تلفن سایت

ويروس‌زمين و آپارتمان‌لاغر در تهران

تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۱

مهارت يك وكيل دادگستري براي كنترل قيمت مسكن جواب داد
ويروس‌زمين و آپارتمان‌لاغر در تهران
احداث 8طبقه مسكوني روي 30 مترزمين در خيابان كريمخان




کوچک‌سازی مسکن ضرورتی است که در ایران نه تنها امروزه بلکه از زمان رشد جمعیت شهری و مهاجرت به شهرهای بزرگ مهم بوده است. اما آنچه شهرنشینان را به این سمت و سو سوق می‌دهد قيمت بالای زمین و مسکن و از همه مهم‌تر كمبود موجودي زمين در كشور است كه سال به سال از مساحت زمين‌هاي قابل ساخت‌وساز كاسته
مي‌شود.
زمين تنها كالايي است كه امكان واردات يا توليد مجدد آن وجود ندارد!
بحث زمين و مسكن در برهه‌هایی از تاریخ کشور به عنوان یک بحران اقتصادي خودنمایی کرده است. بحرانی که دلیل اصلی آن در سوء مدیریت معنا می‌یابد و گاه از یک بحران اقتصادی به مشکلی حاد در سطح جامعه تبدیل می‌شود.
به عبارتی ديگر، با توجه به رشد قيمت زمین و املاک از سویی و افزایش جمعیت از دیگر سو انسان شهر نشین به فکر افتاد تا از کمترین فضا برای فراهم آوردن یک سرپناه استفاده کند و گاه این افکار به خلق ابتکاراتی انجامید که نه تنها در زمان خود، بلکه در ادوار بعدی نیز منحصر به فرد و به نوعی از عجایب محسوب می‌شود. چنان که در سال 1355 این اتفاق افتاد و گرانی بیش از اندازه مسکن و زمین که در فساد مالی حکومت وقت ریشه داشت و زمینه ساز دلال بازی و بورس بازی در بازار مسکن شده بود باعث شد تا یک وکیل دادگستری با خرید 30 متر زمین در خيابان کریم‌خان اقدامی حیرت‌آور انجام دهد و آن ساخت یک آپارتمان هشت طبقه در این متراژ بود. اقدامی که در آن زمان توجه بسیاری را به خود جلب کرد تا جایی که یکی از نشریات معتبر وقت گزارشی از این ساختمان تهیه کرد. گزارشی با عنوان «این لانه زنبور نیست آپارتمان هشت طبقه است.» که در ادامه آن را مرور خواهیم کرد.
در این گزارش که توسط روزنامه اطلاعات در تاریخ یازدهم مهر ماه سال 1355 به چاپ رسیده ابتدا به مکان این آپارتمان اشاره شده است: «در خیابان کریم‌خان زند آپارتمان هشت طبقه‌ای روی 30 متر مربع زمین بنا شده است، معماری خاص و استثنایی این ساختمان با تجهیزات کاملی که در آن به کار رفته است در نوع خود جالب و تماشایی است. لاغرترین آپارتمان تهران که تنها 30 متر مربع مساحت دارد متعلق به آقای قدسی وکیل دادگستری است.»
از بررسی ادامۀ گزارش چنین بر می‌آید که این فرد زمین فوق را سال 51 و در مساحت 5/36 متر مربع به قیمت 180 هزار تومان خریداری کرده است آن گونه که خود او اشاره می‌کند با توجه به متراژ کم زمین ساخت خانه و یا آپارتمان در ابتدای امر برای او تنها نوعی خیال دست نیافتنی محسوب می‌شد «در آغاز برپا کردن آپارتمان چند طبقه روی این زمین برای من فقط حالت رویا داشت و هیچ کس باور نمی‌کرد که ممکن است در این زمین بسیار کوچک بشود حتی یک اتاق با وسایل کافی ایجاد کرد» اما پس از چند سال یعنی در سال 53 این رویا به حقیقت می‌پیوندد چنان که خود او می‌گوید: «در سال 53 با گرفتن جواز از شهرداری شروع به ساختمان‌سازی کردم» آنچه در این میان به او کمک فراوانی کرده است محاسبات دقیق مهندس ساختمان بوده است محاسباتی که سرانجام پس از سه سال و شش ماه به ساخت آپارتمانی هشت طبقه و بسیار مدرن انجامید، آپارتمانی با مشخصاتی که به گفته صاحب لاغرترین آپارتمان تهران در دهه 50 در واقع به معنای «استفاده از 30 متر مربع به اندازه 300 متر مربع است». اما مشخصات این آپارتمان
چنین بود:
لاغر ترین آپارتمان تهران دارای هشت طبقه است و در هر طبقه آن یک اتاق و یک حمام و انباری قرار داشت و از کلیه تجهیزات لازم نظیر دستگاه فن کویل و قفسه‌ای مدرن برخوردار بود و از نظر استحکام فوق‌العاده بوده است چرا که در تمام قسمت‌های این ساختمان بتن آرمه استفاده شده است.
آنچه جلب توجه می‌کند این است که آپارتمان فوق حتی دارای پارکینگ بود و دو طبقه از آن در زیر زمین قرار داشت و شش طبقه دیگر بر روی این دو طبقه ساخته شده بود که با توجه به داشتن سه متر ارتفاع در مجموع آپارتمانی 30 متری و منحصر به فرد را به وجود آورده بود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت