تلفن سایت

محمد باقر قالیباف شهردار تهران ماند

تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۲

محمد باقر قالیباف شهردار تهران ماند

انتخاب قاليباف مديون راي اصلاح‌طلبان!
رياست شورا به اصلاح‌طلبان و شهرداري تهران به اصولگرايان رسيد؛ فاز اختلافات با شهرداري از دولت به شورا منتقل مي‌شود؟
قدرت سياسي به صورت مساوي در مديريت‌شهري تهران تقسيم شد
ابقای قاليباف
اداره پايتخت با راي‌مخفي 31 نفر عضو جديد شوراي‌شهر تهران در جلسه غيرعلني روز گذشته، براي مدت 4سال ديگر به محمدباقر قاليباف سپرده شد.
تمديد حكم قاليباف، بيشتر از آنكه متاثر از آرای طيف 13نفره اصولگرايان عضو شورا باشد، مديون عدم اتحاد طيف 14نفره اصلاح‌طلبان و البته رقابتي كه بين دو سنگين‌وزن عضو شورا در انتخابات ديروز شكل گرفت، است.
با وعده‌اي كه پيش‌تر تعدادي از اعضاي شوراي‌شهر چهارم درباره نحوه گزينش فرد اصلح -از ميان متقاضيان پست شهرداري- به تهراني‌ها داده بودند، اين اميدواري وجود داشت در جلسه انتخاب شهردار، بندبند برنامه‌هاي محسن هاشمي و محمدباقر قاليباف توسط موافقان و مخالفان آنها مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد و سپس متناسب با اشكالات و نقاط‌قوت برنامه اين دو رقيب، راي‌گيري آغاز شود، اما آنچه در جلسه غيرعلني ديروز گذشت صرفا مرور كلياتي بود كه رقبا براي كلان‌شهر تهران تدارك ديده‌اند بدون آنكه بحثي درباره چالش‌هاي روز پايتخت - همچون پروژه‌هاي نيمه‌تمام شهري، تراكم‌ جمعيت، آسيب‌هاي وارده به‌ شهر ناشي از جمعيت روز، بافت‌فرسوده، خلاف‌هاي ساختماني، آلودگي هوا و ترافيك، بدهي سنگين دولت- و همچنین راهكار كانديداها براي حل آنها در جلسه ردوبدل شود.
هر چند راي‌گيري پشت‌ درهاي بسته انجام شد و علي‌القاعده نمي‌توان درباره قطعيت بي‌توجهي آرا به قياس برنامه‌هاي دو كانديدا اظهارنظر كرد، اما اختصاص نيم‌ساعت وقت براي بيان برنامه به هر كانديدا از يك‌سو و لغزش آرا كه منجر به دو مرحله‌اي شدن راي‌گيری شد از سوي ديگر، شائبه در اولويت نبودن صلاحيت‌ها در مقايسه با ساير فاكتورهاي دخيل در انتخاب شهردار را تقويت مي‌كند.
محمدباقر قاليباف روز گذشته توانست تهران را بعد از هشت سال رياست، چهار سال ديگر هم براي خود نگه دارد. اگر دوره پيش‌رو براي شهردار تهران، كامل به اتمام برسد در اين صورت ركورد باسابقه‌ترين شهردار از سرتيپ آقاخان بوذرجمهري –شهردار تهران در فاصله سال‌هاي 1302 تا 1312- و غلامحسين كرباسچي –شهردار سال‌هاي 1368 تا 1377- به قاليباف منتقل خواهد شد.
قاليباف دوره جديد خود را در شهرداري شايد سخت‌تر از هشت سال گذشته، تجربه كند. در دوره قبل، اگرچه بين دولت و شهرداري برسر مباحث مربوط به هزينه‌ودرآمد تهران اختلاف‌نظرهاي اساسي وجود داشت اما همراهي ریيس‌شورا به خاطر اشتراك‌نظر سياسي، تاحدودي مسير فعاليت شهردار را هموار مي‌كرد. اما آيا در دوره پيش‌رو، قاليباف موفق‌ خواهد شد موضع مخالفان لوايح و تصميماتي را كه براي صدور مجوز به شوراي‌شهر مي‌آيد از كانال ریيس، تغيير دهد؟
روزگذشته شورای شهر تهران یک قدم مانده به قرار دادن پایتخت  روی ریل جدید مدیریت شهری متوقف شد و برای سومین بار محمدباقر قالیباف را پس از دو بار رای‌گیری در شورا به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد. برخلاف جلسه انتخاب رییس شورا که دو رای اعضای مستقل شورا نتیجه نهایی انتخابات را رقم زد روزگذشته تغییر رای دو عضو اصلاح طلب شورا نتیجه را به نفع محمدباقر قالیباف تغییر داد.
صبح روز گذشته ساختمان شورای شهر تهران حال و هوای متفاوتی از هفته‌های گذشته داشت. به‌رغم یکشنبه‌های 10 سال گذشته که به دلیل برگزاری جلسات غیرعلنی اعضا، ساختمان شورای شهر تهران کم رفت و آمد بود از ساعات اولیه صبح روز گذشته مملو از جمعیتی بود که پشت درهای بسته اتاق جلسات منتظر رای نهایی اعضا برای انتخاب شهردار بودند. جلسه طبق روال روزهای یکشنبه در طبقه اول ساختمان شورا برگزار شد و 31 نفر عضو شورای شهر چهارم  در اتاقی بدون حضور مستمع به بحث و گفت‌وگو برای انتخاب شهردار پرداختند. با این تفاوت که رضا تقی‌پور سخنگوی منتخب شورای چهارم پس از هر مرحله تصمیم گیری، با حضور در جمع خبرنگاران روند جلسه را تشریح می‌کرد.
20 نفر متقاضی شهردار شدن!
پس از گذشت یک‌ساعت از آغاز جلسه رضا تقی پور سخنگوی منتخب شورای شهر چهارم با حضور در جمع خبرنگاران از حضور محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی به عنوان دو گزینه جدی انتخابات شهردار تهران در توضیح برنامه‌های خود خبر داد. تقی پور در این باره اظهار کرد: در هفته‌های گذشته بیش از 20 گزینه برای سمت شهرداری تهران به اعضای شورای شهر معرفی شدند. از آنجا که گزینه پیشنهادی باید حداقل توسط 5 نفر از اعضا تایید شده باشد پس از چندین جلسه آقایان قالیباف و هاشمی به عنوان دو گزینه آخر در جلسه امروز برای ارائه برنامه‌های خود حاضر شده‌اند.
او ادامه داد: البته ارائه برنامه‌ها در جلسه امروز به صورت کلی خواهد بود چرا که در جلسات غیرعلنی برنامه هر دو گزینه به صورت کامل مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفته است.
اگر انتخابم کنید ممنون می‌شوم
پس از صحبت‌های سخنگوی شورای شهر در جمع خبرنگاران بنا بر قرعه‌کشی محمدباقر قالیباف به عنوان نفر نخست برنامه پیشنهادی خود را در 10 محور در مدت زمان 30 دقیقه ارائه کرد. طبق گفته منابع آگاه در جلسه قالیباف پس از ارائه گزارش خود خطاب به اعضای شورا گفت: اگر مرا انتخاب کنید از شما بسیار ممنون می‌شوم و دست شما را به گرمی می‌فشارم.
پس از قالیباف، محسن هاشمی به عنوان گزینه اعضای اصلاح طلب شورا به ارائه برنامه خود به صورت مکتوب و شفاهی در 30 دقیقه پرداخت.
حاکمیت نگاه سیاسی در لحظاتی از جلسه
سخنگوی شورای شهر در دومین گزارش خود به خبرنگاران پس از اعلام اتمام گزارش گزینه‌های شهرداری تهران تصریح کرد: تا لحظاتی بعد رای‌گیری آغاز خواهد شد و دو گزینه شهرداری جلسه را ترک خواهند کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا روند برگزاری جلسه به سمت سیاسی شدن پیش نرفته است، گفت: بنده در مقام سخنگوی شورا نمی توانم به این سوال پاسخ دهم چرا که این یک سوال تحلیلی است. اما به نظر می‌رسد در برخی از لحظات نگاه سیاسی بر جلسه حاکم شد.
 او افزود: به گونه‌ای که دو نفر از اعضای شورا نسبت به فضای سیاسی جلسه تذکر دادند.
 گلدان سفید و لغزش آرا
محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی حدود ساعت 11 و 30 دقیقه اتاق جلسه را ترک کردند و رای‌گیری آغاز شد.
پس از پایان رای‌گیری تمامی برگه‌های رای با صدای بلند در جلسه خوانده شد.
ترکیب 31 نفره شورای شهر تهران به دو کاندیدای شهرداری تهران رای برابر دادند. محمدباقر قالیباف 15 رای و محسن هاشمی 15 رای. در همین لحظه تقی پور سخنگوی شورا با حضور دوباره در جمع خبرنگاران از رای برابر اعضا خبر داد و گفت: یکی از اعضای شورای شهر رای خود را به صورت سفید در گلدان رای‌گیری‌انداخته است به همین دلیل رای‌گیری  مجددا تکرار می‌شود. رای‌گیری دوباره آغاز شد. در میان هیاهوی جمع حاضر در راهروی سالن جلسات خبرهایی از تغییر ترکیب رای اعضا در دور دوم انتخابات به گوش می‌رسید. پس از چند دقیقه اخباری از داخل جلسه مبنی بر اتمام رای‌گیری و انتخاب محمدباقر قالیباف شنیده شد و خبر انتخاب شهردار قبلی تهران برای ابقا در سمت خود قوت گرفت، جلسه پایان یافت.
اعلام رسمی در جلسه‌ای رسمی
پس از اتمام جلسه غیر علنی شورا طبق روال دوره‌های گذشته اعضای شورا در صحن علنی حاضر شدند تا رای اعضای شورا به صورت رسمی و علنی اعلام شود.
پیش از آغاز جلسه، محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی به همراه احمد مسجد جامعی وارد صحن علنی شورای شهر شدند. فضای شورای شهر پر از جمعیتی بود که منتظر اعلام نظر نهایی رییس شورا بودند. پس از قرار گرفتن اعضا در جای خود احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران اعلام کرد: محمدباقر قالیباف با کسب 16 رای از 31 رای به عنوان شهردار تهران برای مدت چهار سال آینده انتخاب شد. او اضافه کرد: از بین 31 برگه رای در مرحله دوم 14 نفر به آقای محسن هاشمی رای دادند و یک رای نیز به صورت مخدوش به گلدان رای‌گیری‌انداخته شد که البته بعد از رای‌گیری مشخص شد آن یک رای نیز به آقای قالیباف تعلق داشته است.
ماجرای کاندیداتوری هاشمی
محسن هاشمی در جلسه علنی شورا گفت: همانطور که می‌دانید ماه شهریور برای شهر تهران مانند خردادماه  برای کشور است.
همیشه در شهریور ماه حوادث مهمی در تهران رخ داده است. او با بیان اینکه از سال 72 وارد شهرداری تهران شدم و عضو هیات مدیره مترو تهران بودم، گفت: سال 76 مدیرعامل مترو شدم و احساس کردم لازم است در تهران برنامه‌های دقیقی در بحث زیربنایی داشته باشیم. با آقای قالیباف از سال 84 همکاری خودم را آغاز کردم و او را به عنوان پیشکسوت قبول دارم. هاشمی تاکید کرد: آرزوی من به عنوان مدیر سابق شبکه مترو این است که خطوط ریلی در شهر گسترش یابد و همین توصیه را به شهردار تهران دارم. او تصریح کرد: اینکه به میدان رقابت برای شهرداری تهران وارد شدم مقداری هم تقصیر آقای قالیباف بود. وقتی برای مصالح شهر با توافق آقای قالیباف از کار اجرایی کنار رفتم عده‌ای انگیزه حضور برای قرارگرفتن در مقام مدیریت را در من تقویت کردند. او عنوان کرد: ورود من به دلیل تشويق‌های خود آقای قالیباف بود. او اضافه کرد:  از کسانی که به من رای دادند، تشکر می‌کنم و از کسانی هم که رای ندادند، به صورت ویژه تشکر خواهم کرد.
نقص گذشته رابطه شهرداری با دولت را برطرف می‌کنم
قالیباف که به عنوان شهردار جدید در پشت تریبون قرار گرفت، در اولین صحبت‌های خود اعلام کرد: در این دوره قطعا نقصی که در گذشته در ارتباط با دولت وجود داشت، برطرف می‌شود و شاهد اقدامات بزرگی با همکاری دولت و شهرداری خواهیم بود.  قالیباف از محسن هاشمی تشکر کرد و گفت: کاملا جدی می‌گویم که آقای هاشمی در هشت سال گذشته از همکاران خوب و نزدیک ما بوده‌اند و همین حالا هم در شهرداری و جزو همکاران ما هستند.
او افزود: حتی پس از اعلام برنامه در جلسه، هر دو به دفتر من رفتیم و من به وی گفتم که حتی اگر من انتخاب نشوم و امروز از این ساختمان بروم، حتما شما ماندگار هستید و اگر من انتخاب شوم، باز هم از شما در شهرداری استفاده خواهد شد و تجربه شما بلااستفاده نمی‌ماند.  او با بیان اینکه این رقابت بسیار زیبا است، افزود: بیرون از آنچه ما در نظر داریم، حرف‌های زیادی گفته می‌شود، ولی رابطه دوستانه و کاری من و آقای هاشمی هیچ مشکلی با یکدیگر نداشته و حتی وی می‌خواست نامزد شود، پیش من آمد و از من اجازه گرفت، اما من گفتم که هیچ اشکالی ندارد و باید رقابت صورت گیرد.
شهردار تهران اضافه کرد: در جلساتی که در روزهای گذشته و پس از انتخابات با آقای روحانی داشته‌ام، بحث‌های مختلفی مطرح شده و تاکید شده که حتما پیوند عمیق و خوبی بین دولت و شهرداری به وجود خواهد آمد.
خدا مرا نیامرزد اگر سیاسی شوم
قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: خدا من را نیامرزد اگر سلیقه سیاسی را در جایی به کار گیرم و هدفم خدمت به مردم نباشد و از این به بعد نیز در خدمت همه اعضای شورا همانند سال‌های گذشته خواهم بود.
اولین واکنش رییس شورا به نتیجه انتخابات
  احمد مسجدجامعی رییس چهارمین دوره شورای شهر تهران در روزهای گذشته وعده انتخاب شهرداری را داده بود که انگیزه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشد، اما روز گذشته با انتخاب محمدباقر قالیباف که سابقه 2 دوره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد، این سوال مطرح شد که آیا قالیباف همان فردی نبود که در دوره مدیریت خود در شهرداری تهران انگیزه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را داشت؟ مسجد جامعی در حاشیه جلسه دیروز در پاسخ به این سوال همراه با لبخندی بر لب عنوان کرد: حتما آقای قالیباف نمی‌خواهند دیگر برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، چراکه ما حداقل برای 8 سال آینده رییس جمهور داریم!
پشت درهای بسته چه گذشت؟
گذشته از اتفاقات رسمی و علنی دیروز اعضای شورای شهر تهران فضای متفاوتی از روزهای جلسات غیرعلنی خود را به واسطه حساسیت انتخاب شهردار تجربه کردند، اگرچه به گفته برخی از اعضای شورا در صحن علنی سعی شد جلسه با همدلی و همکاری هر چه تمام‌تر به سرانجام برسد، اما شنیده‌ها از حاکمیت فضای سیاسی در طول حضور اعضا در جلسه غیرعلنی خبر می دهند. برخی از اعضا معتقدند آنچه رای گیری دور دوم را به نفع جریان اصولگرا تغییر داد رایزنی‌های برخی از اعضا و تغییر مواضع برخی دیگر از اعضا از جناح فکری خود بود. به گونه‌ای که برخی از اعضای مستقل شورا برای در امان ماندن از رایزنی اعضای وابسته به جریان فکری خاص به برخی دیگر از اعضا پناه برده بودند. البته به گفته یک عضو شورای شهر آنچه در دور دوم رای‌گیری انتخاب شهردار موثر بود برخلاف رای‌گیری انتخاب رییس شورای شهر، رای اعضای مستقل نبود، بلکه در دور دوم رای همانند دور اول دو عضو ورزشکار شورا به یک نامزد و دو عضو دیگر به نامزد مقابل رای دادند، اما دو عضو اصلاح‌طلب در دور دوم با تغییر مواضع خود، انتخابات را به نفع اصولگرایان واگذار کردند. شنیده شده است معصومه آباد از اعضای اصولگرای شورا در تمام زمان جلسه ذکر می‌گفت و علیرضا دبیر در تمامی وقت جلسه با گوشی تلفن خود اخبار درون جلسه را اطلاع رسانی می‌کرد. علاوه بر این دو معاون شهردار تهران در تمام جلسه غیرعلنی حاضر بودند.
در راهروها چطور؟
در زمان برگزاری جلسه به دلیل ازدحام خبرنگاران و کارمندان شهرداری راهرو مملو از جمعیت بود. در ابتدای جلسه از حضور خبرنگاران در پشت اتاق جلسات ممانعت شد، اما بعد از گذشت یک ساعت تمامی خبرنگاران به راهروی اصلی برده شدند. با حضور اعضا در شورا، اعضای اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد علت تغییر رای طیف اصلاح‌طلب سر تاسف تکان می‌دادند. در پایان جلسه نیز عده‌ای از خبرنگاران در واکنش به اقدام یک عضو اصلاح‌طلب مبنی بر تغییر مواضع خود و ارائه رای سفید در دور اول از وی خواستند بگوید، چرا از رای آنها صیانت نکرده است که با پاسخ قانع‌کننده‌ای روبه‌رو نشدند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت