تلفن سایت

احداث مجتمع تجاری بر روی زمینهای ویلایی

تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۲

سونامي «تغييركاربري» در شهر تهران به واسطه اختياراتي كه كميسيون ماده5 براي اصلاح مقررات ساخت‌وساز دارد، با شدت كم در حال سرايت به شهرهاي اطراف پايتخت است.

كميسيون‌‌هاي ماده 5 شاخه‌اي از شوراي‌ عالي شهرسازي و معماري در هر شهر هستند كه ماموريت دارند بر حسن‌اجراي طرح‌هاي جامعي كه شوراي عالي براي شهرها تصويب مي‌كند و شهرداري‌ها اجرا مي‌كنند، نظارت كنند و در موارد لزوم، اصلاحاتي در ضوابط ساختماني اعمال کنند. اما رويه‌اي كه مدت‌ها است در كميسيون ماده5 شهرهاي بزرگ به سنت تبديل شده، رسيدگي به خواسته مالكان براي تغيير كاربري‌هاي مصوب است كه عمدتا اين تغييرات از حالت مسكوني به تجاري خلاصه مي‌شود. بعد از آنكه با ورود شوراي عالي شهرسازي به پرونده‌هاي تغييركاربري در شهر تهران، مشخص شد در مواردي كاربري قيدشده در طرح تفصيلي جديد شهر تهران توسط اين كميسيون تغيير پيدا كرده، اخيرا دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور به موردي در اطراف تهران برخورد كرده كه مجوز ساخت يك هايپرماركت بر روي 9 قطعه مسكوني ويلايي براي آن صادر شده است. مديرعامل شهر جديد پرند با گزارش اين موضوع به شوراي عالي، از مصوبه‌اي در كميسيون ماده 5 اين شهر خبر داده كه به واسطه آن، كاربري مسكوني 9 قطعه زمين بدون رعايت كاربري قيدشده در طرح جامع پرند، به تجاري تغيير كرده است. 

مدير عامل پرند با صدور دستور توقف ساخت اين مجتمع تجاري كه مجوز آن بدون رعايت ضوابط بالادست توسط كميسيون ماده 5 تنظيم شده، در نامه‌‌اي به شهردار پرند، با اشاره به اينكه مجوز احداث مجتمع تجاري 4 طبقه واقع در اين شهر به واسطه تغيير كاربري قطعات مسكوني صادر شده است، اين مجوز را مغاير اصول و مقررات طرح جامع شهر جديد پرند عنوان كرد و خواستار توقف عمليات ساخت آن شد. بر اساس گزارشی که روابط عمومی پرند منتشر کرده هاشم‌‌زهي با يادآوري اين موضوع كه در جلسات كميسيون ماده 5، حضور نماينده شركت عمران شهر جديد پرند ضروري است، اعلام كرد: كميسيون ماده5 در جلسه‌‌اي كه نماينده شركت عمران در آن حضور نداشته است، نسبت به تغيير كاربري زمين براي ساخت اين مجتمع اقدام كرده و لذا مصوبات اين جلسه مورد تاييد نيست و از اجراي آن تا اطلاع ثانوي بايد جلوگيري به عمل بيايد. در اين زمينه، محمد زرندي سرپرست معاونت شهرسازي و معماري شركت عمران شهر جديد پرند، نيز اعلام كرد: كميسيون ماده5 شهر پرند برخلاف طرح جامع اين شهر، كاربري 9 قطعه مسكوني از مجموعه باغ‌‌ويلاها در شمال فاز 3 پرند را تغيير داده و مجوز احداث هايپرماركت (مجتمع تجاري) را روي اين قطعات در زميني به مساحت 3200 مترمربع با تراكم 4 طبقه (شامل 2 طبقه منفي و 2 طبقه در ارتفاع)، صادر كرده است. زرندي تصريح كرد: در طرح جامع شهر جديد پرند، محل ساخت اين مجتمع تجاري جزو پهنه مسكوني تعريف شده و كميسيون ماده 5 در يك جلسه و بدون هماهنگي و اطلاع شركت عمران نمي‌‌تواند كاربري يك يا چند قطعه زمين را تغيير دهد. 

 

نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت