تلفن سایت

افزایش وام مسکن منجر به گرانی خانه شد

تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۲

افزایش وام مسکن منجر به گرانی خانه شد

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم مسئولان دولتی بارها از برنامه های خود برای حل مشکل مسکن سخن گفته و در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرده و از اجرایی شدن آن پس از پایان پروژه های مسکن مهر خبر داده است.
این در شرایطی است که از زمان فعالیت دولت یازدهم بازار مسکن شاهد افت قیمت ها بوده و این افت قیمت ها نیز رکور را در بازار ایجاد کرده است به طوری که مالکان به دنبال فروش هستند و متقاضیان نیز با امیدواری به کاهش قیمت ها هم اکنون قصد خرید مسکن را ندارند.
بر همین اساس و در راستای حل مشکل مسکن مردم شورای پول و اعتبار افزایش وام خرید و ساخت مسکن به مبلغ 35 میلیون و پرداخت وام 50 میلیون تومانی تامین مسکن زوج های جوان را تصویب کرده است.
در همین رابطه پیمان قربانی  مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفته است برای زوجینی که 50 میلیون تومان وام می گیرند نیز امکان گرفتن وام جعاله 10 میلیون تومانی وجود دارد و این درباره کسانی که از وام 35 میلیون تومانی که با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم اقدام به دریافت آن می کنند نیز صدق می کند.
همچنین  رحیمی انارکی مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن نیز اعلام کرده است‌ این وام ها در قالب سود 15 درصد و با اقساط پرداختی با دو روش ثابت و پلکانی در طول حداکثر 12 سال  پرداخت می شود.
به گفته انارکی‌ متقاضیان برای دریافت وام ها می توانند به بازار سرمایه یا شعب بانک مسکن مراجعه کنند و هر امتیاز گواهی معادل 500 هزار تومان است به این معنا که برای دریافت وام 35 میلیون تومانی اخذ 70 امتیاز (گواهی ) نیاز است.
اما موضوع افزایش وام خرید مسکن از سوی شورای پول و اعتبار موافقان و مخالفانی را به خود می بیند و در همین زمینه انتقادهای فراوانی نیز مطرح شده است. این اتفاق ها در شرایطی رخ می دهد که عباس آخوندی به عنوان یکی از موافقان طرح افزایش وام خرید مسکن در آخرین اظهارنظر خود در این رابطه گفته است قطعا باید بازار مالی مسکن فعال شود و مردم بتوانند قدرت خرید مسکن پیدا کنند و باید تسهیلات مسکن برای خرید واحدهای مسکونی به خریداران داده شود.

افزایش وام مسکن منجر به گرانی خانه می‌شود؟
مهدی هاشمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره این مصوبه گفته استبهتر است وام مسکن به ساخت و ساز خانه تعلق گیرد و افزایش وام مسکن برای اقشار مختلف در بخش ساخت باشد تا رونق در عرضه مسکن نیز بیش از پیش شود اما می‌توان از همین فرصت ایجاد شده نیز برای رونق بازار مسکن استفاده کرد.
هاشمی همچنین می گوید افزایش مبلغ وام مسکن به 50 تومان تنها افزایش قیمت را در برندارد و می‌تواند بازار را با رونق در خرید همراه کند اما بهتر است برنامه‌هایی برای افزایش عرضه در مقابل افزایش تقاضا ایجاد شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معتقد است افزایش مبلغ وام مسکن رونق بازار را در بر دارد اما این افزایش قیمت به گونه‌ای نیست که افزایش ناگهانی مسکن ایجاد شود.


دفاع رئیس کل بانک مرکزی از افزایش وام خرید مسکن
یکی دیگر از موافقان افزایش وام خرید مسکن رئیس کل بانک مرکزی است. ولی الله سیف در این رابطه گفته است این پیشنهادها در نوبت بررسی شورای پول و اعتبار قرار دارد که در صورت تصویب می تواند رونق مناسبی در بخش خرید و ساخت و ساز مسکن ایجاد کند.

افزایش وام مسکن به 35 میلیون تومان ضروری اما ناکافی
در این میان دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی موضوع افزایش وام خرید مسکن را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرده است حتی اگر ثبات در سهم وام خرید از قیمت مسکن، مدنظر قرار گیرد، باید در سال جاری، وام خرید مسکن(در مقایسه با وام ۱۸ میلیونی سال ۸۳) به حدود ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یابد. براین اساس، مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام به ۳۵ میلیون تومان، لازم، ولی غیرکافی ارزیابی می‌شود به طوری که نسبت این تسهیلات به قیمت متوسط یک آپارتمان در تهران و سایر کلان‌شهرها حدود ۱۲ الی ۲۰ درصد و در شهرهای متوسط حدود ۳۰ درصد است. لذا انتظار می‌رود در گام‌های بعدی، با افزایش وام، شاهد تاثیرگذاری بیشتر آن بر قدرت خرید متقاضیان مسکن، خصوصا در کلان‌شهرها باشیم.
همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک درباره اثرات مصوبه اخیر دولت برای افزایش وام خرید مسکن گفته است این افزایش‌ها باعث تورم نخواهد شد، بلکه موجب رونق بازار خواهد شد. برای تحریک بازار، افزایش وام مسکن لازم است.
خسروی درباره اینکه آیا سطح کنونی قیمت‌ها در بازار به کف خود رسیده یا خیر، گفته است هنوز جای چانه‌زنی وجود دارد. اکنون ما در روز 5 هزار معامله داریم که نصف بیشتر آن اجاره است. این در حالی است که قبلا در این موقع سال، بیشتر خرید و فروش داشتیم و این نشان از رکود بازار دارد که با افزایش وام، انتظار می‌رود ،سرمایه های سرگردان و نقدینگی موجود از بازار بورس خارج و با ورود به بازار مسکن ،این صنعت رونق دوباره ای بگیرد.

هجوم برای خریداری وام مسکن
این در شرایطی است که بعد از تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به 350 میلیون ریال، بازار خرید و فروش وام مسکن در فرابورس داغ شده و این اوراق با هجوم سرمایه گذاران برای خرید مواجه شده است.
به این ترتیب بلافاصله بعد از انتشار این خبر، صف خرید سنگینی برای خرید این اوراق در ابتدای هفته تشکیل شد و این اوراق با افزایش بی سابقه قیمت مواجه شد به طوری قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس از 38هزار تومان در هفته گذشته به بیش از45 هزار تومان در این هفته رسیده است.
این در حالی است که خریدارانی که چنین رویدادی را پیش بینی کرده و در گذشته اقدام به خرید این اوراق کرده بودند اکنون تمایلی به فروش آن ندارند به این ترتیب این موضوع موجب شده است تا حجم تقاضا برای این اوراق شدت یافته و عرضه ای در بازار صورت نگیرد.
به این ترتیب با سنگین‌تر شدن طرف تقاضا از ابتدای هفته تاکنون، قیمت هر‌ برگه اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته و تمام سر رسیدهای این اوراق با افزایش 15 درصدی مواجه شده است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت