تلفن سایت

نکات ایمنی برای آپارتمان نشینی

تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

نکات ایمنی برای آپارتمان نشینی

مطمئنا برای همه ما پیش آمده که حداقل یک بار دچار حوادث درون منزل شویم و بی آنکه تصورش را هم کرده باشیم دچار سوانح و حوادثی شویم که خسارات و ضررهایی برای ما به وجود می‌آورند.
حوادثی که بر اثر استفاده نادرست از گاز شهری یا مایع ایجاد می‌شوند حوادثی از قبیل آتش‌سوزی، گاز گرفتگی و... که هر کدام از اینها در صورتی که پیش‌بینی‌های لازم را برای آنها در نظر نگیرید می‌توانند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. همچنین در استقاده از برق و وسایل برقی خطراتی همچون برق‌گرفتگی، اتصالی سیم‌های برق در اثر برق‌کشی نامناسب و غیر اصولی و حتی آتش‌سوزی بر اثر این اتصالی، که می‌تواند در چشم برهم زدنی تمام زندگی شما را نابود کند.
گاهی اوقات  حوادثی که در منزل پیش می‌آید ساده‌تر از آنچه تصورش را کنید اتفاق می‌افتد، ترکیب کردن چند ماده شیمیایی و شوینده می‌تواند شما را راهی بیمارستان کند. بنابراین بهتر است با دانستن برخی نکات مهم از بروز بسیاری از این حوادث جلوگیری کنید.
جلوگيری از حوادث برقی
برای جلوگیری از حوادث برقی با رعایت چند نکته ساده می‌توانید مانع از بروز حوادث شوید. در اولین قدم اگر وسیله برقی دارید که غیرقابل استفاده است سعی نکنید خودتان آن را تعمیر و استفاده کنید اگر قابل تعمیر است که به یک فرد ماهر تعمیر آن را محول کنید وگرنه از استفاده آن خودداری کنید. دومین نکته مهم قطع کنتور برق هنگام راه‌اندازی یا تعمیر برخی وسایل و تجهیزات برقی ساختمان است، مثلا هنگام تعویض لامپ یا راه‌اندازی کولر یا تعمیر کلید و پریزها حتما کنتور را قطع کنید. اگر کودک پر شر و شوری دارید و برخی پریزهای منزلتان هم در ارتفاع کمی از سطح زمین هستند حتما برایشان درپوش تهیه کنید تا خدایی نکرده بلایی سر فرزند دلبندتان نیاید. ترجیحا در حمام از نصب کلید و پریز خودداری کنید و هنگام شست‌وشوی دیوارها هم مراقب باشید که کلید و پریزها خیس نشوند.
یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنید این است که هنگام زدن میخ به دیوار یا سوراخ کردن دیوار برای نصب وسایل حواستان باشد که در مسیر سیم‌کشی این کار را انجام ندهید.
چند نکته مهم که باید هنگام استفاده از مواد شوینده رعایت کنید.
خانم‌ها فکر می‌کنند اگر چند ماده شوینده را با هم مخلوط کنند نتیجه بهتری حاصل می‌شود و سریع‌تر می‌توانند به تمیزی مورد نظرشان برسند درحالی‌که از نظر علمی ترکیب این مواد شیمیایی کار بسیار خطرناکی است. اولین نکته در این مورد استفاده از لباس مناسب و پوشیده و دستکش است به این خاطر که این مواد شوینده می‌توانند آسیب‌های بسیار جدی به پوست شما وارد کنند و همین‌طور استفاده از ماسک برای جلوگیری از آسیب‌های تنفسی. ماده سفید کننده که به تنهایی پاک‌کننده‌ای بسیار قوی است بنابراین هیچگاه آن را با سایر مواد شوینده مخلوط نکنید مخصوصا آنهایی که آمونیاک دارند. حواستان باشد که حتما هنگام استفاده از این مواد یک پنجره را باز بگذارید یا در صورت داشتن هواکش، آن را روشن کنید تا حداقل گاز سمی وارد مجرای تنفسی شما شود.
جلوگیری از آتش‌سوزی و نشت گاز
گاز یکی از خطرناک‌ترین منابع موجود در منزل است و با جرقه‌ای کوچک می‌تواند حادثه‌ای ناگوار بیافریند. برای استفاده گاز در منزل رعایت چند نکته ساده می‌تواند خیال شما را از بابت همه چیز آسوده کند، سعی کنید از شیلنگ‌های طولانی برای وسایل گاز سوزتان استفاده نکنید و از استاندارد بودن نوع شیلنگ برای مصارف گازی اطمینان حاصل کنید. شیلنگ را در مسیری قرار دهید که در معرض حرارت نباشد، شیر گازی را كه از آن استفاده نمی‌کنید حتما ببندید و برای آن درپوش بگذارید.
گازگرفتگی یکی از حوادث ناگواری است که سال‌های سال است قربانی می‌گیرد و با وجود تبلیغات آموزشی و تذکرهای مسوولان بازهم به علت رعایت نکردن برخی موارد ایمنی سالانه افراد بسیاری بر اثر این حادثه جان می‌سپارند.
این حادثه اغلب به خاطر نداشتن دودکش مناسب وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری و آبگرمکن یا نبود تهویه مناسب در محل مورد نظر اتفاق می‌افتد. سوختن ناقص گاز باعث می‌شود گازهای مسموم جمع شوند و کمبود اکسیژن هم از طرفی فرد را دچار گازگرفتگی می‌کند.
اما چند راه‌حل ساده می‌تواند شما را از احتمال بروز این حادثه ایمن کند. وسایل گازسوزتان را در مسیر جریان باد و هوا قرار ندهید، اتصالات و بست‌های لوله‌های گاز را هر از چندگاه بررسی کنيد، مشعل‌های اجاق گاز را به صورت مرتب تمیز کنید و از سر رفتن غذا روی شعله گاز جلوگيري کنید. برای بررسی و آزمایش نشتی گاز هیچ‌گاه از شعله کبریت استفاده نکنید و به جای آن از کف و صابون استفاده کنید. دقت کنید که شعله‌های گازتان به رنگ آبی بسوزد و در صورت استشمام بوی گاز فورا شیر گاز را ببندید و از روشن کردن لامپ و کبریت یا فندک زدن خودداری کنید و برق را از کنتور اصلی قطع کنید.
بیشتر فعالیت‌های خانم‌ها در خانه با اجاق گاز است، بنابراین باید در رابطه با آن چند مورد را مد نظر قرار دهند، اجاق گاز را روی سطحی قرار دهید که شیب نداشته باشد، ظروف سنگین را روی اجاق گاز قرار ندهید و نواقص اجاق را جدی بگیرید و حتما در صورت وجود نقص تعمیر را به یک فرد متخصص بسپارید.
در صورتی که ساختمان شما به سیستم اطفای حریق هوشمند مجهز نباشد داشتن یک کپسول اطفای حریق برای خانه شما ضروری است و می‌توانید در صورت بروز حادثه تا حد بسیار زیادی از گسترش حادثه جلوگیری کنید و مانع حوادث بزرگ‌تر و خطرناک‌تر باشید.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت