تلفن سایت

بهترین نوع سیستم گرمایشی در ساختمانها

تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۲

بهترین نوع سیستم گرمایشی در ساختمانها

عضو سابق کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی کشور در دوره پنجم گفت: بهترین نوع سیستم گرمایشی در ساختمان‌ها هم از نظر مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هم از نظر مباحث سلامتی و ایمنی، موتورخانه مرکزی است.
علی اکبر دلیل صفایی افزود: حتی مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها بر خلاف تصورات موجود، در سیستم موتورخانه مرکزی بهتر از ساير سيستم‌ها اعمال می‌شود.
وی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، مشاهده شده که استفاده از سیستم موتورخانه مرکزی در ساختمان‌ها در مواردی حتی 50 تا 60 درصد انرژی مورد نیاز در محاسبات اولیه را کاهش می‌دهد. حتی در سازمان‌ها نیز امری صادق است؛ به‌خصوص اینکه اخیرا با ورود سیستم‌های هوشمند کنترل موتورخانه که به سیستم‌های الکترونیکی مجهز هستند و میزان درجه حرارت را در ساعات و زمان‌های مختلف به صورت اتوماتیک کنترل می‌کنند، مصرف انرژی بازهم به میزان 25 تا 30 درصد کاهش می‌یابد.
وی گفت: علاوه‌بر مباحث گفته شده در زمینه مدیریت مصرف انرژی، درخصوص مباحث مرتبط با بهره‌وری نیز موتورخانه‌های مرکزی از نظر عمر و کارکرد، نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی برتری دارد.
عضو سابق کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی کشور اظهار کرد: متاسفانه ضعف نظارت‌های کلان در این زمینه و عدم فرهنگ‌سازی در خصوص زندگی آپارتمان‌نشینی و الزامات آن موجب استقبال مردم و سازنده‌ها از پکیج شده است.
وی توضیح داد: به‌خصوص در شهرهایی که مردم به تازگی به زندگی از واحدهای مسکونی ویلایی به آپارتمان‌نشینی روی آورده‌اند و در مصارف خانگی مستقل بوده‌اند، میل دارند در آپارتمان‌ها هم این استقلال را حفظ کنند؛ درحالی که این استقلال، نوعی استقلال ظاهری است و محاسبات و واقعیت‌ها نشان می‌دهد استفاده از سیستم‌های گرمایشی مرکزی به مراتب بهتر از سایر سیستم‌ها است.
صفایی تاکید کرد: این استقلال ظاهری به‌دلیل آشنا نبودن با فرهنگ آپارتمان‌نشینی مخاطراتی در بردارد که علاوه‌بر مدیریت مصرف انرژی که به آن اشاره شد، نگهداری، حجم لوله کشی مجزا و تاسیسات مجزا برای هر واحد را شامل می‌شود.
وی افزود: از سوی دیگر یکی از معضلاتی که در رابطه با نصب پکیج‌ها مطرح است هوای مورد نیاز برای احتراق در این سیستم‌ها است که از هوای داخلی آپارتمان‌ها گرفته می‌شود و موجب می‌شود کمبود اکسیژن سلامت ساکنان آپارتمان‌ها را به مخاطره بیندازد. صفایی تصریح کرد: همچنین در زمینه مخاطراتی که پکیج برای سلامتی ساکنان آپارتمان‌ها دارد، ما با متخصصان و پزشکان اتفاق نظر داریم.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت