تلفن سایت

طرح تفصيلی جديد تهران

تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۲

طرح تفصيلی جديد تهران

پديده‌هاي ناموزون، عجيب و غريبی كه در يكسال اخير بر ساخت‌وسازهاي شهر تهران سوار شده و بسازوبفروش‌ها را به مسابقه تخريب و از نو سازي تحريك كرده است، از دوشنبه گذشته تبديل به دستور جلسه شوراي عالي شهرسازي‌ومعماري كشور مبدل شده تا جلوي آنچه به گفته دبير اين شورا به نفع پايتخت و پايتخت‌نشينان نيست، گرفته شود و نوعي بازتعريف در ضوابط اداره‌ شهر اتفاق بيفتد.
پيروز حناچي دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور، روز گذشته ابطال مجوز تراكم ‌اضافه گود ايران‌زمين در جلسه دوشنبه اين شورا را واكنش قاطع دولت به اقدامات ماه‌هاي اخير مديريت‌شهري تهران در عدول از قوانين بالادستي، عنوان كرد و گفت: طرح تفصيلي جديد تهران به خاطر وضعيتي كه به لحاظ افزايش يك طبقه‌‌تراكم در تمام پهنه‌هاي مسكوني اين كلان‌شهر بوجود آورده باعث فراهم كردن مسير تخريب ساختمان‌هاي با عمر مفيد 10 تا 12ساله شده است.  حناچي با بيان اينكه طرح تفصيلي بايد متوقف شود تا مورد اصلاح و بازنگري قرار گيرد، افزود: در طرح تفصيلي جديد تهران همه پهنه‌هاي مسكوني شهر را يك طبقه افزايش تراكم داده‌اند كه اين چند بعد دارد، يك بعد جمعيت‌پذيري است يعني شهرداري اجازه افزايش جمعيت‌پذيري شهر را دارد كه اين خلاف روح طرح جامع تهران و همه طرح‌هاي بالادستي است كه فشارشان اين بود كه براي تهران بايد به دنبال تمركززدايي باشيم. از بعد ديگر در قالب اين طرح، هم‌اكنون بخشي از اقتصاد كشور دارد به واسطه تخريب ساختما‌ن‌هاي با عمر مفيد 10 تا 12 سال در تهران به بهاي تراكم بيشتري كه به مالكان اين ساختمان‌ها داده مي‌شود، تلف مي‌شود. حجم اين تخريب‌ها در مناطق شمالي تهران قابل توجه است و عارضه‌هاي زيست‌محيطي ناشي از تخريب و نخاله‌هاي ساختماني، براي تهران خيلي قابل توجه است.
14 هزار ميلياردتومان بودجه‌تهران را زير سوال مي‌برم
دبير شوراي عالي شهرسازی ومعماری كشور در ادامه گفت‌، با اشاره به اينكه بودجه شهرداري‌تهران در حال حاضر 14 هزار ميليارد تومان است، تصريح كرد: آيا واقعا اين شهر در حالت بهينه و معتدل، بايد اين مقدار بودجه براي اداره شهر لازم داشته باشد؟ من اين عدد را زير سوال مي‌برم. در برخي شهرها بخش‌عمده‌اي از منابع حاصل از فروش‌تراكم صرف بودجه جاري مي‌شود و در بخش‌عمراني نيز طرح‌هايي در شهرها دارد اجرا مي‌شود كه برخي از آنها توجيه اقتصادي ندارند و هر كدام‌شان تا 20 درصد بودجه شهرداري را دارد مي‌بلعد.  حناچي با تاكيد براينكه «تا زماني كه به اين شكل پروژه در شهر تعريف مي‌شود معلوم است كه شهرداري به بودجه لايزال نياز دارد و نه فقط فروش‌تراكم كه نابودي باغات هم جوابگو نخواهد بود» درباره علت افزایش درآمد و متمم بودجه 92 شهرداری تهران گفت: دخل‌وخرج شهر تهران مصداق اين حكايت است، خرج كه از كيسه مهمان بود حاتم طايي شدن آسان بود.
لغو مجوزهای مغاير طرح‌تفصيلی
حناچي با بيان اينكه مجوز ساخت برج 28 طبقه ايران‌زمين به خاطر اينكه توجيه شهرسازي نداشت و در محله‌اي كه همه ساختمان‌ها 2 طبقه ارتفاع دارند، تعريف شده بود، ابطال شد و اگر كميسيون ماده 5 در گذشته مجوزهاي اين چنيني -كه كاربري و تراكم آن مغاير ضوابط طرح‌تفصيلي بوده- صادر كرده باشد، لغو خواهد شد. دبير شوراي عالي شهرسازي‌ومعماري كشور به عنوان عضو جديد كميسيون ماده 5 شهر تهران درباره فعاليت اين كميسيون نيز گفت: در كميسيون ماده 5 از مسير اهداف قانوني خارج شديم و عملكرد قابل دفاع نيست. قطعا در اين كميسيون ديگر مجوزهايي كه در راستاي آن تراكم 3طبقه ناگهان به بالاي 12 طبقه تبديل شود و فاقد توجيه ‌شهرسازي باشد، صادر نخواهد شد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت