تلفن سایت

تعیین سقف «جمعیت پذیری» و «جمعیت» برای تهران

تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۳

تعیین سقف «جمعیت پذیری» و «جمعیت» برای تهران

 با وجود مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور برای توقف عملیات عمرانی در بوستان مادر، پیمانکار پروژه در صورت توقف عملیات با زیان احتمالی روبه‌رو می‌شود که از سوی شهرداری تهران باید پرداخت شود.
به این ترتیب به نظر می‌رسد عملیات تا زمان پرداخت ضرر توقف پروژه ادامه پیدا خواهد کرد؛ در غیر این صورت دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور اعلام کرده است در صورت ادامه ساخت‌و‌ساز پیگیری حقوقی انجام خواهیم داد.
پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری کشور در خصوص ادامه ساخت و ساز در بوستان مادر باوجود مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مبنی بر توقف پروژه اظهار کرد: علت آنکه در مصوبه اخیر شورای‌عالی دستور توقف داده شد، همین بی‌توجهی به اعلام شورا برای توقف ساخت‌و‌ساز در این منطقه بود.
او با بیان اینکه این ملک پروانه فعالیت ساختمانی ندارد، افزود: این فضا برای کاربری سبز است و نمی‌توان تغییر در آن ایجاد کرد. حناچی با اشاره به اینکه در طرح جامع سال 68 شهر تهران این منطقه به عنوان فضای سبز مشخص شده است، گفت: شهرداری با منافع مردم در ارتباط است و باید سوال کرد که چرا فضای سبز شهر تهران را تبدیل به پروژه مسکونی و تجاری می‌کند.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه شورای‌عالی وارد این موضوع شد، زیرا حجم زیادی از تغییرات کاربری در تهران انجام گرفته است، گفت: فرض بر این است که نظام مدیریت شهری ضامن فضاهای سبز است، اما اگر قرار باشد که شهرداری خودش تبدیل به یک خطر برای فضاهای سبز باشد، با مشکل روبه‌رو می‌شویم.  معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرحله بعد از عدم توقف پروژه به دنبال پیگیری حقوقی از سوی دستگاه‌های نظارتی خواهیم بود، گفت: در مصوبه شورای‌عالی پیش‌بینی شده است که در صورت عدم توقف پروژه از طریق مراجع قضایی این طرح پیگیری شود.
او تاکید کرد: البته مصوبه به تازگی ابلاغ شده است و در حال تلاش هستیم تا بدون اقدامات حقوقی و قضایی این پروژه را متوقف کنیم، ضمن آنکه سرمایه‌گذاری که شریک شهرداری شده است، هم زیان می‌بیند و شهرداری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

 تعیین سقف «جمعیت پذیری» و «جمعیت» برای تهران
روز گذشته جزئیات بیشتری از مصوبه اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص تصویب ظرفیت جمعیت‌پذیری و سکونتگاهی شهر تهران منتشر شد. براساس این مصوبه نرخ «جمعیت‌پذیری» شهر تهران در افق 1404، معادل 5/10 میلیون نفر و «جمعیت ساکن» در تهران نیز معادل 9 میلیون و 200 هزار نفر تعیین شده است. به گفته کارشناسان، فاصله یک میلیون و 300 هزار نفری میان نرخ جمعیت‌پذیری و جمعیت ساکن در شهر به علت مدیریت سیاست‌های تنظیم بازار مسکن و جلوگیری از کمبود مسکن موردنیاز است. به این معنی که برای جلوگیری از کمبود احتمالی واحد مسکونی و در صورتی که جمعیت ساکن به هر دلیل از سقف 2/9 میلیون نفر تجاوز کرد، در این صورت واحد مسکونی برای پاسخ به تقاضا وجود داشته باشد.
شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران مقرر كرد با توجه به وضعيت منابع آب كلان‌شهر تهران در تمامي برنامه‌ها سقف جمعيت‌پذيري 5/10 میلیون نفری رعايت شود.
به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت راه وشهرسازي، شوراي عالي شهرسازي و معماري با اصلاح مصوبه مورخ 9/4/93 شوراي عالي در خصوص گزارش طرح تفصيلي تهران اعلام كرد: اين شورا گزارش طرح تفصيلي تهران را در جلسه مورخ 9/4/93 خود مورد بررسي قرار داد، مرحله اول گزارش كميته فني پيرو جلسه مورخ 30/10/91 قرائت شد و با توجه به مباحث جمعيتي شهر تهران، رعايت سقف جمعیت پذيري 10 ميليون و 570 هزار نفر و سقف سکونت پذیری 9 ميليون و 200 هزار نفر تاكيد شد.
همچنين شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مقرر كرد: با توجه به منابع آب كلان‌شهر تهران در تمامي برنامه‌ها اين سقف رعايت شود و مقرر شد تا جلسه بعد و ادامه قرائت محورهاي بعدي، هماهنگي‌هاي لازم با كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر به عمل آيد و با توجه به تاكيد دفتر مقام معظم رهبري و ماموريت تهيه گزارش از  وضعيت طرح‌هاي تهران گزارش‌هاي لازم براي ارائه تهيه شود. شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در اجراي بند 5 ماده 4 قانون تاسيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، ماده 42 آيين‌نامه نحوه بررسي و تصويب طرح‌هاي توسعه و عمران محلي، ناحيه‌اي، منطقه‌‌اي و ملي و مقررات شهرسازي و معماري كشور مصوب 12/10 /78 هيات محترم وزيران مصوبات خود را در خصوص تهران به استاندار و رئيس شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان تهران، شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرده است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت