تلفن سایت

افزایش آورده وزارت راه در ۲ قطعه آزاد‌راه تهران‌شمال

تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱

 

معاون وزیر راه اعلام کرد
افزایش آورده وزارت راه در 2 قطعه آزاد‌راه تهران‌شمال/‌وعده‌ای جدید برای فاز4

 مدیر عامل شرکت ساخت با بیان اینکه سهم‌الشراکه وزارت راه در اجرای قطعات 2 و 3 آزاد‌راه تهران‌شمال به دلیل سختی کار نسبت به کنسرسیوم این دو قطعه بیشتر خواهد بود، باز وعده‌ای تازه برای افتتاح فاز 4 این آزاد‌راه داد.

خبرگزاری فارس: افزایش آورده وزارت راه در 2 قطعه آزاد‌راه تهران‌شمال/‌وعده‌ای جدید برای فاز4

 وعده افتتاح قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال بار‌ها تمدید شده و این پروژه پس از کش‌ و قوس‌های فراوان بالأخره قرار شد ابتدا در هفته دولت و سپس دهه فجر سال گذشته به اتمام برسد اما این وعده‌ها محقق نشد و افتتاح این قطعه به بهار 1391 موکول شد.

سیداحمد صادقی درباره تعیین تکلیف فاز‌های دو و سه آزادراه تهران ـ شمال و جذب کنسرسیوم برای این قطعات، تصریح کرد: در این باره تفاهم‌نامه منعقد شده و کنسرسیوم داخلی که برای اجرای این قرارداد در نظر گرفته شده است، 6 ماه مهلت دارد که براساس تفاهم‌نامه، مواردی که بر عهده آنها قرارداده شده و تکلیفشان است، را عملیاتی کند.

صادقی تصریح کرد: پس از گذشت 6 ماه از تفاهم‌نامه اگر مواردی که در آن قید شده از سوی کنسرسیوم اجرایی شد و کنسرسیوم به تعهدات خود در تفاهم‌نامه عمل کرد، این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مطالعات اجرایی این پروژه مربوط به حدود بیست سال پیش است، بنابراین برای اجرای این دو فاز باید مطالعات به روز شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: یکی از مواردی که در این تفاهم‌نامه بر آن تأکید شده این است که کنسرسیوم باید به مطالعات ورود پیدا کند و آنها را به روز کرده و سپس به تأیید وزرات راه و شهرسازی برساند.

وی تصریح کرد: اجرای فاز 2 و 3 آزادراه تهران ـ‌ شمال به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه بسیار پرهزینه خواهد بود، بنابراین سهم‌الشرکه وزارت راه و شهرسازی در این پروژه بیش از 50 درصد و سهم بخش خصوصی کمتر از 50 درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه بین 3 هزار تا 4 هزار میلیارد تومان (بسته به اتمام مطالعات) هزینه در برخواهد داشت، تصریح کرد: در صورت تکمیل مطالعات پروژه رقم دقیق هزینه اجرا مشخص خواهد شد.

* فاز چهار را به زودی تحویل می‌دهیم/رسانه‌ها نگران نباشند

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، درباره تکمیل و اتمام فاز چهار آزادراه تهران ـ شمال اظهار داشت: رسانه‌ها در این‌باره پیگیر جدی هستند اما نگران نباشند این فاز را به زودی به اتمام می‌رسانیم.

وی ادامه داد: در این باره قول داده بودیم اوایل مهر ماه عملیات اجرایی این پروژه به اتمام رسیده و قطعه چهار بهره‌برداری شود اما به دلیل بارش نزولات جوی، فعالیت 400 دستگاه ادوات ماشین‌سازی که در این پروژه فعال هستند، در بعضی روزها برای چند بار تعطیل شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم این پروژه ظرف 20 روز کاری آینده تکمیل شود که ممکن است تا ابتدای آبا‌ن‌ماه به طول بیانجامد.

در بهار امسال هم توجیه عدم تکمیل این پروژه از سوی مسئولان بنیاد مستضعفان و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال جالب بود؛ بنا به ادعای مدیر عامل شرکت آزاد‌راه تهران - شمال، ریزش خاک و عدم پیش‌بینی وجود چشمه در قطعه‌ای خاص از این پروژه موجب ریزش خاک و عقب افتادن تکمیل آن شد.

عباس‌علی آب‌بر در این‌باره گفته بود: آزادراه تهران ـ شمال تنها آزادراهی در کل کشور است که در تمام سطح‌هایی که امکان ریزش وجود داشت، پوشانده شده است و مشکل ریزش نخواهیم داشت.

اما وی در تشریح دلیل ریزش و رانش در 2 کیلومتر منطقه 4 آزادراه مدعی بود: رانش‌ها را در طراحی اولیه نمی‌توان بررسی کرد؛ سنگ، توده عظیمی خاک روی آن است و وقتی که خاک بیش از اندازه خیس شد، روی لایه سر می‌خورد، بنابراین قابل پیش‌بینی نبود که در دو نقطه منطقه 4 آیا اینگونه رانش‌ها رخ می‌دهد یا خیر؟

  به هر حال وعده‌های بعدی تکمیل این پروژه، نوروز 91، خرداد 91، مرداد 91، شهریور 91، ابتدای مهر‌ماه 91‌ و این دست آخری 15 مهر ماه 91 بود که از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران شرکت آزاد‌راه تهران - شمال عنوان می‌شد.

حال وعده وزارت راه برای اتمام این پروژه از سوی شریک 30 ساله و پر حاشیه خود یعنی بنیاد مستضعفان، ابتدای آبان‌ماه و یا 20 روز کاری آینده است؛ باید باز منتظر بود و دید این قطعه که از نظر توپوگرافی و شرایط جغرافیایی آسان‌ترین قطعه آزاد‌راه تهران - شمال است آیا در پاییز امسال زیر بار ترافیک می‌رود یا خیر.

  منطقه 4 آزاد‌راه تهران - شمال از سه راهی دشت نظیر شروع شده و تا کمربندی چالوس ـ تنکابن ادامه دارد؛ در این قطعه حدود 540 ملک به مساحت 730 هزار متر مربع تملک شده است.

بنا به گفته مدیر عامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال برای اتمام این قطعه 240 میلیارد تومان هزینه شده و می‌شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت