تكرار شكست دبی در بازار املاك تركيه؟
ماجراجويي ايراني در خانههاي خارجي
تكرار شكست دبي در بازار املاك تركيه؟
«خريد خانه دوم در يكي از كشورهاي همسايه» به مد روز طبقهاي از خانوارها كه دستشان به دهنشان ميرسد تبديل شده است
روايت يك دلال خارجي از آنچه بعد از سه سال برسر مالكان ايراني در جزيره شيخنشين آمده است
ليست قيمت املاك در اروپا، قبرس، امارات، تركيه
در داخل كشورمان طبق آمارهاي رسمي از هر يك ميليون خانوار، 300 هزار خانوار خانه ملكي ندارند و در خانه اجارهاي به اميد اينكه روزي صاحب خانه شوند، سكونت عاريهاي را تجربه ميكنند. حداقل 30 درصد از كل خانوارهاي شهري كشور مستاجر هستند و در بين مابقي كه مالك محسوب ميشوند، هستند كساني كه از آنچه صاحبش هستند به خاطر مسائلي همچون كوچكي متراژ، محله نامرغوب، سن بالاي ساختمان، كيفيت پايين ساختمان و هزار و يك دليل ديگر، رضايت كافي ندارند و هر آن مترصد هستند با دستيابي به پول كافي، ملكشان را با ملك بهتر تعويض كنند. اما گروه سومي هم وجود دارد كه در ايران صاحب يك آپارتمان يا خانهويلايي است و از آن رضايت دارد و ميخواهد داشتن «خانه دوم يا بيشتر» را نه در داخل كشور كه در خارج تجربه كند. اين گروه به لحاظ قدرت مالي و دهكدرآمدي جزو طبقه مرفه محسوب ميشود و دغدغه تامين پول براي خريد ملك كه در ساير دهكها در اولويت اول زندگي قرار دارد، در اين گروه اصلا معنا و مفهوم ندارد. گروه مرفه جامعه ايراني چندسالي است فرهنگ عمومي خريد جنس خارجي را در بازار گرانقيمتترين كالا يعني ملك، به جريان انداخته تا جايي كه داشتن خانهخارجي اين روزها تقريبا به مدروز پولدارهاي ايراني براي به رخكشيدن سطح توان ماليشان در جشنهاي خانوادگي و ميهمانيهاي شبانه تبديل شده است. مد خريد ملك در خارج از كشور به قدري وسعت گرفته است كه حتي افرادي از گروه اول – اجارهنشينها- و گروه دوم – كساني كه در ايران صاحبخانه هستند، اما از خانهشان رضايت ندارند و قصد تعويضش را دارند- نيز براي عقب نماندن از قافله، همه تلاششان را به خرج ميدهند تا بلكه بتوانند در خارج، ملكي با كمترين درجه كيفي را براي خود خريداري كنند. در اين ميان، تبليغات شبكههاي ماهوارهاي فارسيزبان و بازاريابيهايي كه در همين داخل كشور توسط دلالان ملكي از طريق فايلينگ در بنگاههاي مسكن يا چاپ آگهي در نيازمندي روزنامههاي سراسري به وفور انجام ميشود، بر آتش بازار املاك خارجي افزوده است.
اثر ماهواره و بنگاههاي مسكن
سرمنشاء اين همه عطش در بين ايرانيها براي خريد ملك خارجي چيست؟
تحقيقات از ماهيت اين نوع خريد نشان ميدهد که خانوارهاي متمول ايراني اغلب با دو هدف وارد بازار املاك خارجي ميشوند.
هدف اول و اولويتدار آنها اخذ اقامت دائم كشوري است كه قصد خريد ملك در آنجا را دارند و هدف دوم نيز معمولا تحصيل فرزند در يكي از دانشگاههاي خارجي يا تصميم به اقامت دائمي يا فصلي در خارج است.
جالب اينكه شبكههاي ماهوارهاي درست در ابتداي شروع تبليغات مربوط به املاك خارجي، درباره شرايط اخذ اقامت دائم يا ويژگيهاي برتر دانشگاههاي خارجي تبليغ ميكنند و همزمان مشخصات آژانسهاي املاك را تبليغ ميكنند. تا جايي كه اين شيوه بازاريابي، كاملا بر قصد و نيت خريداران ايراني تاثير گذاشته و سرعت اقدام را براي اين افراد زياد كرده است.