تلفن سایت

برنامه ریزی دولت برای ادامه ساخت مسکن مهر

تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۲

برنامه ریزی دولت برای ادامه ساخت مسکن مهر

گروه بنگاه‌ها- در 8 سال گذشته سرمايه‌هايي كه تحت عنوان سرمایه‌گذاری در تولید در اختيار بنگاه‌های زودبازده قرار مي‌گرفت، به دلیل عدم نظارت صحیح در توزیع و مصرف آن به سمت تجارت کشانده شده و هيچ نقشي در توليد ایفا نکرد.
مهندس عبدالحسين جباري، مديرعامل شركت شانلي‌يول با اشاره به معضل اصلي بنگاه‌هاي اقتصادي و تاثير سياست‌گذاري‌هاي اشتباه و عدم نظارت در اين زمينه افزود: متاسفانه حجم قابل توجهي از سرمايه‌هايي كه در اختيار به اصطلاح بنگاه‌های زودبازده قرار مي‌گرفت به سمت تجارت کشانده شد و هيچ نقشي در توليد نداشت. اين اتفاق تلخ عامل اصلی رشد نرخ تورم بوده و تعداد زيادي از بنگاه‌ها را از چرخه توليد به علت ناتواني اقتصادي خارج كرد.
این در حالی است که بايد با برنامه به تولید و صنایع تولیدی برگشته و جامعه را از واردات کالای بنجل چین و کشورهای ديگر نجات داد. بدون شك اگر صنعت ما با پشتوانه پیش برود کالاهای تولیدی ما نه تنها با کالای چینی، بلکه با همسان اروپایی نیز رقابت خواهند کرد. چرا كه ما در صورت حمايت، پتانسیل بسیار بالايي براي پيشرفت و رشد توليد هم از باب مواد اولیه و هم از لحاظ نیروی انسانی ماهر در اختیار داريم.
اين فعال حوزه ساخت و ساز با ارائه پيشنهادات اقتصادي به دولت جديد خاطرنشان كرد: براي تخصیص اعتبار ایجاد گروه‌های ناظر برای توزیع  و مصرف تسهیلات چاره كار است. برای تشکیل این گروه‌ها بهتر است از نیروهای مردمی به ویژه اعضاي اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها به همراه شوراهای اداری و نظارت عالیه فرمانداران و بخشداران در شهرها و بخش‌ها و استانداران محترم در سطح استان‌ها استفاده شود که متشكل از مديران متخصص، مدیران بازرگانی منطقه‌اي و آشنا به جزئيات تجارت در شهرستان‌ها باشند. در حال حاضر بیشتر افرادي كه در سال‌هاي قبل اعتبار و زمين گرفتند زمين‌ها را رها كرده و به فعاليت‌هاي ديگر مشغول هستند.  مديرعامل «شانلي يول» با آسيب شناسي اجراي طرح مسكن مهر تصريح كرد: نفس اين پروژه درست بوده و اتفاق خوبي است، ولي با مشكلات زيادي مواجه بود. بخش انبوهي از واحدهاي مسكن مهر به دلیل عدم ايجاد زيرساخت‌هاي لازم مانند ساخت بیمارستان، مدارس، دانشگاه‌ها و جاده‌های دسترسی برق و آب و گاز و تلفن بدون استفاده باقی مانده است.
براي عملياتي كردن و ترغيب سكونت بيشتر باید در درجه اول بخش‌هاي عمومی ساخته شود، برق رسانی، آبرسانی، فضاهاي رفاهي، ساخت جاده و ... انجام شود و تا زمانی که ايجاد این مراکز به پایان نرسیده نباید به ساختمان‌سازی متفرقه دست زد. به این ترتيب مردم می‌توانند از مسکن واگذار شده استفاده کرده و دولت هم از فروش آنها درآمدزایی کند. اگر دولت نیاز به سرمایه داشته باشد می‌تواند زمین‌ها را به صورت مشارکتی و اقساطی به فروش برساند و از درآمد آنها شهرسازی را ادامه دهد. به گفته وي دیگر معضل بزرگ مسکن مهر، فدا کردن کیفیت به خاطر قیمت است. صرف حفظ قیمت برای چندین سال فقط کیفیت پروژه را کاهش داده به‌طوری‌که در سال‌های اخیر اجرای مسکن مهر نه تنها کنترلی روی مصالح زيربنايي و سازه‌های اجرایی نبوده، بلکه مواد سفت کاری و نازک کاری نیز بدون رعایت حتی استانداردهای بسیار پایین اجرا می‌شد که این عمل نیز باعث هدر رفتن بیشتر سرمایه‌های ملی گردید. مهندس جباري تاكيدكرد: امروز حتي پروژه‌هايي كه تا مرحله اسكلت ساختمان هم پيش رفته‌اند كيفيت پاييني دارند. بخشی که اسکلت اجرا شده را نمی‌توان تخريب کرد، چرا که هزینه مجدد زيادي را تحميل می‌كند. بنابراين تنها می‌توان در ادامه پروژه‌ها را با مطالعات درست تقویت کرد.
کیفیت مواد مصرفي را بالا برد و مقاوم‌سازی کرد تا سازندگان هم ضرر سنگيني متحمل نشوند. وي در ادامه گفت: پیشنهاد می‌نمایم دولت با اختصاص بخش‌های آزاد شده در هر 3 ماه برای تولید و فروش مستقیم ارز دریافتی به نرخ مبادلاتی برای خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های فوق‌الذکر اولا به تثبیت نرخ ارز اهتمام ورزیده، ثانیا از این طریق پروژه‌‌های راکد تولیدی را به حرکت درآورده و با افزایش اشتغال نرخ بیکاری را کاهش و از درآمد ریالی حاصل از فروش ارز فوق‌الذکر، تسهیلات ریالی مورد نیاز در اختیار پروژه‌های دیگر معطل مانده که سال‌هاست پس از اخذ موافقت‌های اصولی لازم نسبت به خرید زمین و احداث بخشی از عملیات ساختمانی اقدام نموده‌اند، قرار دهد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت