تلفن سایت

۱۰ خواسته سازندگان صنعتی ساختمان از وزیر راه و شهر سازی

تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۲

10 خواسته سازندگان صنعتی ساختمان از وزیر راه و شهر سازی

 گروهي از سازندگان صنعتي ساختمان كه در يكي از رايج‌ترين فناوري نوين صنعتي‌سازي مسكن - موسوم به سيستم LSF- در قالب احداث چندين كارخانه‌ توليد قطعات پيش‌ساخته ساختمان، سرمايه‌گذاري انجام داده‌اند، در نامه‌اي خطاب به وزير راه‌ و شهرسازي، خواسته‌ها و انتظارات عمومي و تخصصي اين حوزه را از دولت تشريح كرده‌اند.
اين نامه كه توسط انجمن صنفي LSF تهيه شده است، از وزير مي‌خواهد مبحث تعيين تكليف كارشناسي قيمت مسكن‌مهر را كه هم‌اكنون به خاطر تورم دو سال اخير در قيمت مصالح، مشكل‌زا شده است؛ حل كند و از پتانسيل صنعتي‌سازي مسكن در حوزه‌هاي مختلف از جمله بافت‌فرسوده، استفاده شود.
متن نامه به شرح زير است:
انجمن صنفی LSF ایران همگام و همراه با سایر تشکل‌های صنعت ساختمان ورود جناب آقای دکتر عباسی آخوندی را به این وزارتخانه کلیدی تبریک مي‌گويد.
از آنجایی که منابع پولی و مالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی چنانچه از برنامه‌های اعلام شده جناب آقای دکتر آخوندی نیز پیدا است، از محدودیت خاصی برخوردار است.
 لذا وظیفه خود دانستیم در چند محور عمومی و اختصاصی به چالش‌ها، نیازها و انتظارات خود از وزارت راه و شهرسازی در 4 سال آینده بپردازیم:
الف) انتظارات در بخش عمومی صنعت ساختمان
* اهتمام به تعیین تکلیف کارشناسی قیمت مسکن مهر متناسب با جغرافیا و مشخصات فنی اجرا شده در کشور
* اهتمام به نوسازی و بهره‌گیری از ظرفیت خدمات زیربنایی موجود در بافت فرسوده کلانشهرها از جمله تهران
* اهتمام به رایج کردن مجدد کیفیت در ساخت به جای کمیت در ساخت با سیاست‌های تشویقی
* اهتمام به ایجاد فرهنگ سرمایه ملی بودن ساخت و سازها و نیاز به ماندگاری و دوام و طول عمر حداقل 100 ساله بناهای مسکونی
* اهتمام به بهره مندی از طرح بیمه پیش فروش ساختمان به عنوان سهل‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌حل ورود سرمایه‌های در  مقیاس کوچک و بزرگ مردمی به این صنعت بزرگ، مولد و اشتغال آفرین
* اهتمام به ایجاد رویکرد توسعه آفرینی جامع (Developer) با شناسایی و در اختیار بخش خصوصی قراردادن زمینه‌ای مناسب در اطراف شهر‌های بزرگ با رویکرد ساخت‌وساز سبز و تامین خدمات زیربنایی با روش‌های نوین
ب) انتظارات ویژه انجمن صنفی LSF
در حال حاضر رایج‌ترین سیستم صنعتی ساخت و ساز در دنیا سیستم LSF است. زیرا در این سیستم کمترین آسیب به محیط زیست وارد می‌گردد، کمترین میزان مواد اولیه از منابع طبیعی استفاده می‌شود، کمترین دورریز به‌وجود می‌آید و بهترین عملکرد را در مناطق زلزله خیز از خود نشان می‌دهد.
 شاید اشاره به تشکیل انجمن صنفی و انجمن علمی LSF، تهیه آیین نامه طراحی بومی در کشور، تهیه و تدوین بیش از 10 دستورالعمل طراحی، نظارت و نحوه اجرا و بیش از یکصد پروژه دانشگاهی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا گویای بستر بسیار فعال و فراگیر این صنعت در کشور است.
جناب آقای دکتر آخوندی از آنجایی که موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در مجاورت با کشورهایی است که نیاز به ساخت و ساز در سطح را دارند تا ارتفاع (از جمله کشور عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و حتی در دوردست‌ها از جمله الجزایر و ونزوئلا) شایسته است ما نیز در سایه حمایت‌های کلان وزارت راه‌وشهرسازي و دولت تدبیر و امید بتوانیم همانند کشور ترکیه که در حال حاضر از خلأ حضور مهندسان برجسته ایران در منطقه بهره لازم را با سیستم منسوخ شده می‌برند، رقابت کنیم.
در حال حاضر، تجربه‌ای بالغ بر دو میلیون مترمربع ساخت‌و‌ساز با این فناوری در کاربری‌های گوناگون از جمله مسکونی، آموزشی، اداری و بهداشتی در کشور به دست آمده و پتانسیل بالقوه‌ای برای صادرات این فناوری  برای  ارزآوری و ایجاد اشتغال در کشور موجود است.
رئوس درخواست‌هاي انجمن به شرح زير است:
* استفاده از سیستم LSF در بافت فرسوده (در این روش در حین ساخت به ماشین‌آلات سنگین نیاز نیست.)
* استفاده از سیستم LSF جهت بازسازی بافت‌های روستایی
* استفاده از سیستم LSF به عنوان ساختمان‌های پشتیبان در قالب اتاق‌های آماده در مراکز استان‌ها برای استفاده در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و پیشگیری از ایجاد هزینه‌های چند باره
* فراهم کردن شرایط لازم برای حضور شرکت‌های عضو انجمن در کشور‌های همسایه جهت صدور خدمات فنی و مهندسی در این زمینه
انجمن صنفی LSF ایران و کلیه شرکت‌های عضو، آمادگی کامل خود را جهت همکاری با وزارت راه و شهرسازی در پروژه‌های عمراني داخل و خارج از کشور اعلام كرده و انتظار دارد در دولت جدید به این صنعت نوپا اما کارآمد و با کیفیت، با نگاهی ویژه نگریسته شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت