تلفن سایت

منشأ آلودگی ‌‌هوای تهران

تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۲

منشأ آلودگی ‌‌هوای تهران

توصيه اكيد معاون رئيس‌جمهور به پايتخت‌‌نشينان: از تهران برويد لااقل در ساعاتي كه مي‌توانيد روايت ابتكار از نتايج مطالعه موسسات آمريكايي: چالش‌هاي محيط‌زيست در ايران از تحريم براي اين كشور جدي‌تر است تركيبات سوخت خودروها، تراكم‌ جمعيتي، محدوديت‌جغرافيايي شهر و حجم بالاي نخاله‌‌هاي ساختماني عوامل آلاينده هواي تهران را تشكيل مي‌دهند.

رئيس سازمان محيط‌زيست به شورای شهر گزارش داد
منشأ و درمان آلودگی ‌‌هوای تهران
معاون رئيس‌جمهور و رئيس‌ سازمان محيط‌زيست كشور روز گذشته در محل كار سابق خود حاضر شد و به اعضاي شوراي شهر تهران درباره منشا و راهكارهای درمان «آلودگي‌هوا» گزارش داد.
معصومه ابتكار با اعلام اينكه ميزان روزهاي آلوده در شاخص ‌هواي تهران نسبت به سال گذشته كاهش پيدا كرده است، از محدوديت جغرافيايي و تراكم‌جمعيتي شهر تهران به عنوان دو عامل بروز آلودگي‌هوا نام برد و گفت: تركيبات موجود در سوخت و حجم بالاي نخاله‌هاي ساختماني نيز در اين چالش زيست‌محيطي نقش دارند.
ابتكار با تشريح راهكارهاي سريع و كوتاه‌مدت براي مهار آلودگي هواي تهران، به گزارش يك موسسه مطالعاتي آمريكايي درباره عمق بالاي مشكلات زيست‌محيطي در مقايسه با چالش تحريم براي ايران اشاره كرد و افزود: شهروندان در ساعاتي كه مي‌توانند بايد از تهران خارج شوند.
 معاون رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی موسسات آمریکایی رتبه ایران در شاخص محیط‌زیستی را 114 اعلام کرد و گفت: در طول هشت سال گذشته ایران 61 پله در این شاخص سقوط کرده است. او بیشترین تنزل را در مدیریت آب، مصرف انرژی و گرد و غبار اعلام کرد.
معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور سومین عضو کابینه یازدهم بود که روز گذشته میهمان پارلمان محلی پایتخت شد. او با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از وضعیت کنونی محیط زیست کشور، پیشنهادهایی برای توقف تهدیدها علیه شاخص‌های زیستی پایتخت داد و برای هرگونه اقدام موثر در این راه قول همکاری داد.
ابتکار وضعیت شاخص‌های محیط زیستی کشور را نامناسب ارزیابی کرد و با اشاره به گزارش موسسات آمریکایی در این مورد گفت: در گزارش ارائه شده اعلام شده بود محیط‌زیست ایران تهدیدی جدی‌تر از تحریم‌ها برای کشور است.
محدودیت جغرافیایی تهران
او با اشاره به ظرفیت اکولوژیک زمین افزود:‌ میزان بهره‌برداری از آب، خاک و هوا از سال 1375 در شهر تهران از ظرفیت موجود عبور کرده است و مصرف انرژی متاسفانه در تهران و کشور الگوی بسیار نامناسبی دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه 30 درصد اقتصاد کشور در شهر تهران متمرکز شده است، درحالی‌که تهران فقط 2/1‌درصد خاک ایران را شامل می‌شود اظهار کرد: باید در خصوص تمرکززدایی جمعیتی اقدامات لازم را انجام دهیم و تلاش گسترده‌ای را در این زمینه انجام دهیم. وضعیت جغرافیایی تهران نشان می‌دهد که در این شهر با محدودیت مواجه هستیم. بخشی از آلودگی شهر تهران به‌دلیل همین محدودیت جغرافیایی شهر تهران است.
او افزود: شهر تهران 11 هزار نفر جمعیت در هر کیلومتر مربع دارد. بر این اساس تهران به شانزدهمین شهر پرتراکم جهان تبدیل شده است.
منطقه 22 نباید شکل می‌گرفت
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منطقه 22 شهر تهران به عنوان یک منطقه نوساز گفت: من یکی از مخالفان شکل‌گیری منطقه 22 بودم. در ابتدا قرار بود در این منطقه 200 هزار نفر جمعیت داشته باشیم، ولی روزی که از شورای شهر می‌رفتم 800 هزار نفر جمعیت در این منطقه ساکن بود.
100 روز ناسالم در 9 ماه
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با مقایسه وضعیت کیفی هوای شهر تهران در سال جاری نسبت به سال 91 نیز تصریح کرد: تا 24 آذرماه امسال مجموعا 100 روز ناسالم داشتیم که این رقم در سال 91 معادل 160 روز بود، به عبارت دیگر شرایط در سال گذشته بدتر بوده است.
او افزود: در شهر تهران بیشترین مشکل مربوط به ذرات با قطر کمتر از 5/2 میکرومتر و بنزن است. در سال گذشته بنزن یکی از آلاینده‌های جدی شهر تهران بوده است، ولی در حال حاضر خوشبختانه میزان آن بسیار کم شده است و امیدواریم به زودی به سطح استاندارد برسد.
راهکارهای خانم ابتکار
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی از صحبت‌های خود به راه‌‌های کلیدی برای تغییر وضعیت کنونی محیط زیست کشور اشاره کرد.
ابتکار یکی از راهکارهای فوری برای نجات کودکان از آلودگی هوای پایتخت را خروج از تهران عنوان کرد و گفت: اقدام ضربتی برای نجات فرزندانمان از آلودگی هوای تهران این است که حداقل در ساعاتی که می‌توانیم از تهران خارج شویم و به اطراف تهران برویم.
او با بیان اینکه اقتصاد سبز به عنوان یکی از سیاست‌های کلیدی که در عالی‌ترین سطح در کشورها در حال پیگیری است، عنوان کرد: نباید محیط‌زیست را مقابل پیشرفت و توسعه ببینیم و جدا از اقتصاد در نظر گرفته شود.
معاون رئیس‌جمهور خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: تقاضا دارم طرحی که در خصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای شهرداری تهران به صورت داوطلبانه ارائه کرده بود در شورای چهارم دنبال شود.
ابتکار بر پیگیری وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران توسط شورای شهر تهران تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم با سیاست‌های وضع شده در سال آینده و توجه ویژه به بحث حمل و نقل و الگویی که در برنامه پنج ساله اول شهرداری وجود داشت در برنامه پنج ساله دوم نیز ادامه پیدا کند.
 او ادامه داد: علاوه‌بر این در راستای تغییر وضعیت کنونی دستور توقف هرگونه تغییر در باغات و پهنه R 241 (بافت مسکونی ارزشمند سبز) توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی داده شده است.
ابتکار با اشاره به پسماندهای عمرانی و نخاله‌های ساختمانی، گفت: امیدواریم شورای شهر چهارم به معضل حل پسماندهای عمرانی اقدام کند؛ چراکه پسماندهای عمرانی و نخاله‌ها نیز در آلودگی هوا و محیط زیست تاثیر دارد.
پیشنهادهای شورا
در جلسه روزگذشته محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خطاب به ابتکار گفت: از شما می‌خواهیم تا کارگروه مشترکی بین کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل دهید تا قوانین قبلی در مورد محیط زیست و ضرورت‌های موجود پیگیری شود و یکی از این قوانین که موضوع بازگشت مدیریت راهنمایی و رانندگی به شهرداری تهران است، مورد بررسی قرار گیرد.
رحمت الله حافظی عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به برخی آمارهای سازمان‌های جهانی گفت: بانک جهانی اعلام کرده است که ایران هشت میلیارد دلار خسارت باید بابت آلودگی هوا در هر سال بپردازد و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت دوده و بنزن مهم‌ترین عوامل سرطان‌زا در ایران بوده است و طبق آمار وزارت بهداشت که با ملاحظات بسیار شدید اعلام شده 2724 نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند.
او اضافه کرد: متاسفانه در چند سال اخیر چند اقدام بسیار جدی و متضرر‌کننده رخ داده است؛ مجلس مصوبه معاینه فنی خودروها را تغییر داد و از دو سال به پنج سال رساند که بسیار جای تعجب دارد. در واقع مسوولان به جای حل کردن مشکل استانداردها و عدم نظارت و کمبودهای موجود صورت مساله را پاک کردند. در عین حال تولید سوخت از پتروشیمی‌ها با بنزین بسیار زیاد که آلودگی هوا را بیشتر می‌کند، طی دو سال گذشته آغاز شده و در همین مدت شاهد افزایش آلودگی هوا در شهرهایی نظیر شیراز، قم، سنندج و سایر شهرهایی که کلان‌شهر نبودند، بوده‌ایم.
تدوین لایحه هوای پاک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از استماع اظهار نظر اعضای شورای شهر تهران درباره وضعیت محیط زیست تهران یک بار دیگر به پشت تریبون شورا رفت و از تدوین لایحه هوای پاک خبر داد و گفت: به‌زودی این لایحه در دولت مطرح می‌شود، این لایحه همان لایحه کاهش آلودگی هواست که با بازنگری انجام شده در آن به‌زودی از طریق دولت برای تصویب به مجلس تقدیم می‌شود. علاوه‌بر این بنا داریم جلسه آینده شورای‌عالی محیط زیست را با حضور رئیس‌جمهور برگزار کنیم، تا موضوع آلودگی هوای تهران را در این جلسه بررسی کنیم.
او درباره ساخت‌وسازهای پارک پردیسان نیز اظهار کرد: ساخت و سازها در این پارک مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارند و برای واگذاری مدیریت آن به شهر نیز در حال بررسی نهایی هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قرار بود در شهر تهران بنزین پاک و نزدیک به استاندارد یورو 4 عرضه شود، تاكید كرد: هنوز در کشور بنزین با این استاندارد نداریم، ولی فکر می‌کنم شهر تهران تا پایان سال بنزین نزدیک به استاندارد یورو 4 را در 120 جایگاه عرضه خواهد کرد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت