تلفن سایت

«دستورالعمل اجرايی معاملات ثانويه واحدهای مسكونی مهر»

تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

«دستورالعمل اجرايی معاملات ثانويه واحدهای مسكونی مهر»

با مجوز جديد وزارت راه‌وشهرسازي درخصوص ساده‌سازي خريد و فروش آپارتمان‌هاي آماده در مسكن‌مهر، براي اولين‌بار امكان مبادله امتياز واحدهاي ناتمام فراهم شد. مديركل دفتر اقتصاد مسكن اعلام كرد: در دستورالعمل تازه‌ معاملات مسكن‌مهر، صاحبان اين خانه‌ها بدون هيچ مانعي و مشروط به نداشتن بدهي اقساط وام به بانك‌مسكن، مي‌توانند اعيان واحد خود را به فرد متقاضي مسكن واگذار كنند. با اين ابلاغيه همچنين پيش‌خريداراني كه مسكن‌مهر آنها از سفت‌كاري گذشته اما نيمه‌تمام است نيز اجازه دارند امتياز خود را به فردي كه توان پرداخت مابقي هزينه ساخت را دارد، بفروشند.
جزئيات دستورالعمل جديد معاملات مسكن‌مهر را منتشر مي‌كند
حذف «مانع آخر» از فروش مسكن‌مهر
وزارت راه‌وشهرسازي دستورالعملي را كه دي‌ماه سال گذشته براي ارائه مجوز خريد و فروش مسكن‌مهر صادر كرده بود اصلاح كرد و ضوابط جديد نقل‌وانتقال اين نوع آپارتمان‌ها را در قالب «دستورالعمل اجرايي معاملات ثانويه واحدهاي مسكوني‌مهر» نهايي كرد.
در نسخه جديد مجوزي كه براي فروش مسكن‌مهر تنظيم شده و به امضاي وزير راه‌وشهرسازي نيز رسيده، آخرين مانع از جلوي پاي صاحبان اين خانه‌ها براي تصميم‌گيري آزادانه، حذف شده است. مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي درباره دستورالعمل جديد تازه تصويب‌شده اعلام كرد: پيش‌تر با استناد به دستورالعمل زمستان92، فقط صاحبان آن دسته از واحدهاي مسكوني‌مهر كه ساختمان‌شان تكميل شده بود و براي آن دفترچه اقساط بانكي صادر شده بود، مي‌توانستند واحد خود را به متقاضيان بازار مسكن، عرضه كنند و به فروش برسانند، اما در مجوز جديد، امكان «معامله واحدهاي نيمه‌تمام به شرط اتمام سفت‌كاري ساختمان‌ها» نيز فراهم شده است. اين مجوز به معامله غيرقانوني امتيازها پايان مي‌دهد و اين امكان را به پيش‌خريداراني كه توان مالي تكميل واحدها را ندارند مي‌دهد تاامتياز خود را واگذار كنند.
علي چگيني افزود: در مجوز قبلي، صاحب مسكن‌مهر پيش‌از اقدام براي فروش، ابتدا بايد 10درصد از مانده تسهيلات بانكي را با بانك‌مسكن تسويه مي‌كرد، اما در مجوز جديد اين شرط نيز حذف شده است تا مالكان اعيان اين واحدها در يك بازار ثانويه بتوانند بدون محدوديت‌هاي زايد، در مسيري قانوني و ساده، آنچه را صاحب هستند به متقاضي ديگر، واگذار كنند. چگيني در عين حال با بيان اينكه «بدهي از بابت اقساط ماهانه»، خط قرمز فروش اين واحدها است،تصريح كرد: هر نفر فقط اجازه دارد يك واحد مسكوني‌مهر از اين بازار خريداري كند و اين سقف براي جلوگيري از دلالي و سفته‌بازي در مسكن‌مهر، پيش‌بيني شده است تا جلوي فردي كه با خريد چندين مسكن‌مهر و فروش آن قصد سوداگري دارد، گرفته شود.
متن مصوبه وزارت راه‌وشهرسازي تحت عنوان «دستورالعمل اجرايي معاملات ثانويه واحدهاي مسكن مهر؛ اعم از واحدهاي تمام‌شده و نيمه تمام» را در صفحه بانك و بيمه (12) بخوانيد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت