تلفن سایت

دیوار کشی بزرگترین پارک تفریحی گردشگری پایتخت

تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲

دیوار کشی بزرگترین پارک تفریحی گردشگری پایتخت

تغيير دولت و پس‌از آن، تعويض ریيس سازمان محيط‌ زيست مي‌طلبد تا معصومه ابتكار تكليف و علت ديواركشي تقريبا طولاني در ميانه بزرگ‌ترين پارك تفريحي‌گردشگري پايتخت را پيش‌از آنكه دير شود، روشن كند!
اواخر سال گذشته زماني كه شوراي‌شهر و اندكي بعد، شهرداري تهران از ماجراي مصوبه دولت درخصوص صدور مجوز فروش بخشي از زمين 250 هكتاري پارك‌پرديسان اطلاع پيدا كردند و فاز دعوا بين مديريت‌شهري با دولت از پول بليت اتوبوس و مترو به بزرگ‌ترين پارك نه‌چندان مجهز تهران رسيد، پاره‌اي عمليات عمراني محدود درست در وسط اين پارك پرماجرا آغاز شد؛ طوري كه يك روز در زمستان سال91، معاون اول و سخنگوي شهردار تهران – محمدهادي ايازي- با اعلام اينكه شهرداري از بالاترين طبقه برج ميلاد با دوربين مجهز آمار حركت دولت در پارك پرديسان را زيرذره‌بين دارد، سعي كرد با ارسال پيام غيرمستقيم به مسوولان،  تبعات ساخت‌وساز يا فروش احتمالي زمين پارك را به دولت وقت گوشزد كند.
به‌رغم جنجال‌هاي سال گذشته، اگر چه موضوع فروش پارك‌پرديسان، از اوايل بهار92 با تكذيب پرقدرت از سوي دولت و خاتمه اعتراض از سوي شهرداري و برخي اعضاي شورا،  به فراموشي سپرده شد، اما طبق بررسي‌ها و تصاويري كه شهروندان در اختيار ما قرار داده‌اند، در طول‌ ماه‌هاي اخير همان عمليات عمراني محدود در دل پارك‌پرديسان ادامه داشته و نتايج آن هم‌اكنون منجر به احداث ديوار طولاني در وسط ‌پارك شده است!
ديواركشي چندماهه در پارك‌پرديسان شايد به برنامه احتمالي براي فروش دولتي پارك به سرمايه‌گذار ساختماني مربوط نباشد؛ اما آنچه در حال‌حاضر به واسطه ديوار‌هاي نارنجي‌رنگ، براي شهروندان اشكال‌تراشي مي‌كند، نوعي اختلال در مسير پياده‌روي، دوچرخه‌سواري، دوندگي و انجام امور تفريحي آخر هفته‌ و ميان‌هفته‌هاي شهروندان تهراني است كه به دليل مخدوش‌شدن نماي بصري محيط پارك، براي آنها ممكن است به وجود بيايد. موقعيت ديوار احداث شده در وسط پارك‌پرديسان، محيط پيراموني ساختمان بلندمرتبه سازمان محيط‌زيست را دربرمي‌گيرد و از سمت شرق پارك تا منتهي‌اليه شمال‌شرقي پارك پيش‌مي‌رود؛ طوري كه سه در بزرگ مابين ديوارها كه البته در طول روز و شب باز است، مي‌تواند در صورت بسته‌شدن، پارك را به چند قسمت تقسيم كند. ماجراي تلاش براي فروش پارك‌پرديسان سال گذشته به واسطه خبر يكي از رسانه‌ها درباره مصوبه‌ هيات‌دولت مبني بر صدور مجوز به سازمان محيط‌زيست براي فروش آن، درز كرد؛ اما چند روز بعد مسوولان سازمان محيط‌زيست اين خبر را واقعي ندانستند. به‌رغم تكذيب مصوبه فروش، اما برخي اعضای شوراي‌شهر از جمله ریيس جديد سازمان محيط‌زيست –معصومه‌ ابتكار- به شدت در مقابل هر نوع اقدام دولت براي فروش پارك پرديسان به سرمايه‌گذار ساختماني، موضع‌گيري كردند. پارك‌پرديسان اگر چه برخلاف ساير پارك‌هاي بزرگ و كوچك شهر تهران -كه مالكيت آنها را شهرداري در اختيار دارد- متعلق به دولت است، اما شهرداري‌تهران پيش‌تر اعلام كرده بود در صورتي كه دولت بخواهد اين پارك را واگذار كند، حاضر است پرديسان را با هدف مراقبت از فضاهاي سبز آن، خريداري كند. هر چند درمورد اينكه شهرداري تهران نيز واقعا بتواند از زمين مرغوب اين ملك بگذرد، ترديدهايي مي‌تواند وجود داشته باشد اما كمبود سرانه‌سبز و سرانه محيط‌هاي تفرجگاهي در تهران و همچنين وضعيت فيزيكي بديع و كاملا متفاوت پارك پرديسان، نياز به مراقبت از اين پارك را دوچندان افزايش داده است. از سوي ديگر، تخريب ديوارهاي اطراف پارك‌هاي معروف تهران از اوايل دهه70 با اين منطق كه پارك عضو لاينفك شهر محسوب مي‌شود و نبايد براي ورود به آن مانع وجود داشته باشد، آغاز شد و در حال‌حاضر سخت مي‌توان مجموعه سبزي را در تهران پيدا كرد كه حصار به‌دور آن باشد.
به همين خاطر شايد اولين ماموريت خانم ابتكار، اقدام ابتكاري براي تدبيرمنطقي نسبت به سرنوشت ديوار سردرآورده از وسط زمين‌ پارك پرديسان باشد. آيا اصلا حضور ساختمان سازمان محيط‌زيست در وسط اكوپارك پرديسان، طبيعي است يا مضر؟
نامه به معاون اول ریيس‌جمهور
رییس جديد سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری خواستار توقف مصوبه فروش پارک پردیسان شد. در اين نامه آمده است: «با عنایت به لزوم حفظ و مدیریت عرصه پارک پردیسان و جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری احتمالی در عرصه مذکور خارج از طرح مصوب پارک به عنوان تنها پارک اکولوژیک و ذخیره‌گاه طبیعی و زیست‌محیطی کلانشهر تهران، تقاضای لغو مصوبه هیات وزیران در مورخ 31/2/90 مبنی بر مجوز فروش پارک مذکور را از آن مقام محترم استدعا دارد.»


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت