تلفن سایت

افزایش تسهیلات مسکن روستایی

تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲

افزایش تسهیلات مسکن روستایی

در برنامه مشترک بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی، بخشی از منابع قابل پیش‌بینی برای توسعه مناطق سکونتی، به جای آنکه در داخل شهرها هزینه شود، صرف آماده‌سازی روستاها با اولویت نقاط روستایی گردشگر‌پذیر خواهد شد تا مسیر تازه آغاز شده مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ شدت پیدا کند.
با دستور توقف ساخت سری جدید مسکن مهر، رئیس بنیاد مسکن تازه‌ترین سیاست‌های این بنیاد در شهرها و روستاهای زیر 25 هزار نفر جمعیت را اعلام کرد.
علیرضا تابش، در نشست خود با خبرنگاران از طرح تازه‌ای خبر داد که در قالب آن قرار است با توسعه و گسترش روستاها و سکونت‌گاه‌های اقماری، سیر مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در دستور کار قرار بگیرد.
به گفته وی براساس این طرح که هم‌اکنون با همراهی وزارت راه‌وشهرسازی در بنیاد مسکن در دست مطالعه و طراحی است تلاش بر این است با هدایت سرمایه به سمت سکونت‌گاه‌های اقماری و هسته‌های اصلی روستاهای موجود، تمایل به سکونت در روستا افزایش یابد.
تابش هدایت سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در روستا، ایجاد مراکز اشتغال و به تبع آن ایجاد شغل برای ساکنان و همچنین افزایش تسهیلات ساخت مسکن در سکونت‌گاه‌های اقماری را مهم‌ترین فعالیت‌هایی دانست که در راستای برنامه موجود برای مهاجرت معکوس باید در این سکونت‌گاه‌ها اعمال شود.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تیم کارشناسی مرکب از مسوولان و کارشناسان بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی در حال کار روی این طرح هستند، اعلام کرد: با زمان‌بندی صورت گرفته امیدواریم اوایل اردیبهشت ماه سال آینده نتایج اولیه این مطالعات را به اطلاع عموم برسانیم.
رئیس بنیاد مسکن آغاز برنامه‌ها و سیاست‌های جدید ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت پس از صدور دستور توقف ساخت سری جدید مسکن مهر را منوط به استخراج نتایج نهایی بازنگری طرح جامع مسکن دانست که در قالب آن نیاز مسکن تمام مناطق از جمله شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت تعیین می‌شود.
آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای مهاجرت معکوس
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها و سکونتگاه‌های اقماری خبر داد.
علیرضا تابش با بیان اینکه باید نگاه به روستاها عوض شود، گفت: افراد می‌توانند در شهرها کار کنند، ولی در روستاها ساکن باشند تنها لازمه این کار افزایش سطح رفاه و آسایش در روستاها است.
وی ادامه داد: زندگی در روستا در مقایسه با شهرها بسیار کم هزینه‌تر و ارزان‌تر است و اگر دو فاکتور رفاه و آسایش و سپس امکان اشتغال و سرمایه‌گذاری در این سکونتگاه‌های اقماری برای مردم فراهم شود بسیاری از افراد علاقه‌مند به سکونت در این روستاها می‌شوند.
رئیس بنیاد مسکن گفت: در این راستا با مذاکرات انجام شده با وزیر راه‌وشهرسازی در حال انجام مطالعه برای طراحی برنامه‌ای جدید برای سکونتگاه‌های اقماری هستیم که با فراهم شدن زیرساخت‌های موردنیاز زمینه هدایت جمعیت از شهرها به این سکونتگاه‌ها فراهم شود.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در این زمینه تهیه و اجرای طرح‌های هادی در روستاها است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اجرای روستاهای نمونه به‌خصوص روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند در دستور کار ما قرار داشته است به این معنی که در این روستاها توجه و رسیدگی بیشتری از جانب بنیاد مسکن اعمال شده است.
رئیس بنیاد مسکن گفت: با شناسایی روستاهای مورد نظر، ارزیابی پتانسیل‌ها و هدایت سرمایه‌گذاری در این سکونت‌گاه‌ها، منابع موجود برای اجرای طرح مذکور، از طریق منابع داخلی بنیاد مسکن و همچنین اعتبارات دولتی تامین می‌شود.
تابش افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 800 هزار واحد روستایی مشمول تسهیلات نوسازی مسکن شده‌اند که اگر ما بتوانیم این عدد را به 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی روستایی برسانیم، در کنار هدایت سرمایه‌ها به روستا و ایجاد اشتغال مولد، می‌توانیم در راستای دستیابی به هدف مهاجرت معکوس گام برداریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مخاطرات زندگی در شهرها به حدی رسیده است که مردم در سال‌های آینده آرام آرام سیر معکوس مهاجرت به روستا را آغاز خواهند کرد، تصریح کرد: هم‌اکنون در برخی استان‌ها مانند فارس، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان و... شاهد سیر معکوس مهاجرت از شهر به روستا هستیم که باید آن را تقویت کنیم.
افزایش تسهیلات مسکن روستایی در دست بررسی
رئیس بنیاد مسکن از بررسی درخواست افزایش وام ساخت و نوسازی مسکن روستایی در بانک مرکزی خبر داد.
تابش با بیان اینکه درخواست افزایش تسهیلات مسکن روستایی از 5/12 میلیون تومان به 5/18 میلیون تومان را دولت به بانک مرکزی ارجاع داده است، گفت: معاون اول رئیس جمهور هم نسبت به افزایش منطقی و حداقلی تسهیلات مسکن روستایی با ما اتفاق نظر دارد و امیدواریم این افزایش تسهیلات در سال آینده اعمال شود.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت مسکن به‌خصوص قیمت مصالح، افزایش تسهیلات مسکن روستایی به میزان گفته شده رقمی منطقی و حداقلی است و ما برای افزایش تسهیلات منتظر موافقت شورای پول و اعتبار هستیم.
جایگزین مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر
رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به سوال در خصوص طرح جایگزین بنیاد برای تامین مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت گفت: برای اجرای طرح جدید تامین مسکن در این شهرها منتظر استخراج نتایج طرح جامع مسکن جدید هستیم که هم‌اکنون در وزارت راه‌وشهرسازی در حال تهیه و به روزرسانی است.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در بازنگری طرح جامع مسوولیت کارگروه مسکن روستایی را بر عهده دارد، افزود: با استخراج نتایج نهایی طرح جامع جدید مسکن تعداد کمبود مسکن در شهرهای مختلف هم تعیین می‌شود و براساس آن سازوکارهای جدید متناسب با دهک‌های درآمدی مختلف برای تامین مسکن تهیه و اجرا می‌شود.
تابش همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ساخت و سازها در مناطق زلزله زده آذربایجان گفت: حدود 20 هزار واحد مسکونی که بیش از 30 درصد در جریان زلزله آذربایجان تخریب شده بودند به‌طور کامل بازسازی و نوسازی شدند.
وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر بیش از 2 هزار واحد مسکونی فرسوده در روستاهای این مناطق با تسهیلات مسکن روستایی و وام بلاعوض زلزله در حال بازسازی هستند.
رئیس بنیاد مسکن با اشاره به آخرین اقدامات بنیاد مسکن مبنی بر نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی پس از خسارات بارش برف سنگین در گیلان و مازندران گفت: در این مدت 10 هزار واحد مسکونی تعمیر و 500 واحد مسکونی جدید احداث شده که اعتبار کلیه‌ واحدهای مسکونی تامین شده است.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت