزهای قانونی اما خلاف
او در پاسخ  سوال مبنی بر اینکه چرا با وجود آنکه حساسیت نظارت در این دوره بیشتر شده است اما در برخی موارد این حساسیت‌ها در مورد صدور مجوزهای خاص ساختمانی همچون بوستان مادر به نتیجه نمی‌رسد و آیا وابستگی زیاد شهرداری تهران به درآمدهای این بخش امکان تعامل شورا را از بین برده است، گفت: در این گونه موارد پای پول در میان است. شهرداری برای تامین هزینه‌های شهر، آسمان و زمین را می‌فروشد که البته مورد تایید شورای شهر نیست اما باید قبول کرد که دوری از آن نیز به راحتی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل است که شورای شهر در این دوره برای افزایش درآمدهای پایدار اقداماتی را انجام داده است.

او ادامه داد: باغات زیادی با پیگیری شورای شهر تهران از دام ساخت وساز نجات یافتند اما در این میان باید توجه داشت که بخشی از مجوزهای ساختمانی که به آن اشاره کردید حتی اگر قانونی باشد، تخلف است. پروژه ایران زمین و باغ معنوی نمونه این مجوزها است که تخلف محسوب می‌شد و با درخواست شورا ادامه عملیات عمرانی در آنها متوقف شد.
مسجد جامعی به پروژه بوستان مادر اشاره کرد و گفت: پروژه بوستان مادر به طور جدی از سوی کمیسیون سلامت شورای شهر و کمیسیون اصل 90 مجلس در حال پیگیری است.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره طلب شهرداری از دولت گفت: این طلب انباشته از دوره‌های پیشین دولت است و باید گفت سهم پرداخت دولت جدید از دولت پیشین بیشتر بوده است.
مسجدجامعی با تاکید بر اینکه باید به سمت درآمد پایدار حرکت کرد، گفت: تلاش شورا هم برای افزایش حجم درآمد پایدار بوده است. مواردی هم که در زمینه ساخت و سازها در شهر صورت می‌گیرد اگر طبق قانون اتفاق نیفتاده باشد تخلف محسوب می‌شود.

انتقال فرودگاه برای امنیت و سلامت شهر مهم است
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: در این راستا از کمیسیون‌های شورا درخواست کرده‌ایم تا چارچوبی را طراحی کنند از سوی دیگر از شهرداری نیز خواسته ایم تا طرح خود را ارائه دهد و پس از آن به دولت ارائه شود.
او اضافه کرد: مقدمات و زیرساخت‌های انتقال فرودگاه پایتخت فراهم است، اما مشکلاتی همچون نبود دسترسی آسان و ارزان به فرودگاه امام خمینی(ره) وجود دارد.
مسجد جامعی تاکید کرد: در مجموع این طرح از نظر شورای شهر قابلیت اجرا دارد و پیش بینی می‌کنم برای امنیت و سلامت شهر مهم است.
مسجد جامعی با بیان اینکه در جلسات مربوط به پیگیری حادثه اتوبوس گفته شد این اتوبوس‌ها مانند بمب متحرک هستند و سه هزار بمب متحرک در شهر داریم، گفت: پیگیری این مساله باعث شد تعدادی از این بمب‌های متحرک از رده خارج شده و تعدادی نیز تا پایان امسال خارج شوند.
او با اشاره به حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری گفت: در آن زمان گفته شد این موضوع مشیت الهی بوده است. ما به علت پرداختن به این مساله تحت فشار بودیم، اما باید حساسیت ایجاد کنیم و نگوییم این مسائل عادی است.
مسجدجامعی با بیان اینکه نحوه تلقی و نگرش به مسائل عوض شده گفت: اگر ما با موضوع اتوبوس‌ها و خطرات آنها برخورد نمی‌کردیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ اما تغییر نگرش‌ها باعث شد همان روزی که حادثه فوت مرحوم چراغی مطرح شد عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران به صحن علنی شورا بیاید و درباره آن توضیح دهد و همان روز دوبار به دیدن خانواده مرحوم برود.

دوباره کاندید می‌شوم
رئیس شورای شهر تهران روز گذشته با اعلام خبر کاندیداتوری خود برای دور جدید ریاست شورا عنوان کرد: اگرچه ریاست شورا دغدغه شخص من نیست اما از آنجا که این مسوولیت از من خواسته شده است آن را می‌پذیرم و برای دوره‌های جدید ایده‌های جدیدی در ذهن دارم.
او در پاسخ به این سوال که رقیب شما در انتخابات آتی چه کسی است، گفت: من مانند شما حساس نیستم، اما مسوولیت را می‌پذیرم، زیرا از من خواسته شده و برای آن ایده دارم و فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم. مسجدجامعی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر رئیس شورا نشوید نایب رئیس یا عضو هیات رئیسه خواهید شد؟ اظهار کرد: در آن صورت من تهران گردی‌ام را ادامه می‌دهم و عضو هیات رئیسه باقی نمی‌مانم. او همچنین با بیان اینکه فضای شورا سیاسی نیست و عملکرد و کارکرد شورا اجتماعی است، افزود: شما در آمارها تعامل را می‌بینید و مسائل سیاسی در شورای سوم نیز وجود نداشت، بلکه از بیرون القا می‌شد.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه روند انتخاب ریاست معمولی است، گفت:‌ هر نتیجه‌ای که انتخابات داشته باشد، برای من محترم است و این موضوع دغدغه من نیست و اگر هم رئیس نباشم تهران گردی می‌کنم. چون فکر می‌کنم فردی که فرهنگ و جغرافیای شهر را نشناسد نمی تواند آن را اداره کند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت