تلفن سایت

وضعیت معاملات خرید و فروش مسکن در چندماه اخیر

تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۳

وضعیت معاملات خرید و فروش مسکن در چندماه اخیر

دو ماه پيش زماني‌كه ركود چندين ماهه معاملات مسكن به‌واسطه افزايش نسبي حجم خريد و فروش‌ها، خاتمه پيدا كرد و ميل به انجام معامله در شب عيد تقويت شد، برخي كارشناسان اقتصادي از رسيدن قيمت مسكن به كف مورد انتظار –پايين‌ترين سطح- خبر دادند و پيش‌بيني كردند قيمت‌ها بيش‌از اين كاهش پيدا نمي‌كند، اما هم‌اكنون بازگشت دوباره ركود به صحنه بازار از يكسو و افت‌وخيزهاي اخير در قيمت‌ها، انتظارات براي پايين‌تر آمدن سطح فعلي قيمت را افزايش داده است.
طبق آخرين اطلاعات نيمه‌رسمي، ميانگين قيمت مسكن در تهران در اولين ماه از سال جاري حدود 5 تا 6 درصد كاهش يافت و در ماه بعد (ارديبهشت) تقريبا به همين نسبت با افزايش روبه‌رو شد. احتمال مي‌رود اين نوسان در قيمت مسكن در ماه‌هاي پيش‌رو تداوم داشته باشد و در اين صورت، گزينه ثبات قيمت مسكن يا رشد ممتد، بعيد خواهد بود. با ادامه موج رکود معاملات در بازار مسکن کارشناسان بر انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و رسیدن آن به حد قدرت خرید مردم در سال جاري تاکید می‌کنند. به این ترتیب در حالی که طی یکسال گذشته قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل گوناگون با سه مرحله تعدیل قیمت مواجه شد، شواهد حاکی است هنوز قیمت‌ها فاصله خود را با قدرت خرید مردم حفظ کرده است و همین موضوع سبب شده تا انتظارها برای کاهش بیشتر قیمت در سال جاری از سوی کارشناسان به عنوان پیش‌بینی آتی بازار مسکن طی سال پیش رو مورد توجه قرار گیرد.
کارشناسان مسکن درباره اولویت‌های بخش مسکن در سال‌جاري معتقدند: بالاترین اولویت دولت در این بخش برای شهرهای بزرگ باید ساخت و عرضه بیشتر مسکن باشد؛ چراکه با رشد جمعیت و تقاضای به وجود آمده شاهد کمبود خانه در کشور هستیم. بنا بر اظهار این کارشناسان، در شهرهای کوچک باید پروژه‌های نیمه‌کاره و مسکن مهر هرچه زودتر تکمیل شوند و زیرساخت‌های شهری نیز مورد توجه قرار گیرد تا رونق به بازار مسکن برگردد.
این کارشناسان مسکن با تاکید بر ارائه تسهیلات در این بخش می‌گویند: با اختصاص دادن تسهیلات به سازندگان، قابلیت انتقال آن به خریدار و تشویق سازنده و خریدار در سال جاری شاهد رونق بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود و به نظر می‌رسد در فصل تابستان که فصل جابه‌جایی است تحرکی در بازار مسکن ایجاد شود که نسبت به سال قبل قابل توجه خواهد بود.
با توجه به اینکه از سال گذشته رکود در بازار مسکن حاکم شده و میزان معاملات این بخش نسبت به سال ماقبل از آن کاهش داشته اکنون نیز این روند کماکان ادامه دارد و اغلب کارشناسان بر این باورند كه با گذشت ماه‌های ابتدایی سال جدید و پیش رو به سمت فصل گرما بازار مسکن هم گرم می‌شود که البته این رونق منوط به ثبات وضعیت اقتصادی و قیمت‌های ارز و طلا باعث افزایش قیمت چشمگیر در بخش مسکن نخواهد شد و سال جاری آغاز سالی آرام با ثبات قیمت‌ها برای این بخش مهم اقتصادی خواهد بود.
البته سال گذشته حباب 25 درصدی در بازار مسکن شکل گرفت که این حباب تا پایان سال شکسته شد و قیمت‌ها به زمان قبل (ابتدای سال 92 و ماه‌های پایانی 91) بازگشت، اما با این وجود هنوز قیمت مسکن به کف بازار نرسیده و انتظارها برای ثبات قیمت‌ها همچنان پابرجا است که برخی نجات بازار مسکن از وضعیت رکودی را رونق‌ ساخت و ساز و برخی دیگر فعال‌سازی صنعت اجاره‌نشینی و عرضه مسکن می‌دانند.
در اين ميان گروه ديگري از كارشناسان و اقتصاددانان حوزه مسكن معتقدند: مردم همچنان منتظر کاهش قیمت در بازار مسکن هستند و به‌رغم کاهش قیمت‌هایی که در چند ماهه اخیر شاهد بودیم، قیمت مسکن کاهش مورد انتظار را نداشته و همچنان مردم منتظر تعدیل و تثبیت قیمت‌ها هستند.
اين افراد مي‌گويند: مسکن یکی از مسائل اصلی زندگی مردم است و باید به عنوان دغدغه اصلی توسط دولت مورد توجه قرار بگیرد. این در حالی است که تاکنون حساب مسکن از کالاهای اساسی و سبد خانوار خارج بوده و در این زمره دیده نشده است.
در اين ميان آمارها نشان مي‌دهد شيب افزايش قيمت مسكن در ماه‌هاي اخير به يك‌دهم كاهش پيدا كرده و نرخ رشد قيمت از 71درصد اوايل سال92 به 7 تا 9درصد در اسفند سال گذشته و 5 تا 6درصد در دو ماه اول سال جاري رسيده است. در يك ماه اخير منحني نوسان قيمت مسكن به دليل برخي انتظارات رواني و آثار منفي يك تصميم اقتصادي در حوزه سياست‌هاي پولي، مجددا رو به افزايش گذاشت طوري‌كه ميزان كاهش فروردين‌ماه در ارديبهشت، جبران شد! كارشناسان اقتصاد مسكن با اشاره به تاثير منفي كاهش نرخ سود بانكي، معتقدند: اين اقدام باعث تحريك نقدينگي‌ها براي حركت به سمت بازار مسكن خواهد شد.
معاون امور مسكن وزارت راه‌وشهرسازي نيز همسو با نظر اقتصاددانان از نگراني‌هاي كارشناسي درباره مسير آينده قيمت مسكن تحت‌تاثير كاهش نرخ سود بانكي‌، تحليل مي‌كند و مي‌گويد: در حال حاضر نوعي به‌هم‌ريختگي در فضاي معاملاتي بازار مسكن حاكم شده و انتظار يا پرهيز از انجام معاملات دوباره به صحنه بازار برگشته و خريداران را از انجام معامله دور كرده است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت