تلفن سایت

طرح «تشكيل شورای عالی انتقال پايتخت»

تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲

طرح «تشكيل شورای عالی انتقال پايتخت»

در حالي كه طرح «تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت» بيش‌از 6 ماه است كه در مجلس در دست بررسي نمايندگان كميسيون‌هاي مختلف قرار گرفته، اخيرا تعداد ديگري از نمايندگان به فكر افتاده‌اند طرح تقسيم استان‌تهران به سه استان مجزا را وارد مجلس كنند.
در طرح تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت، قرار است نمايندگان روساي سه‌قوا، امكان انتقال پايتخت اداري از تهران را در ابعاد مختلف همچون وجود شهري در كشور با قابليت تبديل‌شدن به پايتخت اداري و هزينه‌هاي اين انتقال و مواردي ديگر، بررسي كنند و نتايج تحقيق را بعد از يكسال كار كارشناسي دوباره به مجلس ارائه كنند تا اگر مفيد واقع شد، انتقال پايتخت از تهران كليد بخورد.
اما در حالي كه مجلس سرگرم بررسي جزئيات اين طرح است، هفته گذشته طرح تقسيم استان تهران به صورت شفاهي از طرف نمايندگان مطرح شد. سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس در این رابطه گفت: نمایندگان شهرستان تهران پیشنهادشان این است که برای تمرکززدایی و کاهش ارتباطات شهرستان‌های تهران این استان به سه استان دیگر تقسیم شود. وی افزود: پیشنهاد این است که شهرستان‌های جنوب استان تهران با مرکزیت ورامین و شهرستان‌های غرب استان تهران با مرکزیت شهریار به استان تبدیل شوند.
وی گفت: که در حال حاضر این طرح در بین نمایندگان استان تهران مطرح است و آنها در حال جمع‌بندی می‌باشند و در همین راستا با دولت رایزنی‌هایی را انجام می‌دهند.
ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس نیز در این باره گفت: این موضوع در حد گفت‌وگو‌ی شفاهی بین افراد است و به طرح یا لایحه‌ای تبدیل نشده است.
پرند مركز استان مي‌شود؟
نماينده مردم رباط‌كريم افزود: طبیعتا اگر شهرستان‌های جنوب غرب تهران به استانی مجزا تبدیل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
چون این منطقه به دلیل گستردگی جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر استحقاق استان شدن را دارد. اگر قرار باشد شهرستان‌های جنوب غرب تهران به استانی تبدیل شود، مناسب‌ترین مکان برای مرکزیت آن رباط‌ کریم و شهر جدید پرند به دلیل زیرساخت‌هایش است.
از سوي ديگر فاطمه آلیا نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با ابراز بی‌اطلاعی از چنین موضوعی گفت: وجود چنین ایده‌ای اشکالی ندارد، اما در حال حاضرتنها طرح مطرح در خصوص تهران در مجلس انتقال پایتخت اداری از تهران است.
وی توضیح داد: با این طرح پایتخت سیاسی از اداری مستقل می‌شود، کاری که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز انجام می‌شود.
وی همچنین گفت: ایده‌ای دیگر برای تهران این است که تهران از لحاظ استاندار توسط یک فرد اداره شده، اما فرمانداری‌ها متکثر شوند مثلا باتوجه به وسعت استان تهران 11 فرمانداری ایجاد شده تا کارهای مردم با سهولت انجام شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت