تلفن سایت

واکنش شورای شهری ها به ادعای قالیباف

تاریخ ۵ تیر ۱۳۹۳

واکنش شورای شهری ها به ادعای قالیباف

عضو شورای شهر تهران معتقد است: «شهرداری تهران در مقطع کنونی امکان جدایی کامل از درآمدهای حاصل از فروش تراکم را ندارد.»
شهردار تهران روز سه‌شنبه در هفدهمین اجلاس سراسری سازمان نظام مهندسی کشور، وقتی برای سومین بار از سوی مسوولان دولتی به انحراف نظام مالیه مدیریت شهری و به‌هم‌ریختگی سامان و منظر شهری ناشی از صدور بی‌ضابطه پروانه‌های ساختمانی مورد انتقاد قرار گرفت، برای اولین بار واکنش نشان داد و گفت: «حاضرم با ابلاغ وزارت راه‌و‌شهرسازی در شهر تهران از فردا حتی یک مورد پروانه ساختمانی هم صادر نکنم و شهر را هم به نحو مطلوب اداره کنم.»
ادعای محمدباقر قالیباف در حالی است که به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری، با توجه به سهم 80 درصدی درآمدهای ناپایدار شهری در بودجه اداره شهر تهران فعلا امکان اجرایی شدن چنین موضوعی وجود ندارد.
اعضای پارلمان محلی پایتخت، اداره شهر تهران بدون وابستگی به درآمدهای بخش ساخت‌وساز را فقط در صورتی امکان‌پذیر می‌دانند که اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه ای در شهر تهران به طور کلی متوقف شود و شهرداری فقط در بخش خدمات شهری فعالیت داشته باشد. این اعضا معتقدند در شکل دیگر اگر شهرداری تهران کسب درآمد بی ضابطه از ساخت‌وساز را متوقف کند و خواهان ادامه اجرای پروژه‌های عمرانی باشد؛ با اتکا به درآمدهای پایدار شهری چنین امکانی را نخواهد داشت و نیاز است دولت به تعهدات  مالی خود به شهرداری تهران عمل کند.
سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران به نوعی خواسته جواب چندمین بار انتقاد آخوندی را با بیان این ادعا مطرح کند، گفت: اگرچه شهرداری مطابق قانون تکلیفی برای اجرای پروژه‌های عمرانی ندارد، اما در راستای تامین آسایش شهروندان، مجموعه فعالیت‌های عمرانی و توسعه ای را در سطح شهر دنبال می‌کند که برای اجرای آنها به تامین منابع نیاز دارد.
ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: تامین منابع شهرداری تهران از دو طریق درآمدهای پایدار و ناپایدار امکان‌پذیر است که هر یک از اینها به ترتیب سهم 30 و 70 درصدی را در مجموع بودجه شهرداری دارند. او ادامه داد: البته براساس بررسی کارشناسی سهم درآمدهای پایدار شهری در سال‌جاری نیز حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است و این موضوع بر عدم توازن سهم درآمدهای ناپایدار و پایدار افزوده است. قناعتی با بیان اینکه دولت نیز در سال‌های گذشته به تعهدات خود در اداره شهرتهران عمل نکرده است، تصریح کرد: با این اوصاف جز اتکا به درآمدهای ساخت‌وساز و فروش تراکم راه دیگری برای شهرداری باقی نمی‌ماند. او با اشاره به صحبت‌های شهردار تهران در اجلاس دو روز گذشته تاکید کرد: «اینکه آقای قالیباف می‌گویند بدون درآمدهای بخش ساخت‌وساز نیز شهر را اداره می‌کنند درست است، اما دیگر منبعی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر باقی نمی‌ماند.»قناعتی افزود: مگر آنکه دولت برای عمل به تعهدات خود در این حوزه وارد شود.سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر نادرست بودن شیوه درآمدزایی شهرداری تهران گفت: شورای شهر تهران نیز بر نحوه درآمدزایی شهرداری انتقاد دارد؛ اما در وضعیت کنونی با وجود صحبت‌های آقای قالیباف، امکان قطع درآمدهای ساخت‌وساز برای اداره شهر وجود ندارد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت