تلفن سایت

بودجه در نظر گرفته شده سال ۹۳ برای ساخت مسکن مهر

تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۲

بودجه در نظر گرفته شده سال 93 برای ساخت مسکن مهر

سهم عمراني‌ترين وزارتخانه از ارقام كتاب بودجه سال93، وقتي با ارزش ريالي پروژه‌هاي در تعهد اين وزارتخانه مورد مقايسه قرار مي‌گيرد، نسبت «فنجان و فيل» در ذهن تداعي مي‌شود.
بودجه سال آينده وزارت راه‌وشهرسازي فارغ از اينكه به‌تنهايي پاسخگوي 4 درصد از طرح‌هاي در دست‌اجراي اين وزارتخانه نيست، تقريبا با هيچ يك از ماموريت‌هايي كه بايد لااقل در بخش مسكن براي سال آينده به سرانجام برسد نيز همخواني ندارد.
دولت در لايحه بودجه سال آينده، سهم وزارت راه‌وشهرسازي را رقمي معادل 4600 ميليارد تومان تعيين كرده است.
وزارت راه‌وشهرسازي همين الان و بدون احتساب پروژه‌ها و طرح‌هاي جديد عمراني كه قطعا در سال آينده تعريف و كلنگ‌زني خواهد كرد، رقمي معادل 120 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد تا 472 طرح و پنج هزار پروژه نيمه‌تمام را كه در سال‌هاي گذشته كلنگ آنها زمين خورده تكميل كرده و به مرحله بهره‌برداري برساند.
به اين ترتيب بودجه سال آينده وزارت راه‌وشهرسازي به لحاظ ارزش تنها كفاف 8/3 درصد تعهدات فعلي‌اش را مي‌دهد و به لحاظ پروژه‌ای نيز فقط پاسخگوي حداكثر 4درصد از كل طرح‌هاي در دست اجراي اين وزارتخانه است.
اين در حالي است كه وزارت راه‌وشهرسازي جدا از نياز 120 هزار ميليارد توماني براي تكميل طرح‌ها، به اندازه 4هزار و 400 ميليارد تومان هم بدهي معوق به پيمانكاران دارد كه شايد با آنچه در لايحه بودجه پيش‌بيني شده، بتواند بدون تسويه‌حساب با سرمايه‌ گذاران طرح‌ها، صرفا بدهي پيمانكاران را پرداخت كند!
از طرف ديگر، مسووليت تكميل بزرگ‌ترين و پرشاخ و برگ‌ترين پروژه عمراني كشور - مسكن‌مهر- مستقيم بر دوش وزارت راه‌ و شهرسازي گذاشته شده است. براي رساندن طرح مسكن‌مهر به ايستگاه نهايي، حداقل پنج هزار ميليارد تومان اعتبار براي تكميل ساختمان‌ها و حداقل 3 هزار ميليارد تومان نيز اعتبار براي تكميل خدمات جانبي و شهري مناطق مسكن‌مهر نياز است.
در فاصله سال‌هاي 89  تا 90، دولت براي مسكن‌مهر ماهانه به‌طور متوسط بين 1700 تا 2000 ميليارد تومان، منابع‌بانكي شارژ و تزريق مي‌كرد كه در مقايسه با بودجه يك‌سال وزارت راه‌وشهرسازي، مشخص مي‌شود هزينه 2 ماه اجراي مسكن‌مهر برابري مي‌كند با دخل يك‌سال وزارت راه ‌‌وشهرسازي.
شايد همين مقايسه‌ها و نسبت‌بندي‌ها بين بودجه وزارت راه‌وشهرسازي و هزينه سنگين پروژه‌هاي عمراني در تعهد اين وزارتخانه را وزير زودتر از اينها انجام داده بود كه حدود 2 ماه پيش در نشست مشترك خود با روساي تشكل‌هاي پيمانكاري، ساختماني و راهسازي اعلام كرد: اجراي پروژه‌ها با اتكاء به بودجه ناچيز دولت امكان‌پذير نيست و بايد از سرمايه‌گذاري بخش‌خصوصي و روش‌هاي مشاركتي و ساير ابزارهاي تامين‌مالي به خصوص از طريق بازار سرمايه، منابع موردنياز تامين شود.
عباس آخوندي و مشاور مالي او معتقدند، با چنين بودجه‌اي صرفا اين امكان وجود دارد كه دولت اين ارقام ناچيز را «اهرم» كرده تا بخش‌خصوصي و سرمايه‌گذاران به كمك آن بتوانند منابع بيشتري را در قالب مشاركتي وارد پروژه‌ها  كنند.
در طبقه‌بندي كه وزارت راه‌وشهرسازي براي تقسيم بودجه 4600 ميليارد توماني بين شركت‌هاي زيرمجموعه خود انجام داده است، سهم شركت عمران شهرهاي جديد را -كه بيشترين هزينه‌هاي مربوط به بخش مسكن به اين بخش اختصاص دارد- 87 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.
 اين در حالي است كه شهرهاي جديد فقط در بخش تكميل خطوط در حال ساخت مترو براي اتصال به شهرهاي جديد، حداقل 500 ميليارد تومان اعتبار نياز دارند كه البته با اين حساب، حتما لازم است منابع ديگري براي اين منظور تامين و اختصاص داده شود تا مترو شهرهاي‌جديد همچون پرند كه بيشترين معضل حمل‌ونقل به آنجا مربوط مي‌شود لااقل تا اواسط سال آينده تكميل و آماده سرويس‌دهي شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت