تلفن سایت

بازار قیمت مسکن تا پایان سال

تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۲

بازار قیمت مسکن تا پایان سال

با پايين آمدن قيمت مسكن در تهران و برخي ديگر از شهرهاي بزرگ طي 5 ماه اخير، اگر چه سطح جديد نرخ‌ها هنوز همخواني منطقي با متوسط توان خريد متقاضيان مسكن پيدا نكرده، اما عوامل واسطه‌گر در بازار ملك تلاش مي‌كنند تاثير افت قيمت‌ها را زودتر از آنكه رخ دهد، القا كنند.
تحقيقات ميداني در اين باره نشان مي‌دهد: در حال حاضر حجم معاملات مسكن تغيير آنچناني در مقايسه با نيمه اول امسال پيدا نكرده است كه اين نشان‌دهنده اثربخش‌ نبودن كاهش‌قيمت لااقل در هفته‌هاي اخير بوده است، اين در حالي است كه مشاوران‌املاك از بازگشت خريداران به صحنه معاملات و حتي افزايش خريد و فروش آپارتمان خبر مي‌دهند.در اين بين، آنچه مي‌تواند بين ادعاي تداوم ركود يا شروع رونق در معاملات مسكن مهم باشد، بررسي قدرت خريد مسكن است.
در ماه‌هاي اخير به‌رغم كاهش جزيي قيمت مسكن -11 درصد كاهش طي 4 ماه منتهي به مهرماه- قدرت خريد متقاضيان هيچ تغييري پيدا نكرد به‌طوري‌كه نه ميزان وام خريد افزايش پيدا كرد و نه اينكه سطح دستمزدها بالا رفت.
به اين ترتيب با توجه به فاصله حداقل دو برابري بين قدرت خريد مسكن و قيمت مسكن، كاهش اخير نرخ‌ها چون هنوز نتوانسته اين فاصله را تاحد قابل توجهي كاهش دهد، نمي‌توان انتظار رونق گرفتن معاملات را داشت.
با اين حال رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت، اعلام كرد: خرید و فروش مسکن نسبت به چند ماه قبل رونق گرفته است.
مصطفي قلي خسروي با اشاره به اينكه قيمت مسكن در حال حاضر به سطح مناسبي رسيده، معتقد است: بعد از توافق ژنو بازار مسکن روند خوبی به خود گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری قیمت مسکن افزایش نیابد.
ریيس اتحاديه املاك همچنين افزود: آمارهاي سامانه رهگيري معاملات مسكن نشان مي‌دهد روند خرید و فروش مسکن در کشور با توجه به آمارهای موجود حاکی از رفتن به سمت رونق است. پيش‌تر میزان خرید و فروش مسکن در کشور، روزانه به كمتر از 3 هزار فقره معامله کاهش پیدا کرده بود، اما در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که این میزان با یک رشد نسبی به 6 هزار معامله مسکن در کشور رسیده است.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک خاطرنشان کرد: مطمئنا بعد از توافق ژنو به نوعی به یک ثبات سیاسی رسیده‌ایم و ثبات اقتصادی همواره بعد از ثبات سیاسی به وجود می‌آید، حال با این وضعیت سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا با این وضعیت بازار مسکن پیشنهاد می‌کنید که مردم به خرید مسکن اقدام کنند، گفت: ما نمی‌توانیم به مردم پیشنهاد کنیم که مسکن بخرند یا نخرند چونكه مردم خود به خوبی روند کار را می‌دانند.
در رابطه با وضعيت كنوني بازار مسكن و اينكه معاملات رونق گرفته يا كماكان در ركود است، مشاور مالي وزير راه‌وشهرسازي نيز معتقد است: ركود ايجاد شده در بازار مسكن متوجه مسكن آزاد است.
حسين عبده‌تبريزي گفت: كساني كه مي‌گويند در بازار معاملات مسكن ركود ايجاد شده منظورشان بازار مسكن آزاد است كه اين اتفاق خوشايندي است، چرا كه از سفته بازي در اين بازار ممانعت مي‌شود، اين درحالي است كه رونق بر بازار مسكن مصرفي حاكم است.
عبده تبريزي در بخش ديگري از اظهارات خود از ضرورت تعريف سازوكاري براي تشويق ساكنان كلان شهرها به سمت حومه نشيني خبرداد و اظهار کرد: براي تشويق مردم به حومه‌نشيني لازم است كه شبكه حمل‌ونقل شهرهاي حومه كلان شهرها تقويت شود كه اين امر باعث مي شود بسياري از مردم به جاي زندگي در كلان شهرهاي آلوده و پرهزينه به سمت حومه‌هاي شهرها گرايش پيدا كنند.
همچنين ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن و معاون وزير راه‌شهرسازي نيز براي خارج كردن بازار مصرفي مسكن از ركود، گفت: دولت به دنبال آن است که توان خرید مردم را با افزایش سقف تسهیلات افزایش دهد.
محمد پژمان افزود: اگر برنامه دولت برای افزایش سقف تسهیلات مسکن باشد برای اینکه بازار مسکن دچار التهاب و تورم نشود باید با کمک اقتصاددانان برنامه‌ریزی انجام شود و بهترین راهکار برای کنترل تورم به اجرا برسد.
وی با بیان اینکه می‌توان با تمهیداتی از افزایش تورم جلوگیری کرد، بیان کرد: دولت به دنبال این است که توان خرید مردم را با افزایش سقف تسهیلات افزایش دهد.
رییس سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص راهکارهای دولت برای افزایش سقف وام مسکن و کنترل قیمت‌ها، اظهار کرد: همه بخش‌های کشور به شکل متوازن با یکدیگر کار می‌کنند، بنابراین ممکن است که رونق در یک بخشی در بخش دیگر هم تاثیر بگذارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به حجم نقدینگی در کشور اگر در عرصه‌های دیگر اقتصادی مانند بخش صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات رکود ایجاد شود همه سرمایه‌ها از بخش‌های دیگر اقتصادی وارد حوزه مسکن می‌شود که درنهایت سوداگری را در بازار مسکن به‌وجود می‌آورد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت