تلفن سایت

حفاظت و نگهداری از مناطق سرسبز شمال

تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

حفاظت و نگهداری از مناطق سرسبز شمال

وعده‌‌ای که چند هفته پیش، دبیر شورای‌عالی شهرسازی ‌و معماری کشور درباره تحت تعقیب قرار دادن پدیده «تخریب جنگل و ساخت ویلا در زمین‌های سبز مناطق شمالی کشور» مطرح کرد، دوشنبه گذشته در دستور جلسه شورای‌عالی قرار گرفت و ماحصل آن به ابلاغ دو ماموریت کلیدی به استانداران سه منطقه شمالی مبدل شد.
پیش‌تر پیروز حناچی در پاسخ به دغدغه مبنی‌بر هجوم دلالان زمین به جنگل‌های شمال و عزم آنها برای تسریع در تغییر سریع چهره سبز روستاها و نقاط ییلاقی، گفته بود: به زودی در شورای‌عالی شهرسازی این موضوع به‌صورت ویژه بررسی می‌شود و برای این مناطق، طرحی غیر از طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، تصویب خواهیم کرد. از همین رو، شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور دو روز پیش به ریاست عباس آخوندی تشکیل جلسه داد و با حضور استاندار مازندران، ساخت‌وسازهای بی‌برنامه و همچنین مسائل شهرسازی به خصوص نوار ساحلی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.
به موجب آنچه در این جلسه به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسید، مسوولان محلی سه استان مازندران، گیلان و گلستان موظف شدند از ابزاهای حاکمیتی و مشارکت نهادهای مردمی درجهت حفاظت از ظرفیت‌های زیست‌محیطی مناطق شمال استفاده کنند و همزمان با تشکیل شورای منطقه‌ای خزر، موضوع یکپارچگی نوار ساحل شمالی و مراقبت از آن را پیگیری کنند.
اعضای شورای‌عالی شهرسازی با تاکید براینکه اگر شکل‌گیری شورای منطقه‌ای خزر نیاز به قانون داشته باشد، لایحه مربوطه به دولت پیشنهاد خواهد شد، همچنین مقرر کردند موضوع حفاظت و مراقبت حداکثری از ظرفیت‌های زیستی و زیست محیطی مناطق شمالی کشور با حساسیت اجتماعی و ازطریق ارائه مدل اجتماعی- حاکمیتی توسط دبیرخانه شورای‌عالی دنبال شود.

 دخالت حوزه‌های سیاسی ممنوع
در این جلسه همچنین تاکید شد که حوزه‌های سیاسی مانند بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها در حوزه ساخت و ساز و صدور مجوز دخالت نکنند و دبیرخانه شورای‌عالی مدلی برای مدیریت یکپارچه توسعه و عمران و خدمات شهری سرزمینی در محدوده فرمانداری‌ها ارائه دهد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت