تلفن سایت

برج ۱۰۰۰ متری در عربستان

تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

برج 1000 متری در عربستان

با جدی شدن برنامه ساخت یک برج چندمنظوره به ارتفاع یک کیلومتر در عربستان – جده- رکورد ساختمانی دبی در داشتن بلندترین برج، به‌زودی واگذار می‌شود.
دبی – پایتخت تجاری امارات- به‌واسطه برج «خلیفه» که حدود 800 متر طولی، ارتفاع دارد، فعلا رکورددار مرتفع‌ترین شهر به لحاظ در اختیار داشتن بلندترین برج ساختمانی محسوب می‌شود.
اما از چند ماه پیش، طرحی در عربستان در دستور کار قرار گرفت که اکنون با به پایان رسیدن تحقیقات آن، منطقه جده را قرار است به محل احداث یک برج 200 طبقه‌ای با ارتفاع 1000 متر تبدیل کند.
آن‌طور که شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده، عربستان سعودی با ساخت برج «Kingdom» در شهر جده که عملیات احداث آن هفته آینده آغاز خواهد شد، عنوان بلندترین برج جهان را که هم‌اکنون در اختیار برج خلیفه دبی است، خواهد ربود. شرکت مهندسان مشاور که عملیات احداث این برج را برعهده دارد اخیرا از آغاز آزمایش مصالح ساخت این آسمانخراش یک کیلومتری خبر داده است.
بنابر اطلاعاتی که «ایسنا» به نقل از گزارش این شبکه خبری منتشر کرده است، برج «کینگدام» در صورت تکمیل شدن، رکورد برج خلیفه را که با 828 متر ارتفاع عنوان بلندترین برج جهان را در گینس دارد از آن خود خواهد کرد. هزینه‌های احتمالی ساخت این برج بالغ بر یک میلیارد و 230 میلیون دلار برآورد می‌شود. این برج با 200 طبقه به دریای سرخ مشرف خواهد بود و برای ساخت آن حدود 529 هزار و 547 مترمربع سیمان و 80 هزار تن فولاد لازم است.
‌ ساخت سازه‌ای با این ارتفاع به‌ویژه در کنار ساحل دریای نمکی که به آن آسیب جدی می‌رساند بدون شک کار آسانی نیست. به همین منظور، پی‌ریزی این آسمانخراش در عمق 60متری زمین انجام می‌شود تا توانایی مقاومت در برابر آب‌های نمکی دریای مجاور خود را داشته باشد. در نتیجه شرکت خدمات فناوری ساختمان پیشرفته که عملیات ساخت این برج را برعهده دارد نسبت به سنجش استقامت انواع سیمان‌های موجود و انتخاب سیمان مناسب اقدام خواهد کرد. برای ساخت سازه‌هایی با این عظمت، وزش باد نیز یکی دیگر از موانع بزرگ محسوب می‌شود. سازندگان این برج برای رفع این مشکل، آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که شکل بدنه آن مرتبا تغییر می‌کند.
«گوردون گیل» از مهندسان طراح این برج می‌گوید: به‌دلیل تغییر شکل این برج در برخی طبقات، امواج باد به دور برج چرخیده و در نتیجه شدت وزش باد مانند آنچه در برج‌های ثابت رخ می‌دهد، نخواهد بود.
از مشکلات دیگر بر سر راه ساخت این بنا، فرستادن سیمان به طبقات بالاتر است که احتمالا سازندگان این برج همان شیوه‌ای را که سازندگان برج خلیفه دبی برای ساخت این برج استفاده کردند به‌کار خواهند گرفت. به این ترتیب، حدود 170 هزار مترمکعب سیمان با استفاده از یک پمپ قدرتمند به طبقات بالا منتقل می‌شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت