دستور بازنگری در طرح تفصيلی جديد تهران
دستور بازنگری در طرح تفصيلی جديد تهران
مديركل فني و عمراني وزارت كشور كه سال90 در مقام تدوينكننده طرح تفصيلي جديد تهران، كل متن اين سند را مطالعه كرده بود و در حالحاضر به عملكرد يكساله اجراي اين طرح و همچنين تغييراتي كه سال گذشته توسط دولت در آن اعمال شد، تسلط كامل دارد، ميگويد: آنچه دولت يازدهم را بر آن داشته دستور بازنگری در طرح تفصيلي جديد تهران را صادر كند، «جمعيت حال و آينده شهر تهران» است.
هيربد معصومي، معاون پيشين شهرسازي و معماري شهرداري تهران - با اشاره به مصوبه 30 دي امسال شورايعالي شهرسازي و معماري كشور مبنيبر تشكيل كميتهاي مركب از نمايندگان شورايعالي، وزارت كشور و شهرداري براي بازنگري دوماهه در طرح تفصيلي تهران،اعلام كرد: در اين طرح دو متغير جمعيتي براي تهران پيشبيني شده است. از يكسو «جمعيتپذيري» شهر تهران 9 ميليون و 100 هزار نفر براي افق طرح و از سوي ديگر «ظرفيت مسكوني» شهر 10 ميليون و 500 هزار نفر تعيين شده تا معادل 4/1 ميليون نفر، امكان «ذخيرهسكونتي» از طريق ساختوسازهايي كه با ضوابط تشويقي اجرا ميشود، در تهران فراهم بيايد.
معصومي تاكيد كرد: هدف بازنگري در طرح، بررسي پيامد افزايش حداقل 4/1 ميليوننفر به سقف جمعيتپذيري تهران است. مديركل فنيوعمراني وزارت كشور در عينحال از لزوم برداشتن دو گام ديگر -علاوهبر تجديدنظر بر جمعيت كلانشهر تهران- در جريان بازنگري طرحتفصيلي گفت و افزود: هدايت فضاهاي خدماتي به جنوب تهران و محدود كردن ساختوساز در شمالشهر بايد در اين بازنگري لحاظ شود.
مدیریت سلیقهای نداریم!
معاون پیشین شهردار تهران گرچه بر نحوه اجرای طرح تفصیلی جدید انتقاداتی دارد، اما معتقد است با تصویب طرح تفصیلی جدید مدیریت سلیقهای و موردی از شهر تهران رخت بربسته و از ابتدای سال 91 تاکنون شهر تهران براساس سند شهرسازی مصوب اداره شده است. او در پاسخ به این سوال که با این وجود چرا بخشنامههای موردی و مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج همچنان جایگاه ویژهای در اداره شهر تهران دارند، اظهار کرد: اینطور نیست. میزان پروندههایی که در کمیسیون ماده پنج تشکیل میشود، کمتر از یک درصد از مجموع پروندههایی است که براي ساخت در تمام شهر تهران تشکیل و شهرداری برای آنها پروانه صادر میکند.
او درباره علت طرح پروندهها در کمیسیون ماده پنج تصریح کرد: پروندههای موردی هم بنا به دلایلی مثل بزرگ بودن زمین یا مغایرت با دیگر بخشهای طرح تفصيلي در کمیسیون ماده پنج مطرح ميشود که این موضوع هم از اختیارات کمیسیون ماده پنج بوده است؛ بنابراین از دیدگاه بنده از ابتدای سال 91، تهران در حوزه شهرسازی بر اساس همین سندی که اصطلاحا بهعنوان سند شهرسازی تهران تصویب شد، اداره شده است.
هیربد معصومی مدیرکل فنی و عمرانی وزارت کشور که تا زمان تصویب طرح تفصیلی جدید بهعنوان معاون شهرسازی و معماری در مجموعه شهرداری تهران حضور داشت، درباره علت تصميم شورايعالي براي بازنگری طرح تفصیلی جدید تهران آن هم فقط يكسال پساز شروع اجراي اين طرح گفت: در قالب این طرح امتیازاتی به سازندگان ساختمانی جهت تشویق به نوسازی ارائه شد که پس از بررسیهای کارشناسی مشخص شد این امتیازات میتواند جمعیتپذیری شهر را تا دو میلیون نفر افزایش دهد، به همین دلیل شورایعالی درصدد برآمد تا پیامد اجرای این طرح را بسنجد.
امکان حذف امتیازات ممنوعه
مدیرکل فنی و عمرانی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود به علت اصلی بازنگری طرح تفصیلی اشاره و اضافه کرد: این بازنگری برای تصمیمگیری در مورد برخی از امتیازاتی که در این طرح دیده شده، انجام ميشود. بهعنوان نمونه ما در طرح تفصیلی جدید تهران، به دنبال این بودیم که در تهران مالکی در پی تفکیک نباشد و به مرور زمان به سمت تجمیع تشویق شوند.
او درباره سازوکار پیشبینی شده در طرح برای تشویق مالکان به تجمیع عنوان کرد: برای عملیاتی شدن این تصمیم، باید یک سیاست تشویقی از سوی شهرداری تهران ارائه میشد تا مردم به دنبال ارائه درخواست تفکیک به شهرداری نباشند، علاوهبر این زمینهای تفکیکشده نیز دوباره یکپارچه شوند، براي همين تصويب كرديم مالکی که درخواست تجمیع به شهرداری تهران ارائه دهد در مقابل بهعنوان تسهیلات تشویقی یک طبقه تراکم اضافی از طرف شهرداری به او داده شود. این سیاست با تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری در دوره گذشته اجرایی شد.
او با اشاره به پیامدهای اجرای این تصمیم، گفت: مهمترین پیامد این تصمیم، افزوده شدن جمعیت 5/1 تا 2 میلیون نفری به جمعیت شهر تهران بود. به همین دلیل اخيرا در شورایعالی شهرسازی تصمیم گرفته شد تا پیامد این تصمیم سنجیده شود و به این سوال پاسخ دهیم که آیا جمعیت یک میلیون و اندی که به دنبال این سیاست تشویقی به جمعیت شهر اضافه میشود میارزد که در ازاي آن ما دیگر در شهر زمین کوچکی نداشته باشیم یا خیر؟
معصومي در پاسخ به این سوال که آیا امکانپذیرش چنین جمعیتی در تهران وجود دارد یا خیر اظهار کرد: در طرح جامع یک جمعیت پذیری داریم که حدود 9 میلیون و 100 هزار نفر است و یک ظرفیت جمعیتپذیری داریم که 5/10 میلیون نفر است؛ یعنی با حساب 4/1 میلیون نفری که بابت ارائه تراکمهای تشویقی به جمعیت شهر اضافه میشود تقریبا به جمعیت 5/10 میلیون نفر میرسیم. او با اشاره به برخی اشکالات اجرایی طرح تفصیلی، عنوان کرد: در گام نخست بازنگری، باید به نوعی توسعه ساختوساز را در شمال تهران (محور انقلاب به بالا) به مرور محدود کنیم، البته این تفکر از ابتدا در طرح تفصیلی وجود داشت؛ به همین دلیل یک فضای هزار هکتاری برای بحث تجارت جهانی در جنوب شهر تهران پیشبینی شد، اما به نوعی در ادامه مورد غفلت واقع شد.
او افزود: در گام دوم بايد توسعه فضاهاي خدماتي را به سمت جنوب تهران ببریم، چون مناطق جنوبی هم ظرفیت توسعه را دارد، هم از شبکه دسترسی و اراضی نسبتا بزرگی برخوردار است. در راهبردهای طرح جامع هم بر این نکته تاکید شده است؛ بنابراين اميدوارم ستاد توسعه مناطق جنوبي شهر كه در دوره قبلي در شهرداري تشكيل شده بود، فعال شود.
هيربد معصومي که تاکنون درباره علت تغییرش در مجموعه شهرداری تهران از سوی شهردار در زمان اجرای طرح تفصیلی صحبت نکرده است، در پاسخ به این سوال که چرا در زمان اجرای طرح تغییر کردید به «دنیای اقتصاد» گفت: این سوالی است که بهتر است آقای قالیباف به آن پاسخ دهند، اما ایشان معتقد بودند اجرای طرح تفصیلی کار دشواری است، از همین رو باید برای اجرای این طرح از مدیری جوانتر استفاده کنند.