تلفن سایت

جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات تهران

تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۳

جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات تهران

کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران برای حفاظت باغات و نقاط سبز پایتخت از تخریب‌هایی که با هدف ساخت‌وساز در این زمین‌ها انجام می‌گیرد، به اجرای یک برنامه تاکتیکی روآورده و با توصیه اکید به مسوولان شهرداری بابت «جدیت‌ به خرج‌دادن در تثبیت باغات»، اعلام کرده است: در سال93 برای صدور مجوز‌های ساختمانی در زمین‌های مشجر سختگیری‌های شدید اعمال خواهد شد.
در این باره سخنگوی کمیسیون عمران شورا با بیان اینکه نگهداری وضع موجود باغات تهران در اولویت مدیریت‌شهری در سال جدید قرار دارد، درباره تاکتیک جدید گفت: یکی از شاخص‌ها برای صدور مجوز، شرایط حاد و موارد خاص، همچون خشک‌شدن درختان باغ است و در حال‌حاضر از هر 20 درخواست تخریب و ساخت‌وساز كه از طرف مالکان باغ‌ها برای اخذ پروانه‌ ساختمانی به کمیسیون‌های تخصصی شورا ارائه شده فقط با 2 مورد از آنها موافقت شده است.
به این ترتیب فاز جدید نظارت بر عملکرد مدیریت شهری پایتخت در بخش ساخت وساز آغاز شده است.
به دنبال تاکید مقام معظم رهبری به مدیران شهری در خصوص حفظ باغات به عنوان ثروت‌های ملی و جلوگیری از ساخت‌وساز در ارتفاعات تهران، اعضای شورای شهر تهران با تغییر تاکتیکی برنامه‌های شهری سال 93 روح نظارت بر عملکرد مدیران شهری را گسترده‌تر خواهند کرد.
توصیه به تغییر رویکردها
مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای پارلمان محلی تهران و مدیران شهری در اواخر سال گذشته با تاکید بر قدر دانستن باغات و درخت‌های تهران و حفظ این ثروت‌های ملی، به موضوع ساخت‌وسازها در ارتفاعات تهران و لزوم جلوگیری از تبدیل منابع طبیعی به ساختمان نیز اشاره کردند.
تغییر رویکرد معماری و نمای ساختمان از دیگر محورهای مورد اشاره رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بود. ایشان با اشاره به الگوی معماری اسلامی- ایرانی در نمای ساختمان تاکید کردند: حقیقتا معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تاثیرگذاری معماری و نمای ساخت‌وسازها بر فضای سبک زندگی افزودند: باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر، امکان‌پذیر باشد.
اولین گام پارلمان محلی
از این رو اعضای شورای شهر در اولین جلسه بعد از این دیدار طرح دوفوریتی در راستای تحقق منویات رهبری در برنامه پنج ساله دوم شهرداری و بودجه سال 93 شهرداری را به تصویب رساندند.
تغییر نگاه نظارتی
ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر با تشریح اولین اقدامات شورای شهر در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گفت: به‌رغم تدوین نهایی برنامه پنج ساله دوم شهرداری و بودجه سال 93، تغییرات تاکتیکی را در محورهایی از برنامه که به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری مطرح بود همچون ساخت‌وساز و آلودگی هوای پایتخت اعمال کردیم.
او ادامه داد: براساس توافق انجام شده بنا شده است در سال 93 مورد به مورد مسوولیت نظارتی شورای شهر را در تمامی مصوبات شورا در قالب نظرات کمیسیون‌های تخصصی انجام دهیم.
گسترش بازدیدها
قناعتی عضو شورای شهر تهران به تغییر زوایای طرح‌های شهری اشاره کرد و افزود: بنا شده است معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تمامی طرح‌های شهری همچون طرح تفصیلی و طرح جامع را با رویکرد الگوی معماری اسلامی- ایرانی اجرایی کند.
او با بیان اینکه امسال نگاه نظارتی شورا نسبت به سال گذشته تغییر پیدا کرده است، اظهار کرد: اجرای این بخش از برنامه از طریق بازدیدهای متعدد اعضای شورای‌شهر از محله‌های شهر محقق خواهد شد.
مدیران شهری پرچمدار منویات رهبری
او در پاسخ به این سوال که شورای شهر تهران در خصوص تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از ساخت‌وساز در ارتفاعات شهر چه تصمیماتی دارد؟ تصریح کرد: تذکر مقام معظم رهبری فقط به اعضای شورای شهر تهران نبود، چرا که تعدادی از مدیران شهرداری نیز در این دیدار حضور داشتند؛ از این رو توصیه می‌کنم مدیران شهری که پرچمدار منویات مقام معظم رهبری هستند نسبت به تحقق این تذکرها توجه داشته باشند. او درباره اقدام شورای شهر تهران برای جلوگیری از تخریب باغات شهر تهران گفت: حساسیت اعضای شورای شهر بعد از فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به باغات افزایش پیدا کرد به همین دلیل پارلمان محلی امسال به دنبال ایجاد تغییراتی در حوزه حفظ باغات است. او اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر از هر 20 پرونده تخریب باغات که برای تایید به شورای شهر ارسال می‌شود حدود 18 یا 19 مورد آن در کمیسیون‌های تخصصی رد می‌شود و با آن موافقت صورت نمی‌گیرد و فقط موارد خاصی که با تغییر وضعیت – خشک‌شدن درختان باغ- رو‌به‌رو شده‌اند مجوز شورا را برای تغییر کاربری دریافت خواهند کرد.
هشدار به مدیران شهری
سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر به مدیران شهری توصیه کرد: بهتر است مدیران شهری به عنوان مسوولان اجرایی حساسیت خود را نسبت به تغییر رویکردهای مورد اشاره افزایش دهند، چراکه در صورت اعمال حساسیت ضعیف در حوزه شهری، شورای شهر تهران به عنوان نهاد نظارتی بالادستی، موضع قوی‌تر را در این خصوص اعمال می‌کند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت