تلفن سایت

مدیران پروژه ساخت مسکن مهر پرند از سال تاسیس تا کنون

تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۲

مدیران پروژه ساخت مسکن مهر پرند از سال تاسیس تا کنون

بازار حدس و گمان‌ درباره سرنوشت منطقه‌اي كه از يك‌طرف محل تجمع بيشترين حجم سرمايه‌‌گذاري‌هاي مسكن‌مهر و از طرف‌ديگر نامزد پذيرش پايتخت‌سياسي به حساب مي‌آيد، صبح ديروز با ابلاغ حكم وزير راه‌وشهرسازي براي مديرعامل جديد اين منطقه، تخته شد.
شهر جديد پرند از حدود دو ماه مانده به پايان دولت دهم – در حالي كه حساس‌ترين روزها را تجربه مي‌كرد و قرار بر اين بود حداقل نيمي از 100 هزار مسكن‌مهر در حال ساخت با همه‌نوع امكانات زيربنايي تا پيش‌از انتقال كابينه به بهره‌برداري برسد- با زمزمه استعفا و ميل به كناره‌گيري حبيب‌اله چاغروندي (مديرعامل وقت پرند) مواجه شد، طوري‌كه كندكاري برخي پيمانكاران و مشكلاتي از قبيل قيمت تمام‌شده كه ماه‌ها قبل دستاويز سازنده‌ها براي عمل‌نكردن به تعهداتشان در برابر پيش‌خريداران قرار گرفته بود، تحت‌تاثير شايعه تغيير قريب‌الوقوع مدير پرند، تشديد شد و نااميدي به مسكوني‌شدن ساختمان‌هاي اين شهر را افزايش داد.
در اين ميان برخي زمزمه‌ها هم حكايت از آن داشت كه چون او چند ماه بعداز انتصابش در پرند، در مصاحبه‌اي، از احتمال انتقال بار مسكن‌مهر به دولت يازدهم سخن گفته بود، تصميماتي براي جابه‌جايي وي اتخاذ شده است. اما روز گذشته در مراسم توديع حبيب‌اله چاغروندي و معارفه باران هاشم‌زهي، روايت ناگفته معاون وزير راه‌وشهرسازي از اين ماجرا نشان داد: اگر چه تغييرات مديريتي در پرند ماه‌ها پيش‌از تشكيل دولت يازدهم مطرح بوده، اما علت آن صرفا به اراده و تمايل شخصي مديرعامل پرند و نه هيچ عامل ديگري، مربوط مي‌شده است.
اداره شهر جديد پرند ديروز با پيشنهاد معاون وزير و موافقت مكتوب وزير، به باران هاشم‌زهي سپرده شد. هاشم ‌زهي با سابقه بيش‌از 15ساله در رده مديران استاني وزارت مسكن، از سال88 به مدت دوسال در هيات‌مديره شركت عمران شهر جديد پرند عضو بود و در دو سال گذشته نيز به ترتيب در هيات‌مديره شهرهاي جديد پرديس و انديشه، از نزديك با زير و بم مسكن‌مهر درگير بوده است. اكنون با انتخاب عضوي از خانواده شهرهاي‌جديد و در عين‌حال كار‌كرده در مسكن‌مهر، براي مديرعاملي پرند، بازسازي اميدها به فرجام 90 هزار واحد مسكوني‌مهر ناتمام در اين شهر دور از واقعيت نيست.
5درصد كل مسكن‌مهر - شامل هم تعداد واحدها و هم ميزان اختصاص ريالي از خط‌اعتباري- در پرند متمركز شده است در حالي كه در هر يك از ساير شهرهاي كشور حداكثر بين 2 تا 3 درصد اين طرح جانمايي شده است. از 2 ميليون مسكن‌مهر و 40 هزار ميليارد تومان خط‌اعتباري، 100 هزار واحد و بيش از 2 هزار ميليارد تومان به پرند اختصاص دارد. در عين حال ماموريتي كه محسن نريمان معاون وزير در امور شهرهاي جديد، براي مديرعامل جديد پرند ترسيم كرده، مسووليت دولت در قبال اين شهر را فراتر از افتتاح و تحويل واحدهاي مسكوني‌مهر در نظر گرفته است.
طبيعی ترين نيازهای زندگی در پرند بايد تامين شود
نريمان ديروز در مراسم توديع و معارفه مديرعامل پرند، در پايان سخنراني چاغروندي كه از عملكرد خود و آمار افتتاح‌ها طي دو سال مديريتش در پرند گزارش مي‌داد، تاكيد كرد: از اين‌پس به جاي آنكه نگاه مديران پرند صرفا به ساخت‌وساز‌هاي مسكوني معطوف باشد، بايد با سرعت به مباحث اجتماعي شهر پرند چرخش پيدا كند. مدير ساخت‌وسازي در پرند نمي‌خواهيم، مدير اجتماعي مي‌خواهيم.
معاون وزير تاكيد كرد: شهرهاي‌جديد قبل از دو دولت پيشين، شكل گرفت و خط‌مشي ترسيم‌ شده براي شهرها‌ي‌جديد اين بود كه سرريز جمعيت كلان‌شهرهايي همچون تهران به صورت تدريجي، در اين مناطق بارگذاري شود، اما در سال‌هاي اخير و در جريان مسكن‌مهر كه دولت دنبال زمين‌هاي بلامعارض بود چون شهرهاي‌جديد معدن اين نوع اراضي بودند، محل اجراي طرح واقع شدند و امروز از 2 ميليون مسكن‌مهر، 400 هزار واحد سهم شهرهاي‌جديد است كه 60 درصد اين سهميه در 4 شهرجديد اطراف تهران تعريف شده است. نريمان با تاكيد بر اينكه بايد نمونه موفق مسكن‌مهر در شهرهاي جديد تحويل داده شود، درباره اقداماتي كه بايد در پرند، اولويت مديرعامل جديد قرار بگيرد، گفت: آمارهايي كه درباره افزايش جمعيت پرند به 700 هزار نفر تحت‌تاثير مسكن‌مهر اعلام مي‌شود، به‌تنهايي و بدون آسيب‌شناسي اين بارگذاري سريع كه به جاي 20سال در عرض پنج سال اتفاق افتاده، قابل‌قبول نيست. ضمن آنكه اين تجربه ساخت‌وساز در دنيا هم بي‌سابقه بوده بنابراين، امكان بررسي و مقايسه تطبيقي طرح مسكن‌مهر وجود ندارد بنابراین، بايد خودمان همزمان با ساخت، آسيب‌شناسي كنيم و در عين حال دفاع قوي، پيگيرانه و مصرانه در زمينه تامين تاسيسات و زيرساخت‌ها و مواردي كه براي مردم مشهود نيست، اما در سكونت آنها تاثيرگذار است، داشته باشيم.
معاون وزير همچنين افزود: نبايد مردم پرند هزينه تامين و برقراري خدمات اساسي سكونت در اين شهر را بپردازند، بلكه پرند همچون ساير شهرهاي كشور كه ساكنان آنها طبق قانون اساسي حق استفاده از همه نوع امكانات و خدمات همچون آموزش و پرورش، بهداشتي، درماني، رفاهي، ورزشي و... را دارند، بايد سريع‌تر به اين نوع امكانات مجهز شود.
نريمان اگر چه طبق ماده 12 قانون تاسيس شهرهاي‌جديد، وظيفه تامين خدمات سكونتي را جزو مسووليت بديهي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط عنوان كرد، اما با اشاره به اينكه وزارت راه‌وشهرسازي نمي‌تواند به اميد جزم شدن عزم ساير دستگاه‌ها، بنشيند، گفت: ما به عنوان مسوول شهرهاي‌جديد بايد به همه مسائل توجه كنيم.
تاكيد بر ويلاسازی در پرند
معاون امور شهرهاي جديد وزارتخانه تصريح كرد: در پرند امروز بيش‌از آنكه ساخت‌وساز در اولويت باشد، بايد مباحث اجتماعي و فراهم‌كردن بستر ايجاد ارتباط ساكنان مسكن‌مهر با يكديگر جزو اقدامات باشد. خانوارهاي مسكن‌مهر بايد با يكديگر آشنا شوند، بايد دهك‌هاي پردرآمد از طريق ويلاسازي، به سمت پرند جذب شود.
نريمان خطاب به هاشم‌زهي گفت: يك هدف بايد فراهم كردن مقدمات سكونت استادان دانشگاه و معلمان در پرند از طريق واگذاري مسكن با حداقل قيمت البته به شرط سكونت آنها در اين واحدها باشد.
ابزار دولت برای مديريت در پرند
نريمان مهم‌ترين ابزار دولت در شهرهاي‌جديد براي توسعه شهر را «زمين‌‌هاي در اختيار» اعلام كرد و گفت: اين زمين‌ها براي فراهم كردن خدمات رفاهي و كمك‌ به شهر، در قالب شرايط برد- برد به مصرف دربيايد.
چرا تغيير مديرعامل؟
معاون وزير راه‌وشهرسازي درباره علت تغيير مديرعامل شهر جديد پرند نيز گفت: در اين دوماه براي آقاي چاغروندي به جاي آنكه سفارش ماندن و ابقا، به من داده شود، پيغام‌هاي متعددي مبني بر تمايل شخصي وي به كناررفتن از اين سمت، واصل شد و حتي قبل از تغيير دولت نيز ايشان قصد رفتن از پرند را داشتند. اما ما شرط توديع از پرند را از سر گيري همكاري در شركت عمران شهرهای جديد گذاشتيم.
پرند آخر 93 جمع می شود!
حبيب‌‌اله چاغروندي مديرعامل پرند روزگذشته در مراسم توديع خود با بيان اينكه پرند پيش‌از شروع مسكن‌مهر 10 هزار واحد مسكوني با حداكثر جمعيت ساكن 25هزار نفر را دارا بود، گفت: جمعيت اين شهر تا پايان سال93 با افتتاح همه 100 هزار واحد مسكوني‌مهر، به نيم ميليون‌نفر مي‌رسد و افق جمعيتي شهر تا 700 هزار نفر پيش‌بيني شده است. چاغروندي همچنين افزود: پيشرفت فيزيكي ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر يكسال پيش كه مديريت اين شهر به بنده واگذار شد حدود 75 درصد بود و الان به 88 درصد پيشرفت رسيده است.
نگرانی مديرعامل سابق
چاغروندي يك توصيه هم به مديرعامل جديد پرند داشت: بيشترين دغدغه در شهر جديد پرند، اشتغال ساكنان و توجه به فضاهايي است كه مي‌تواند موجب اشتغال عمومي شود. در پرند اگر به فكر اشتغال نباشيم، با واگذاري واحدهاي مسكن‌مهر، شهر تبديل به خوابگاه خواهد شد. چاغروندي درباره علت استعفايش از پرند نيز گفت: مشكلات جسماني و توصيه پزشك به پرهيز از مسافرت طولاني‌مدت روزانه، مانع ادامه خدمت من در پرند شد.
همچنین باران هاشم زهی مدیرعامل جدید پرند نیز در مراسم معارفه خود با تاکید بر همسویی با دستگاه‌های مسوول در حوزه مسکن مهر و همکاری مضاعف با آنها اعلام کرد: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرا در شهر جدید پرند را با قوت اعمال خواهم کرد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت