تلفن سایت

اخراجی‌های مسکن‌مهر شاکی شدند

تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۱

ماجرای حساب‌های مسدود مسکن‌مهر از زبان یک مسوول
اخراجی‌های مسکن‌مهر شاکی شدند

تعدادي از پيش‌خريداران مسكن‌مهر كه ماه‌ها پيش با افتتاح حساب شخصي مسدود - به سفارش وزارت راه‌وشهرسازي- مبالغي در حدود 2 تا 5 ميليون تومان براي ثبت‌نام در اين طرح واريز كرده‌ بودند، طي چند روز اخير در نتيجه اعلام دولت مبني بر «نداشتن شرايط‌ 4گانه در مسكن‌مهر» به بانك‌مسكن مراجعه كرده‌اند تا مبالغ واريزي را پس بگيرند اما حساب‌هاي خالي اين افراد، تصور «برداشت بدون‌اجازه توسط وزارت راه‌وشهرسازي» را براي آنها ايجاد كرده است.

در اين ميان برخي مسوولان شهرهاي‌جديد نيز از سر بي‌اطلاعي، در القاي اين تصور به افراد اخراجي در مسكن‌مهر موثر بوده‌اند. اين در حالي است كه در متن قراردادهاي پيش‌خريد مسكن‌مهر كه قبل از واريز پول، بين دولت و متقاضيان منعقد شده، به صراحت قيد شده است: مبالغ دريافتي از ثبت‌نام كننده‌هاي مسكن‌مهر، توسط خود افراد قابل برداشت نيست و مسدود است اما دولت اجازه دارد آن را برداشت و براي ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر و واحدهايي كه قرار است براي افراد ساخته شود، صرف كند.
در اين قراردادها در عين حال تاكيد شده است: چنانچه اظهارات افراد در زمان پيش‌خريد مبني بر حائزشرايط بودن، در طول زمان غيرواقعي تشخيص داده شود، انصراف اجباري تنها حق انتخاب پيش‌خريداران مسكن‌مهر خواهد بود.
مقداد همتي مشاور و نماينده ويژه وزير راه‌وشهرسازي در امور مسكن‌مهر در اين باره گفت: بديهي است مبالغ دريافتي از مردم در مسكن‌مهر، بلافاصله براي ساخت و تكميل واحدها هزينه مي‌شود و كساني كه بعد از ثبت‌نام، فاقد شرايط شناخته‌ شده‌اند بايد تا زمان جايگزين‌شدن متقاضي جديد منتظر بمانند تا مبالغ واريزي‌شان از طريق دريافت از متقاضي جديد، قابل برگشت به آنها باشد. مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: حساب مسدود برای واریز آورده متقاضیان به صورت حساب سپرده گذاری کوتاه مدت افتتاح می‌شود که به آن سود کوتاه مدت هم تعلق می‌گیرد و تنها مرجعی که حق برداشت از این حساب را دارد وزارت راه و شهرسازی است. مقداد همتی افزود: برداشت از حساب متقاضی و استفاده از آن برای ساخت و ساز مسکن مهر در پی اقرار و تعهد نامه کتبی متقاضی مبنی بر دارا بودن شروط دریافت مسکن مهر صورت گرفته است و وزارت راه و شهرسازی بر مبنای تعهد فرد متقاضی اقدام به برداشت از حساب برای ساخت و ساز کرده است. وی ادامه داد: حال با پالایش مجدد متقاضیان که از طریق دسترسی وزارت راه و شهرسازی به اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک و شبکه اطلاعاتی بانک مسکن صورت گرفته است، مشخص شده که برخی متقاضیان با ادعای کذب اقدام به ثبت نام مسکن مهر و واریز وجه کرده‌اند.
همتی تصریح کرد: برداشت از حساب این دسته از متقاضیان براساس اظهارات آنها و با این تلقی که این افراد آن‌طور که خود گفته اند واجد شرایط هستند انجام شده است و مقصر اصلی خود این افراد هستند. وی گفت: مبالغ برداشتی طبق روال طبیعی برای ساخت مسکن مهر صرف شده است. همتی در مورد زمان بازگرداندن آورده متقاضیانی که واجد شرایط تشخیص داده نشده‌اند، گفت: همان‌طور که در تعهد نامه کتبی مسکن مهر که در زمان ثبت نام متقاضیان آن را امضا می‌کنند ذکر شده است، در صورتی که متقاضی واجد شرایط تشخیص داده نشود تا زمانی که متقاضی جدید جایگزین نشود وزارت راه و شهرسازی تعهدی برای بازگرداندن آورده متقاضی قبلی ندارد. همتی افزود: به این ترتیب زمان بازگرداندن آورده متقاضی قبلی به نوع پروژه و زمان جایگزینی متقاضی جدید بستگی دارد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت