تلفن سایت

دو خصوصيت مورد نياز شهرداری تهران

تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

دو خصوصيت مورد نياز شهرداری تهران

دو خصوصيت مورد نياز شهرداري تهران براي پيمانكاراني كه بتوانند بخش اعظم پروژه‌‌‌هاي عمراني اين كلان‌شهر را فارغ از «ضعف‌ اجرايي» و «كمبود مالي»، تقبل مسووليت كرده و سرموقع اجرا کنند و تحويل شهرداري دهند، باعث شد خردادماه امسال توافق‌نامه‌اي به ارزش 20هزار ميليارد تومان بين شهرداري تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منعقد شود.
اعلام خبر اين توافق‌نامه در ماه گذشته به شكلي خاص از سوي برخي رسانه‌ها مانع از تشريح اهداف نهفته در آن و همچنين محتواي موافقت‌نامه شد اما جزئيات آنچه مابين مسوولان ارشد شهرداري تهران و سپاه به امضا رسيده حكايت از دغدغه‌‌اي دارد كه مديريت‌شهري براي رفع آن، دست به انتخاب دو نهاد باسابقه در اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني زده تا بار توسعه پايتخت در حداقل 4 حوزه شهري را به اين دو نهاد وابسته به سپاه منتقل كند.
براساس توافق‌نامه شهرداري تهران و سپاه، ماموريت اصلاح و بهبود شرايط زندگي شهروندان تهراني كه بايد با اجراي طرح‌هاي عمراني در حوزه‌هاي «حمل‌ونقل عمومي، بافت‌فرسوده، مراكز خدماتي و رفاهي و همچنين فضاي سبز» محقق شود، به مدت 4سال به قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) و بنياد تعاون سپاه واگذار مي‌شود.
شهرداري تهران در اين طرح‌ها نيازمند پيمانكاران بزرگ مقياسي است كه بتوانند در درجه اول با پشتوانه مالي و در درجه دوم با توان اجرايي بالا، بدون فوت وقت و در كمترين زمان، موعد افتتاح و بهره‌برداري از پروژه‌ها را فراهم بياورند.
در متن توافق‌نامه ضمن تاكيد بر اين خواسته شهرداري، به سابقه مطلوب نهادهاي وابسته به سپاه در اجراي پروژه‌هاي عمراني شهر تهران اشاره شده است كه به نوعي مي‌تواند گوياي علت انتخاب دوباره  باشد.
مطابق توافق‌نامه‌اي كه بهار امسال به امضای 14نفر از مقامات ارشد، معاونان و مديران طرفين اين توافق‌نامه رسيده، شهرداري تهران به عنوان طرف اول موظف است تا سقف 20 هزار ميليارد تومان پروژه‌هاي پيمانكاري براي اجرا در شهر تهران به بنياد تعاون سپاه –به‌عنوان طرف دوم توافق‌نامه- واگذار كند به طوري كه نيمي از هزينه اجراي كل پروژه‌ها كه معادل 10ميليارد تومان مي‌شود بايد به صورت نقد از طرف شهرداري به بنياد پرداخت شود و نيمي ديگر به صورت غيرنقدي و از طريق واگذاري املاك و مستغلات شهرداري تامين خواهد شد.
بنياد تعاون سپاه در اين راستا مسووليت دارد پيمانكاران مدنظر خود را براي پروژه‌ها به كار گيرد و همچنين در طول اجراي پروژه‌ها، اگرچه هزينه‌ها از طرف شهرداري پرداخت مي‌شود اما مديريت تامين‌مالي با بنياد خواهد بود.
اين توافق‌نامه در 11ماده و 5 تبصره تنظيم شده و طبق ماده‌اي از آن، بنياد بايد خط‌اعتباري 10هزار ميليارد توماني به پشتوانه منابع غيرنقدي در تعهد شهرداري، نزد بانك انصار ايجاد كند تا متناسب با معرفي آن منابع، از اين خط، پرداختي‌ها به عوامل اجراي پروژه‌ها ارائه شود.
در مقدمه  موافقت‌نامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری تهران  در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر تهران آمده است:
شهرداری تهران در جهت پیاده‌سازی طرح جامع شهری کلان‌شهر تهران و در جهت اصلاح و بهبود شرایط زندگی شهروندان تهرانی طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای عمرانی را در دستور کار خود دارد. اصلاح ساختار نظام توسعه شهری، ایجاد و تناسب در زنجیره معماری ایرانی اسلامی شهر تهران، بهبود نظام حمل‌و‌نقل شهری از طریق اصلاح و توسعه بزرگراه‌ها، تونل‌ها، تغییر بنیادین بافت‌های فرسوده، توسعه فضاهای خدماتی، رفاهی، توسعه فضای سبز و زیباسازی و توسعه طرح‌های فرهنگی اجتماعی از جمله برنامه‌های در دست اقدام شهرداری تهران است. شهرداری تهران به منظور اجرای سریع و با کیفیت این طرح‌ها، هم نیازمند حضور و مشارکت ظرفیت‌های اجرایی و پیمانکاری توانمند و با پشتوانه است و هم نیاز به تامین مالی و مشارکت سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ در اجرای این طرح‌ها دارد.
سپاه پاسداران با دارا بودن ظرفیت‌های عظیم اجرایی در قالب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و بنیاد تعاون سپاه طی سنوات گذشته در جهت ایفای نقش مسوولیت اجتماعی خود در این زمینه‌ها همکاری و مساعدت‌های فراوانی را با شهرداری تهران داشته که آثار و نتایج آن در معرض نگاه و بهره‌برداری همه شهروندان تهرانی است.
بدیهی است به‌منظور نقش آفرینی و استفاده مطلوب و مناسب از این ظرفیت و توانایی اجرایی و مالی در جهت بهبود و توسعه شهر بزرگ تهران و افزایش رضایتمندی ساکنان پایتخت، سپاه پاسداران آمادگی کامل خود را در جهت به خدمت گرفتن کلیه ظرفیت‌های پیمانکاری و عمرانی و مالی در اجرای طرح‌های مصوب شهر تهران اعلام کرده است.
در ماده 2 این موافقت‌نامه که به اصل موضوع توافق پرداخته شده، آمده است: اجرای پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سقف 200 هزار میلیارد ریال (بیست هزار میلیارد تومان) است  که نیمی از آن به مبلغ 100 هزار میلیارد ریال به صورت نقدی توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود و الباقی تامین مالی این پروژه‌ها توسط بنیاد تعاون سپاه از محل منابع غیرنقدی با توافق شهرداری تهران صورت خواهد پذیرفت (بدیهی است این نسبت با توافق طرفین قابل تغییر خواهد بود).
 همچنین ماده 3 این موافقت‌نامه زمان و مدت اجرای آن را توضیح داده است: مدت زمان اجرای موافقت‌نامه 4 سال از زمان اولین پرداخت طرف دوم بابت پروژه عمرانی است.
در یکی از تبصره‌های ماده 4 این توافق‌نامه آمده است: پروژه‌های عمرانی با پیشنهاد طرف اول و توافق طرف دوم انتخاب خواهد شد.
در ماده 5 این توافق‌نامه نيز که به تعهدات بنیاد تعاون پرداخته شده آمده است: تامین منابع مالی تعهد شده این موافقت‌نامه از سوي بنياد به میزان 10.000 میلیارد تومان است که از محل واگذاری منابع غیرنقدی توسط طرف اول خواهد بود. همچنین بانک انصار به‌عنوان بانک عامل به منظور افتتاح خط اعتباری در سقف10 هزار میلیارد تومان به صورت مرحله‌ای و در هر مرحله به میزان مبلغ مجوزها و پروانه‌های ساخت صادره و همچنین ارزش املاک واگذار شده اقدام می‌شود.
تعیین پیمانکار اصلی اجرای پروژه‌های عمرانی و معرفی به طرف اول و پیگیری انعقاد قراردادهای پروژه‌های مورد توافق و پیش‌بینی ساز و کارهای لازم در خصوص دریافت املاک و مستغلات پیشنهادی شهرداری و پروانه‌های ساختمانی مورد تقاضا ظرف مدت یک ماه پس از امضای توافق‌نامه موارد دیگر این بند است.
 چارچوب‌هاي قانوني رعايت مي‌شود
محسن پیرهادی، عضوکمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درباره این موافقت‌نامه می‌گوید: موضوع تفاهم‌نامه از شهرداری پیگیری شد، این تفاهم‌نامه 4ساله است و تعهدی برای طرفین ایجاد نمی کند پیش از این هم مشابه چنین تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بانک‌ها بسته شده است که رقم آن 2 هزار میلیارد تومان بود.
وی ادامه می‌دهد: این تفاهم‌نامه رانت خاصی ایجاد نمی‌کند و بیشتر بازتاب رسانه‌ای داشت و اتفاق جدیدی در شهرداری نبود همچنین براساس یکی از بندهای این تفاهم‌نامه هر پروژه‌ای که بر اساس این تفاهم‌نامه واگذار می‌شود باید مناقصه برگزار و قرارداد بسته شود. بنابراین چارچوب‌های قانونی رعایت می‌شود.
 به گفته پیرهادی  از شهرداری خواسته شده است شورای شهر از تفاهم‌نامه‌هایی با چنین حجمی  اطلاع داشته باشد.   اما غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا  که نخستین بار در صحن شورا با انتقاد از اینکه چرا شهرداری بدون آنکه شورای شهر را در جریان چنین موافقت‌نامه‌ای بگذارد اقدام به امضای آن کرده است، می‌گوید: اعضای شورا همچنان در خصوص تفاهم‌نامه 20 هزار میلیارد تومانی شهرداری و سپاه سوالاتی دارند در این زمینه  تذکری به صورت شفاهی مطرح شد که به صورت کتبی نیز به شهردار تهران ابلاغ خواهد شد.  این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: بعد از ابلاغ این تذکر به صورت کتبی شورا در انتظار پاسخ شهرداری خواهد نشست تلاش شورای شهر بر این است که مشکلات با تعامل حل شوند، امیدواریم  شهرداری پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشد، چرا که اگر پاسخ قانع‌کننده نباشد به صورت جدی جلوی این کار گرفته می‌شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت