تلفن سایت

«مسكن‌مشاركتی» اولين طرح دولت يازدهم برای ساخت مسكن

تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۲

«مسكن‌مشاركتی» اولين طرح دولت يازدهم برای ساخت مسكن

اولين طرح دولت يازدهم برای ساخت مسكن را معاون وزير راه‌وشهرسازی در امور شهرهاي‌جديد حدود 2 ماه پيش در بازديد از شهر جديد پرديس اعلام كرد.
اين طرح كه «مسكن‌مشاركتي» نام دارد، حتي قبل از آنكه مسوولان فعلي از توقف ساخت مسكن‌مهر و اجراي طرح جايگزين «مسكن‌اجتماعي»  خبر بدهند، اعلام شد.
مسكن‌ مشاركتي طرح مخصوص و قابل‌اجرا در شهرهاي‌جديد است. در شهرهاي‌‌جديد مالكيت عمده زمين‌ها در اختيار دولت است و براي همين، طرح مسكن‌مهر كه زمين در آن رايگان واگذار مي‌شد، در شهرهاي‌جديد به اجرا درآمد.
در مسكن‌مشاركتي طبق آنچه محسن نريمان مديرعامل شهرهاي جديد پيش‌تر اعلام كرده بود، قرار است زمين دولت در اختيار سرمايه‌گذار بخش‌خصوصي براي ساخت‌وساز مسكوني قرار بگيرد و بعد از تعيين سهم طرفين از بابت زمين و هزينه‌ساخت، واحدهاي مسكوني ساخته‌شده بين آنها تقسيم شود. در مسكن‌مشاركتي، قيمت ساخت همچون مسكن‌مهر به صورت مقطوع نخواهد بود و وام قرض‌الحسنه نيز داده نمي‌شود، بلكه طبق آنچه بازار تعيين‌‌قيمت مي‌كند، نرخ‌ها به صورت آزاد تعيين مي‌شود. به اين ترتيب مسكن‌مشاركتي الزاما براي دهك‌هاي كم‌درآمد نخواهد بود بلكه برعكس، دولت بنا دارد با اجراي اين طرح، دهك‌هاي پردرآمد جامعه‌ را به ميان دهك‌هاي كم‌درآمدي كه هم‌اكنون در ساختمان‌هاي مسكن‌مهر شهرهاي ‌جديد ساكن شده‌اند، بياورد تا شكل و شمايل يك شهر در اين مناطق شكل بگيرد. نريمان درباره زمان اعلام شروع به كار طرح مسكن‌مشاركتي روز گذشته به خبرگزاري‌فارس گفت: مسکن مشارکتی در شهرهای جدید تا یک ماه آینده رونمایی و با سرمایه‌گذاران قرارداد امضا می‌شود. در این شیوه زمین و سیاستگذاری از سوی دولت و سرمایه‌گذاری از سوی بخش‌خصوصی خواهد بود.
وی ادامه داد: در این روش منابع مالی و تسهیلات وام‌هایی را (نرخ ۴ درصد) که منجر به افزایش تورم می‌شود نخواهیم داشت. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در این طرح می‌توانیم قرارداد مشارکتی را هم در بخش‌هایی مثل خدماتی، رستوران، اماکن تفریحی و رفاهی عملیاتی ‌کنیم. بنابراین ما می‌توانیم با تعامل و توافقنامه‌‌ای که با سرمایه‌گذار امضا می‌کنیم اجازه استفاده از تسهیلات را بدهیم تا بتواند با بانک‌ها وارد مذاکره شود و تسهیلات بگیرد. به گفته وی، البته این وام‌ها از نوع ۴ درصد نخواهد بود، بلکه از نوع وام‌های متعارفی که بانک مرکزی تعریف کرده است، خواهد بود. نریمان از یک طرح دیگر نیز خبر داد و گفت: طرح‌های تهاتر یکی دیگر از این طرح‌ها است که بر اساس آن زمین را در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذاریم و می‌گوییم که این واحدهای مسکونی یا رستوران را برای ما بسازد و در ازای آن به سرمایه‌گذار زمین یا فضای تجاری خواهیم داد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت