اورهد چاهک آسانسور
اورهد چاهک آسانسور:
فاصله کف بالاترین طبقه تا زیر سقف چاه آسانسور را اورهد می نامند.
در طبقه آخر که محل استقرار آخرین درب آسانسور میباشد فاصله اورهد (طاق بالای چاله آسانسور) تا کف طبقه آخر حداقل به فاصله ای به ارتفاع۳۸۰ سانتیمتر دارد.
یعنی به صورت ساده تر از کف طبقه آخر تا طاقی که بتون ریزی میشود و موتور آسانسور بر روی آن قرار می گیرد به ارتفاع۳۸۰ سانتیمتر نیاز دارد. البته سازندگان آسانسور یا ساختمان سازهای محترم به طور متوسط این ارتفاع را بین اعداد ۳۸۰ تا ۴۰۰ سانتیمتر در نظر می گیرند.
این ارتفاع نیز فضای جان پناهی برای سرویس کار آسانسور که بر روی کابین کار می کند ایجاد مینماید.
و همچنین خود کابین نیز دارای لوازم و قطعاتی است که از اتاقک کابین بلندتر بوده و نیاز به این فضا دارد.
مرحله هفتم) دورچینی درب طبقات:
بعد از اتمام نصب ریل و درب و کنترل نهایی عملیات توسط عوامل فنی و تأیید آن باید موارد ذیل انجام شود:
اجرای دیوار چینی دور دربها بوسیله آجر یا بلوک یا پوشش های فلزی
پوشش به هر صورتیکه انجام می شود نبایستی از لبه داخلی دربها در سمت چاهک تجاوز نماید و حداقل باید با لبه چهارچوب دربها همسطح باشد.
مرحله هشتم) اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز:
همانطوریکه در بند ۸و۹ مرحله ۶ آمده است اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز از اولویت خاصی برخوردار می باشد و لذا به شرح ذیل باید اقدام گردد:
نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور
نصب سیم ارت (Earth)
چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد می باشد باید محاسبه شده در سایز کابل تغییرات لحاظ گردد.
در فاصله های استاندارد از کابل ۵×۱۶ mm برای آسانسورهای ۸ و ۱۳ نفره و از کابل ۵×۱۰ mm جهت آسانسورهای ۴و۶ نفره استفاده می گردد.
تجهیزات لازم که باید در تابلو برق سه فاز تعبیه گردد:
سه عدد فیوز ۲۵ A برای آسانسورهای ۴و۶ نفره
سه عدد فیوز ۵۰ A برای آسانسورهای ۸و۱۳ نفره و باری
کلید گردان ۶۳ A
سه عدد چراغ زیگنال
نصب پریز و فیوز مینیاتوری جهت روشنایی موتورخانه – روشنایی داخل چاهک و فن موتورخانه
تعبیه ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه و فن
مدار فرمان:
مدار فرمان آسانسور از ۳ قسمت تشکیل شده:
مدار قدرت (۳۸۰ولت)
مدارفرمان (۹۰ تا ۲۲۰ ولت)
مدار فرمان لو ولتاژ (بین ۵ولت تا ۳۰ ولت)
مدار ۳۸۰ ولت ما وظیفه به حرکت در آوردن موتور آسانسور را به عهده دارد. این مدار بسته به نوع آسانسور (قدیمی ۱ سرعته)۲ عدد کنتاکتور. (جدید ۲ سرعته) ۴ کنتاکتور ویا نوع جدید آن که دارای کنترل دور موتور می باشد از ۲ یا ۳ کنتاکتور استفاده می کند. در برخی از آسانسورهای قدیمی با درب اتوماتیک موتور درب نیز که به موتور سر درب معروف شده از ولتاژ ۳۸۰ استفاده می کند.
مدار ۹۰ تا ۲۲۰ ولت که وظیفه فعال کردن کنتاکتورها، چراغ های داخل کابین، فن داخل کابین، سیستم درب بازکن اتوماتیک (کمان درب بازکن)، ترمز آسانسور و... را به عهده دارد.
مدار ۵ تا ۳۰ ولت که مدار اصلی را تشکیل می دهد. این مدار شامل مدارهای شناسایی، شستی های داخل کابین و شستی های طبقات، مدارات اعلان طبقات (صوتی و یا تصویری) و سیستم های ایمنی و... می باشد.