تلفن سایت

اعلام جزئیات طرح «مسکن‌اجتماعی»

تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

اعلام جزئیات طرح «مسکن‌اجتماعی»

معاون امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی که پست اجرایی را به حضور تمام‌وقت در دانشگاه ترجیح داده و به تازگی در این سمت مشغول به‌کار شده است، با تشریح جزئیاتی از طرح «مسکن‌اجتماعی» اعلام کرد: این طرح همچون مسکن‌مهر در یک منطقه به خصوص تجمیع و ساخته نمی‌شود که به تجمع گروه‌های کم‌درآمد و ایجاد محله‌های فقیرنشین دامن بزند، بلکه آپارتمان‌های مشمول مسکن‌اجتماعی در لابه‌لای ساختمان‌های معمولی داخل شهرها شکل خواهد گرفت.
حامد مظاهریان که اسفند سال گذشته به معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی منصوب شد، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی که بیشتر به مناظره زنده بین «عضو کمیسیون عمران مجلس در مقام منتقد و مخالف سیاست‌های بخش مسکن دولت یازدهم» و «معاون عباس آخوندی در جایگاه متولی و سیاست‌گذار طرح‌های جدید مسکن» شباهت داشت، شرکت کرد و از مسکن‌اجتماعی دفاع کرد. معاون مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: شکل اجرا و سیاست‌ها و راهکارهای درنظر گرفته شده برای مسکن‌اجتماعی کاملا با مسکن‌مهر متفاوت است. هدف طرح جدید حمایت از اقشار ضعیف است، گروه‌هایی که بررسی‌های ما نشان می‌دهد توان پرداخت آورده‌نقدی مسکن‌مهر را هم ندارند. مظاهریان با بیان اینکه بافت‌فرسوده در سال‌های اخیر به منطقه فراموش‌شده تبدیل شده بود، افزود: نحوه کار در مسکن‌اجتماعی کمی پیچیده است، چون‌که مخاطبان این طرح آورده‌نقدی ندارند، اما دولت وظیفه دارد از دو دهک اول جامعه که تلاطم‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر آنها را آسیب‌پذیر کرده، حمایت کند.
وی تصریح کرد: آپارتما‌ن‌های مسکن‌اجتماعی در یک مکان خاص تجمیع نمی‌شود، در داخل بافت‌فرسوده یا سایر مناطق شهری به‌صورت مشارکتی با انبوه‌سازان احداث خواهد شد و در نهایت، تعدادی از واحدها سهم‌ گروه‌های مخاطب قرار می‌گیرند.
مظاهریان، افزود: مالکیت مسکن‌اجتماعی نزد دولت به عنوان ذخیره مسکونی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی، باقی می‌ماند و واحدها برای مدتی به اجاره دو دهک اول درمی‌آید. معاون امور مسکن، درباره شیوه تامین مالی ساخت مسکن‌اجتماعی نیز گفت: دولت باید صندوقی خاص برای این طرح به وجود بیاورد اما نه اینکه در قالب این صندوق پول توزیع کند، بلکه با منابع سپرده‌گذاری شده در صندوق، تسهیلات پرداخت شود.
وی زمان اجرای طرح را نیز به بعد از آماده شدن سند طرح جامع مسکن و رفع مشکلات مالی و نقدینگی در اقتصاد کشور به خصوص در بانک‌ها، موکول کرد و گفت: سند طرح جامع تا 2 ماه آینده آماده می‌شود و بعد از آن نیز باید مباحث مالی تعیین تکلیف شود. در برنامه تلویزیونی شنبه‌شب شبکه یک سیما، علی‌رضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در نقد طرح مسکن‌اجتماعی، گفت: مسکن‌اجتماعی یک طرح شکست‌خورده در انگلستان و چین و روسیه و حتی مصر است و اشکالاتی به آن در مقایسه با مسکن‌مهر، وارد است: اول اینکه مسکن‌مهر برای همه گروه‌ها بود، اما مسکن‌اجتماعی برای دهک خاص است. دومین اشکال، اجاره‌بودن واحدها در این طرح است که در نهایت خانوارها را صاحب‌خانه نمی‌کند ولی هزینه‌های نگهداری و اداره آپارتمان‌ها، بار مالی طرح را برای دولت سنگین می‌سازد.
خسروی پیشنهاد کرد، دولت به جای مسکن‌اجتماعی، از تجربه کشور مالزی در خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه استفاده کند. وي افزود: در مالزی، دولت با بخش خصوصی به‌صورت مشارکتی ساخت‌وساز مسکونی انجام می‌دهند و 25درصد واحدها به سازنده می‌رسد که می‌تواند با قیمت آزاد آنها را در بازار عرضه کند، 50درصد واحدها نیز باید توسط سازنده با قیمت تمام‌شده فروخته شود و 25درصد مابقی نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا به اقشار هدف با هر نرخ حمایتی که بخواهد، به‌صورت اجاره‌ای یا ملکی واگذار کند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت