معرفی آسانسور و اجزای آن (فصل پنجم)
معرفی آسانسور و اجزای آن (فصل پنجم)
به منظور اطمینان از مقاومت مکانیکی کافی کف و دیواره ها حتما" باید تاییدیه مهندس ناظر ساختمان روئیت و ضمیمه مدارک بازرسی گردد.
پی منفرد
(استاندارد 1-6303 بند3-5: سازه چاه آسانسور، حداقل باید بتواند تحمل نیروهایی كه بطور معمول بدان واردمی شوند را داشته باشد. نظیر نیروی وارده از سیستم محركه، نیرویی كه توسط ریلهای راهنما در هنگام عمل سیستم ترمز ایمنی بدان وارد می گردد، نیرویی كه بدلیل توزیع غیریكنواخت بار در كف كابین بوجود می آید، نیرویی كه در اثر عملكرد ضربه گیرها و همچنین عملكرد فلكه ضدپیچش و انحراف طناب و یا زنجیر جبرانی واقع در ته چاهك تولید می شوند)
بررسی وضعیت قاب وزنه تعادل: در حالتی که شما در هنگام بازرسی در چاهک به سر می برید بدلیل بالا بودن کابین آسانسور طبیعتا" قاب وزنه تعادل در چاهک آسانسور قرار می گیرد و می توان موارد ذیل را در آن کنترل کرد:
1. بررسی وضعیت کلی قاب وزنه تعادل و کفشک ها
2. بررسی و ثبت نوع وزنه های به کار رفته شامل: وزنه های بتنی، چدنی و گالوانیزه
3. ثبت تعداد وزنه های به کار رفته در وزنه تعادل
4. نداشتن لقی قاب وزنه
5. مهار صحیح وزنه ها در بالاترین ردیف وزنه ها
(استاندارد 1-6303 بند1-18-8: چنانچه وزنه تعادل از وزنههای پر كننده مجزا تشكیل شده باشد، باید برای جلوگیری از جابجایی آنها تمهیدات مناسبی وجود داشته باشد. برای این منظور موارد زیر در نظر گرفته میشود.
یا باید یك چهارچوب یاشبكه از وزنه ها حفاظت كند.
در صورتیكه فلزی باشند و سرعت اسمی آسانسور از 1 m/s تجاوز ننماید بانصب دست كم دو میله مهار كننده، وزنه ها را باید حفظ و ایمن نمود.)
انجام فرایند اندازه گیری و ثبت در چاهک آسانسور، که شامل موارد زیر می باشد:
عرض و عمق آهنکشی
عرض و عمق آهنکشی
ارتفاع چاهک آسانسور: (اندازه گیری از سطح اولین طبقه تا کف چاهک)
ارتفاع چاهک آسانسور
دهانه ریل های کابین و وزنه تعادل
دهانه ریل های کابین و وزنه تعادل
ارتفاع ستون کابین و قاب وزنه (حداقل ارتفاع ستونها 50 سانتی متر است).
(استاندارد 1-6303 بند1-3-10: ضربه گیرها باید در پایین ترین حد مسیر حركت كابین و وزنه تعادل قرار گیرند. چنانچه ضربه گیرها به همراه كابین یا وزنه تعادل حركت میكنند، باید به یك پایه ستون با حداقل ارتفاع 0.5 متر در انتهای مسیر حركت برخورد نمایند.)
ارتفاع ستون کابین و قاب وزنه
اندازه گیری فاصله بین دو سکوی ضربه گیر
اندازه گیری فاصله بین دو سکوی ضربه گیر.
اندازه گیری فاصله بالای ستون ضربه گیر تا قسمت تحتانی ضربه گیر پلی اورتان.
محل و وضعیت قاب وزنه نسبت به کابین
ثبت نوع و شماره سریال ضربه گیر: انواع ضربه گیرها عبارتند از: فنری، لاستیکی و هیدرولیکی که قالبا" از ضربه گیر پلی اورتان در زیر کابین و وزنه تعادل استفاده می شود که با آنها بالا و پایین می رود. (ضربه گیر متحرک) با این وجود مطمئن شوید که نوع ضربه گیر متناسب با سرعت حرکت کابین در نظر گرفته شده است.
(استاندارد 1-6303 بند5،4،3-3-10: از ضربه گیرهای نوع فنری و لاستیكی فقط در صورتی میتوان استفاده كرد كه سرعت آسانسور از m/s 1 بیشتر نباشد. از ضربه گیرهای نوع فنری و لاستیكی با حركت برگشتی تدریجی ( باكمك فنر)، تنها در صورتی میتوان استفاده كردكه سرعت آسانسور از m/s 1.6 بیشتر نباشد.ضربه گیرهای نوع مستهلك كننده انرژی (هیدرولیك) در هر آسانسوری، با سرعت های اسمی متفاوت میتواند بكار گرفته شود.)
( استاندارد 1-6303 بند8-15: قید نام سازنده و آزمونی که بر روی آن انجام شده و مرجع آن به همراه شماره سریال آن الزامی است)
ثبت نوع و شماره سریال ضربه گیر
اندازه گیری و ثبت فاصله اولین براکت از کف چاهک آسانسور.
فاصله بین براکتها (حداکثر مقدار موجود ثبت می گردد.)
فاصله بین براکتها
ثبت نوع تراول کابل مصرفی
ثبت نوع تراول کابل مصرفی