ضوابط طراحی باکس راه پله و آسانسور
ضوابط طراحی باکس راه پله و آسانسور
۱- براساس مصوبه کارگروه ایمنی و آتش نشانی لازم است ضوابط ایمنی در طراحی و اجرای آسانسور و پله های برقی توسط مهندسان محترم طراح و ناظر مدنظر قرار گیرد و بدیهی است مشکلات ناشی از عدم رعایت آن بعهده مهندسان محترم خواهد بود.
۲- مسئولیت نظارت براجرای صحیح محل چاه آسانسور و درب ها ی ورودی و خروجی به آسانسور (بندهای ۱و ۲و ۳)بعهده مهندسان محترم ناظر عمران و معماری می باشد لذا باید در گزارشات مرحله ای فونداسیون و سقف ها محل اجرای چاه آسانسور گزارش و تایید گردد.
۳- مسئولیت نظارت بر اجرای بخش های مکانیکی بعهده مهندسان تاسیسات مکانیک می باشد.
۴- مسئولیت نظارت بر اجرای بخش های الکتریکی بعهده مهندسان تاسیسات برقی می باشد.
ضوابط ايمني دراجراي آسانسور و پله هاي برقي:
۱- طراحي و اجراي آسانسور در داخل دوربندي پلكانها ممنوع مي باشد، همچنين درب آسانسور ها نبايد در مسير راه خروج(از يك پلكان به پلكان ديگر)باز شود.
۲- ضروريست ايستگاه مشترك پلكان و آسانسور در پاركينگ و ساير طبقات بمنظور جلوگيري از ورود دود و گازهاي سمي ناشي از حريق به دستگاه پلكان و آسانسور، توسط مصالح مقاوم در برابر حريق و دود دوربندي گردد.(برابر كروكي ذيل)
۳- ديوارهاي جانبي آسانسور خود ايستا و مقاوم در برابر حريق اجرا گردد.(تحمل حداقل یک ساعت)
۴- چاه آسانسور باید منحصرا برای آسانسور باشد، نصب و عبور هرگونه لوله های آب،گاز، فاضلاب، کابل های برق،سیم و تجهیزات دیگر در چاه آسانسور، به جز سیم کشی و لوله کشی برق مربوط به روشنایی چاه و کابل های برق تغذیه و سیستم کنترل مخصوص آسانسور،ممنوع است.
۵- بازشوی در موتورخانه باید دارای حداقل عرض ۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۹۰ سانتی متر باشد.بازشوی در باید به سمت بیرون، دارای قفل و کلید مطمئن و در اختیار افراد صاحب صلاحیت باشد.
۶- در نظر گرفتن سيستم ارتينگ براي آسانسور الزاميست.
۷- نصب كفپوش لاستيكي به ضخامت حداقل ۶ ميليمتر و به ابعاد مناسب بصورت ثابت مقابل تابلو كنترل آسانسور ضروريست.
۸- دستورالعمل نحوه عملكرد سيستم آسانسور در اتاقك نصب گردد.
۹- كابل تغذيه برق آسانسور ميبايست مستقل باشد تا چنانچه بر اثر بروز هر گونه حادثه احتمالي و قطع جريان برق قسمت هاي مختلف، سيستم برق آسانسور همچنان برقرار و فعال باشد.
۱۰- طراحي و اجراي سيستم كشف و اعلام حريق از نوع دستي و اتوماتيك با تجهيزات سمعي و بصري در اتاقك آسانسور الزاميست.
۱۱- نصب علائم ايمني بمنظور پيشگيري از سقوط افراد به داخل چاه آسانسور و پله برقي ضروري مي باشد.
۱۲- نصب علائم راهنماي آسانسور و پله برقي در مكان هاي مناسب بنحوي كه در تمامي ساعات شبانه روز و با قطع برق بسهولت قابل رويت و تشخيص باشد.
۱۳- در صورتيكه سيستم كشف و اعلام حريق در پيرامون پله برقي تعبيه شده باشد، بايد به نحوي به سيستم كنترل پله برقي مرتبط و متصل گردد تا هنگام عملكرد اين سيستم پله برقي هم جهت با ورود افراد به مجموعه متوقف شده و پله برقي در جهت تخليه افراد از ساختمان حركت نمايد.
۱۴- آسانسورهاي ساختمان هاي بلند مرتبه و پله هاي برقي، ميبايست علاوه بر اتصال به شبكه برق شهري به ژنراتور برق اضطراري نيز متصل گردند تا در صورت قطع برق از شبكه شهري، ژنراتور برق مورد نياز آسانسورها و پله هاي برقي را تامين نمايد.
۱۵- فضاي موتورخانه آسانسور ميبايست به اندازه ايي در نظر گرفته شده باشد كه امكان جاي دادن كليه تجهيزات مربوط به آسانسور و همچنين تردد ايمن افراد مسئول جهت تعميرات احتمالي را دارا باشد.(مطابق مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۱۶- استفاده از ديوارهاي كاذب يا غير مقاوم در برابر حريق جهت ساخت اتاقك آسانسور اكيدا ممنوع ميباشد.
۱۷- اخذ گواهي ايمني و كيفيت از شركت های بازرسي و كنترل كيفيت يا مراجع ذيصلاح به هنگام اتمام كار ضروريست و ارائه تصوير گواهي اخذ شده به سازمان آتش نشاني جهت ثبت در سوابق الزاميست.
۱۸- علاوه بر بند های ذکر شده رعايت مبحث ۱۵ مقررات ملي ساختمان الزامي مي باشد.
ضوابط فوق (مصوبه آتش نشانی) است. توسط مهندسان محترم طراح و ناظر مدنظر قرار گیرد و بدیهی است مشکلات ناشی از عدم رعایت آن بعهده مهندسان محترم خواهد بود.
۲- مسئولیت نظارت براجرای صحیح محل چاه آسانسور و درب ها ی ورودی و خروجی به آسانسور (بندهای ۱و ۲و ۳)بعهده مهندسان محترم ناظر عمران و معماری می باشد لذا باید در گزارشات مرحله ای فونداسیون و سقف ها محل اجرای چاه آسانسور گزارش و تایید گردد.
۳- مسئولیت نظارت بر اجرای بخش های مکانیکی بعهده مهندسان تاسیسات مکانیک می باشد.
۴- مسئولیت نظارت بر اجرای بخش های الکتریکی بعهده مهندسان تاسیسات برقی می باشد.
ضوابط ايمني دراجراي آسانسور و پله هاي برقي:
۱- طراحي و اجراي آسانسور در داخل دوربندي پلكانها ممنوع مي باشد، همچنين درب آسانسور ها نبايد در مسير راه خروج(از يك پلكان به پلكان ديگر)باز شود.
۲- ضروريست ايستگاه مشترك پلكان و آسانسور در پاركينگ و ساير طبقات بمنظور جلوگيري از ورود دود و گازهاي سمي ناشي از حريق به دستگاه پلكان و آسانسور، توسط مصالح مقاوم در برابر حريق و دود دوربندي گردد.(برابر كروكي ذيل)
۳- ديوارهاي جانبي آسانسور خود ايستا و مقاوم در برابر حريق اجرا گردد.(تحمل حداقل یک ساعت)
۴- چاه آسانسور باید منحصرا برای آسانسور باشد، نصب و عبور هرگونه لوله های آب،گاز، فاضلاب، کابل های برق،سیم و تجهیزات دیگر در چاه آسانسور، به جز سیم کشی و لوله کشی برق مربوط به روشنایی چاه و کابل های برق تغذیه و سیستم کنترل مخصوص آسانسور،ممنوع است.
۵- بازشوی در موتورخانه باید دارای حداقل عرض ۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۹۰ سانتی متر باشد.بازشوی در باید به سمت بیرون، دارای قفل و کلید مطمئن و در اختیار افراد صاحب صلاحیت باشد.
۶- در نظر گرفتن سيستم ارتينگ براي آسانسور الزاميست.
۷- نصب كفپوش لاستيكي به ضخامت حداقل ۶ ميليمتر و به ابعاد مناسب بصورت ثابت مقابل تابلو كنترل آسانسور ضروريست.
۸- دستورالعمل نحوه عملكرد سيستم آسانسور در اتاقك نصب گردد.
۹- كابل تغذيه برق آسانسور ميبايست مستقل باشد تا چنانچه بر اثر بروز هر گونه حادثه احتمالي و قطع جريان برق قسمت هاي مختلف، سيستم برق آسانسور همچنان برقرار و فعال باشد.
۱۰- طراحي و اجراي سيستم كشف و اعلام حريق از نوع دستي و اتوماتيك با تجهيزات سمعي و بصري در اتاقك آسانسور الزاميست.
۱۱- نصب علائم ايمني بمنظور پيشگيري از سقوط افراد به داخل چاه آسانسور و پله برقي ضروري مي باشد.
۱۲- نصب علائم راهنماي آسانسور و پله برقي در مكان هاي مناسب بنحوي كه در تمامي ساعات شبانه روز و با قطع برق بسهولت قابل رويت و تشخيص باشد.
۱۳- در صورتيكه سيستم كشف و اعلام حريق در پيرامون پله برقي تعبيه شده باشد، بايد به نحوي به سيستم كنترل پله برقي مرتبط و متصل گردد تا هنگام عملكرد اين سيستم پله برقي هم جهت با ورود افراد به مجموعه متوقف شده و پله برقي در جهت تخليه افراد از ساختمان حركت نمايد.
۱۴- آسانسورهاي ساختمان هاي بلند مرتبه و پله هاي برقي، ميبايست علاوه بر اتصال به شبكه برق شهري به ژنراتور برق اضطراري نيز متصل گردند تا در صورت قطع برق از شبكه شهري، ژنراتور برق مورد نياز آسانسورها و پله هاي برقي را تامين نمايد.
۱۵- فضاي موتورخانه آسانسور ميبايست به اندازه ايي در نظر گرفته شده باشد كه امكان جاي دادن كليه تجهيزات مربوط به آسانسور و همچنين تردد ايمن افراد مسئول جهت تعميرات احتمالي را دارا باشد.(مطابق مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۱۶- استفاده از ديوارهاي كاذب يا غير مقاوم در برابر حريق جهت ساخت اتاقك آسانسور اكيدا ممنوع ميباشد.
۱۷- اخذ گواهي ايمني و كيفيت از شركت های بازرسي و كنترل كيفيت يا مراجع ذيصلاح به هنگام اتمام كار ضروريست و ارائه تصوير گواهي اخذ شده به سازمان آتش نشاني جهت ثبت در سوابق الزاميست.
۱۸- علاوه بر بند های ذکر شده رعايت مبحث ۱۵ مقررات ملي ساختمان الزامي مي باشد.
ضوابط فوق (مصوبه آتش نشانی) است.