تلفن سایت

افزایش آپارتمان های نیمه کاره در تهران

تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۲

افزایش آپارتمان های نیمه کاره در تهران

مالكان آپارتمان‌هايي كه در دو سال گذشته تحت‌تاثير بازار گرمي بسازوبفروش‌هاي متقاضي ملك‌كلنگي، محل سکونت نه‌چندان سالخورده‌شان را در اختيار عوامل تخريب ساختمان گذاشتند تا حداكثر ظرف مدت 18ماه صاحب واحد نوساز و بزرگتر از قبل شوند، بزودی با خسارت سنگين ناشي از رفتار تازه شركاي خود مواجه خواهند شد.
بسازوبفروش‌ها در محله‌هايي از تهران كه تخريب و نوسازي ساختمان‌هاي مسكوني ميانسال در آنجا به نوعي رقابت درون‌محله‌اي تبديل شده، هم‌اكنون سرعت ساخت‌وساز را عمدا كند كرده‌اند تا سرفرصت درباره خسارتي كه روند كاهشي قيمت‌مسكن به سودشان وارد مي‌كند، تصميم بگيرند!
اين سازند‌‌ه‌ها كه در نيمه‌اول امسال ركورد تخريب‌ساختمان و احداث سازه‌جديد را از نرخ طبيعي 15 تا حداكثر 24ماه، به حدود 11ماه كاهش داده بودند، اخيرا فعاليت در ساختمان‌هاي در حال‌احداث را به حالت نيمه‌تعطيل درآورده‌اند.
هم‌اكنون در ساخت‌وسازهايي كه سازه در مرحله ناز‌ك‌كاري قرار دارد، كار كلا تعطيل شده است و در ساختمان‌هايي كه تازه عمليات فونداسيون يا سقف‌زني آغاز شده، سرعت به يك‌دوم رسيده است.
سال گذشته از آنجا كه بازار شاهد افزايش ماهانه قيمت‌مسكن بود، بسازوبفروش‌ها در سرعت تعريف و بهره‌برداري از پروژه‌هاي مسكوني در تهران افزايش چشمگيري اعمال كردند تا در يك زمان ثابت، از طريق آپارتمان‌سازي بيشتر، سود حاصل از سرمايه‌گذاري در اين بخش را براي خود افزايش دهند. طبق آمار بانك‌مركزي در سال 91، ميزان سرمايه‌گذاري سازنده‌هاي مسكن در بخش «تكميل» ساختمان‌هاي مسكوني در حال‌ساخت در كشور و در تهران به ترتيب 198 درصد و 219 درصد نسبت به سال 90 افزايش پيدا كرد.
اما در نيمه‌دوم امسال از آنجا كه چشم‌انداز سود فروش آپارتمان قابل‌‌تامل نيست، نه‌تنها تقاضا از طرف بسازوبفروش‌ها براي مشاركت با مالكان كاهش پيدا كرده كه در پروژه‌‌هايي كه سال گذشته در بخش مشاركت كليد خورده بود نيز اختلال به‌وجود آمده است.
در ساخت‌وساز‌های مشاركتي در تهران فرمول سهم سازنده و مالك ساختمان تخريب‌شده از 40 درصد-60 درصد در سال‌هاي قبل به 30 درصد-70 درصد در سال91 تغيير پيدا كرد. علت بيشترشدن سهم مالك، بزرگ‌شدن ارزش‌ زمين بود.
با سهم جديد مالكان در پروژه‌هاي مشاركتي، به‌طور متوسط مالك يك واحدمسكوني با هر مقدار متراژ مساحت، مي‌تواند بين 5/1 تا 2 برابر آنچه پيش‌از تخريب صاحب آن بوده را بعد از نوسازي و تحويل ساختمان، مالك شود به طوري‌كه در برخي پروژه‌ها، دو واحد مسكوني به يك نفر مي‌رسد و در برخي ديگر، مساحت واحد جديدتر براي آن فرد بزرگتر مي‌شود.
تبديل ملك كنوني افراد به دارايي بزرگتر در جريان تخريب و نوسازي ساختمان‌ها، بازار مشاركت‌درساخت را طي سال‌هاي اخير در تهران گرم كرده بود، اما به‌واسطه حركت تازه بسازوبفروش‌ها، بعيد است در ما‌ه‌هاي آتي، مشاركت‌كنندگان پروژه‌هاي قبلي بتوانند به سلامت از اين بازار خارج شوند.
بسازوبفروش‌ها اگر چه براي شروع پروژه‌هاي مشاركتي با تك‌تك مالكان يك ساختمان‌ قرارداد منعقد مي‌كنند، اما همين افراد در زمان مقتضي به عناوين مختلفی همچون نبود مصالح‌ساختماني، ورشكستگي و... پروژه‌ را با تاخير روبه‌رو مي‌كنند.
بررسي‌هاي ميداني در تهران نشان مي‌دهد: طي 4 ماه اخير بيشترين فشار كاهشي در قيمت مسكن متوجه آپارتمان‌هاي نوساز شده، طوري‌كه كاهش متوسط 11 تا 15 درصدي قيمت مسكن براي نوسازها به مراتب بيشتر از اين رقم بوده است.
در محله‌هايي از تهران كه تابستان سال گذشته متوسط قيمت واحدمسكوني نوساز مترمربعي 6 ميليون تومان بود، هم‌اكنون اين نرخ به كمتر از 5/4 ميليون تومان رسيده است.
هر چند در پروژه‌‌هاي مشاركتي، سهم طرفين و قيمت فروش واحد به مالكين از زمان شروع به تخريب مشخص مي‌شود، اما سهم بسازوبفروش از مابقي واحدهاي مسكوني آن پروژه است كه سود نهايي را براي سازنده رقم مي‌زند. قيمت اين بخش از واحدها –سهم بسازوبفروش- امروز در مقايسه با سال گذشته به طرز قابل توجهي كاهش پيدا كرده است.
هم‌اكنون با كندشدن سرعت ساخت‌وساز، از يك‌طرف پيش‌خريداران نگران زمان تحويل واحد خود هستند و از طرف ديگر سازنده‌ها به انتظار تغيير مسير قيمت نشسته‌اند.
اين در حالي است كه طبق پيش‌بيني‌هايي كه درباره آينده كوتاه‌مدت بازار مسكن وجود دارد، قيمت‌ها در بدترين حالت ثابت خواهند بود، اگر كاهش تورم سطح قيمت‌مسكن را دوباره پايين‌تر نكشد!
به اين ترتيب سود مورد انتظار بسازوبفروش‌هايي كه ساختمان‌هاي در حال ساخت را به صورت نيمه‌كاره رها كرده‌اند در ماه‌هاي آتي هيچ تغييري نمي‌كند.
كارشناسان اقتصادي در اين باره توصيه مي‌كنند: در اين مقطع اگر چه قيمت مسكن كاهش پيدا كرده اما در مقابل، هزينه‌ نهاده‌هاي توليد مسكن از جمله مصالح‌ساختماني نيز در مقايسه با دو سال گذشته به شدت پايين آمده است بنابراين چنانچه بسازوبفروش‌ها با تكميل و تحويل واحدهاي مسكوني، در ماه‌هاي باقي‌مانده از سال92 پروژه‌هاي جديد تعريف كنند، اين بار قيمت تمام‌شده نيز همچون قيمت فروش براي آنها كاهش پيدا مي‌كند و عملا سود نهايي متعادل خواهد شد.
در اين ميان گشت شهربان وابسته به شهرداري مناطق كه هفتگي از ساخت‌وسازها در محله‌ها بازديد مي‌كند نيز مي‌تواند به‌واسطه آنچه در متن پروانه ساختماني بابت پرهيز از توقف عمدي فعاليت، قيد شده است، جلو كندكاري بسازوبفروش‌ها را بگيرد و مانع آن شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت