تلفن سایت

«علت توقف ساخت مسکن‌مهر» در دولت یازدهم

تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

«علت توقف ساخت مسکن‌مهر» در دولت یازدهم

 وزیر راه‌وشهرسازی دیروز برای پاسخ به سوال 2 نفر از نمایندگان مجلس که به ترتیب درباره «علت توقف مسکن‌مهر» و «عدم واگذاری زمین به ایثارگران» طرح شده بود، در صحن علنی حاضر شد و پس‌از ارائه توضیح، اکثریت نمایندگان را قانع کرد.
عباس آخوندی نه‌تنها از بابت متوقف‌ کردن ساخت سری جدید مسکن‌مهر مورد انتقاد قرار دارد بلكه برخی نمایندگان نیز به دنبال تعیین‌ تکلیف پروژه‌های فعلی مسکن‌مهر و تامین سریع خدمات برای افتتاح آنها هستند.
این در حالی است که توقف ساخت سری جدید مسکن‌مهر را نه دولت، که خود نمایندگان در جریان تصویب بودجه سال92 کلید زدند و با ممنوع کردن شارژ خط‌اعتباری از سوی بانک‌مرکزی، اصلی‌ترین منبع مورد نیاز مسکن‌مهر – وام ساخت- را مسدود کردند.
با این حال دولت یازدهم مشغول تهیه طرح جایگزین مسکن‌مهر است و شاید همچون دولت نهم که مسکن‌مهر را سال86 تصویب و عملا از سال89 اجرایی کرد، اجرای طرح‌های جدید به همان اندازه زمان ببرد.
آخوندی روز گذشته در پاسخ به سوال نماینده شاهین‌شهر درباره توقف پروژه‌های فعلی مسکن‌مهر گفت: توقف مسکن مهر صحت ندارد، بلکه واقعیت این است که پیشرفت مسکن‌مهر با قاطعیت تمام از سوی دولت در حال پیگیری است و در ماه‌هاي اخير 200هزار واحد مسكوني مهر افتتاح شد (معادل 25 درصد افتتاح‌هاي دولت قبل).
وزیر راه‌وشهرسازی از آنجا که به اصل موضوع مورد سوال برخی نمایندگان اشراف داشت، در پاسخ به دغدغه آنها درباره علت تاخیر در واگذاری واحدهایی که سا‌ل‌ها پیش در زمین‌های 99ساله کلنگ ساخت آنها زمین زده شد، اعلام کرد: مکان‌یابی احداث مسکن مهر در جاهایی است که فاقد امکانات زیربنایی هستند طوري كه 9 هزار هكتار از زمين‌هاي 99 ساله - تقريبا معادل نيمي از اين زمين‌ها - با طرح‌هاي شهرسازي مغايرت دارند، درحالی‌که مجلس قانون ساماندهی مسکن را داشته و دولت را موظف کرده تمام امکانات را در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای خرج کند.
اگر 50 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی به مسکن مهر تزریق شد، برای بازسازی و احیای بافت فرسوده هزینه شده بود، کارآیی بزرگی حادث می‌شد و الان من و شما گرفتار این نبودیم که به فکر تاسیسات زیربنایی در محدوده‌هایی باشیم که تامین گاز و آب و برق آنها با مشکلات مواجه است.
آخوندی سپس با بیان اینکه من خودم را جای مردم و متقاضیان مسکن‌مهر می‌گذارم و مدافع حقوق تک‌تک این افراد و مخلص متقاضيان هستم، تاکید کرد: نتیجه اجرای مسکن مهر این بود که وزارت راه‌و‌شهرسازی از ماموریت‌های اصلی خود عقب ماند، قيمت مسكن 6 برابر شد و زمين 9 برابر افزايش قيمت پيدا كرد اما اندیشه من این است که تمام ماموریت‌ها را انجام دهیم و از تبدیل وزارت راه‌و‌شهرسازی به وزارت مسکن مهر خودداری کنیم.
آخوندی در پاسخ به سوال کامران نماینده اصفهان نیز گفت: واگذاری زمین با نرخ منطقه‌ای به جانبازان و ایثارگران ادامه دارد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت