اهمیت نور
اهمیت نور
لویی کان و قدرت سایه
آیا سایه قدرتی دارد که بتواند به معماری بدهد؟ افزایش تعداد ساختمانهای شفاف و شیشه ای، نصب ال ای دی ها اثر حذف شدن نور از سایه را اجرا خواهند کرد. اما برای پاسخ به این سوال بازنگری به کارهای استاد نور داشته باشیم کسی که معماریش با سایه شکل می گیرد " لویی کان"
نور اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد کمی صبر کنید!
همانطور که توسط لئوناردو داوینچی شناخته شد، ما معمولاً با سه نوع از سایه ها مواجه هستیم، سایه های اضافه شده، سایه های محو شده و سایه های غالب.
سایه های اضافه شده روی سطوح پایین می آیند (تابیده می شوند) همانند یک سقف پایه دار که باعث تابیده شدن سایه روی سطوح می شوند. نوع دوم به تضاد و اختلاف بین روشنی ها و تیرگی ها تعلق دارد که فرم های طبیعی هستند و فقط به منبع نور بستگی دارند. به طور مثال یک سالن به شکل توپ که حتی در کوچکترین قسمت ، در تاریکترین بخش هم تحت تاثیر سایه غالب آسمان است.
سومین سایه غالب می تواند حاصل سایه نسل ساختمانهای بلند در خیابان باشد، با توجه به شکل ساختمانهای پیرامون.
فرم معماری کان به معماری یونان بر می گردد که وی در سال 1950 مطالعه کرد. "معماری یونانی به من آموزش داد که ستونها جایی هستند که نور نمی تواند باشد، و فاصله بین آنها جایی است که نور هم هست".
این اهمیت بی نوری است، نور، بی نوری، نور، یک ستون و ستون دیگر، نور بینشان را فراهم می کند. ساختن یک ستون که از دیوارها بیرون می آید و ریتم بی نوری خودش را بوجود می آورد اعجاز یک هنر است، نور، بی نوری، نور!
نور عنصر اصلی فلسفه کان بود به خاطر احترامش به آن به عنوان ارائه دهنده همه حضورها، همه موارد در طبیعت. کوه ها، نهرها، هوا، از نور ساخته شده ایم که به ما اختصاص داده شده است و این توده های مچاله که مواد خوانده می شوند تحت تاثیر یک سایه هستند. و این سایه به نور تعلق دارد. برای او (کان) نور نشانه گذار همه ی مصالح است و هدف مصالح مغلوب سایه بودن است.
گالری هنردانشگاه yale- کالیفرنیا -1954- منظره ساختمانی از باکس پله.
و به همین دلیل کان عقیده داشت سایه های تیره بخشی طبیعی از نور هستند. کان هرگز یک فضای تاریک مطلق را برای یک تاثیر رسمی انتخاب نکرد. نگاهی اجمالی به نور، میزان تیرگی ها را برایش روشن می سازد. پلان یک ساختمان باید مثل هارمونی فضاها در نور خوانده شود،حتی فضایی که تاریک در نظر گرفته شده است باید نور کافی از یک، بازشو رمز آلود داشته باشد تا به ما بگوید واقعاً چقدر تاریک است. فضای زمین باید با ساختمان خودش و مشخصه نور طبیعی خودش تعریف شود، به عنوان نتیجه، نور به عنوان یک منبع معمولاً پشت دیوار حایل یا دیوار فرعی مخفی شده است در نتیجه توجه به تمرکز اثر نور است و نه منشاء آن.
رمز آلودگی سایه همچنین به طور نزدیکی با فراخوانی سکوت و ترس همراه است برای کان ، در حالیکه تاریکی تردید خطر بالقوه ناتوانی دردیدن را فرا می خواند ، به علاوه راز و رمزهای عمیق را نیز القا می کند. این در دستان معمار است، سکوت را با راز و رمز و یا درام را با با نور و سایه فرا بخواند. برای خلق گنجینه ای از سایه ها در یک مکان مقدس از هنر!
بنابراین قدم زدن در میان دنباله ای از دهانه ها در رواق انستیتو سالک ، سکوت تاریک یک صومعه را به ذهن می آورد. خطاها و حفره های سایه های تاریک تعریف دقیقی از قالب (مدول)، بافت فاخری را روی دیوارهای عظیم ارائه می دهد. دیوارهایی از سنگ سفید و بتن خاکستری، یک بوم سه بعدی و یکنواخت برای بازی سایه ها ارائه می دهد. سایه به یک عنصر ضروری برای فاش کردن ترتیب و فرم های احجام یکپارچه کان تبدیل می شود.
گرچه حتی کان ساختمانهای زیادی را در نواحی باز برای رسیدن به بی نهایت نور خورشید بنا کرده، (مثل هندوستان و پاکستان) او ساختمانهایی را هم برای حفاظت استفاده کنندگان (کاربران) از نور خورشید، بلکه برای حفاظت حرمت سایه می ساخت. او به سایه های مصنوعی مثل brise- soleilj اعتقادی نداشت. Ingebor Flagge مدیر سابق موزه معماری آلمان که نمایشگاه را خلق کرد توضیح می دهد "راز سایه ها". در عوض او از پنجره ها و درها در دیوارهای دوبل برای عمود کردن نور در فضای داخلی استفاده می کرد.
همانطور که کان توضیح می دهد، در انیسیتو مدیریت هندوستان با درها و پنجره های بزرگ، فضاهای بیرونی به نور خورشید تعلق دارد و فضای داخلی به مردم و زندگی و کار. "به منظور جلوگیری از حفاظت از خورشید من ایده زیر طاقی های عمیق را دعوت کرده بودم که از سایه های خنک حفاظت می کرد." "لویی کان"
انستیتو مدیریت هندوستان
را و روش طراحی با سایه کان پیروان متعددی را به همراه داشت مثل تادائو آندو با کلیسای نورش- پیتر زو متورو و Theme vals or alex schultes " " با کوره های زباله سوزی اش و همه آنها شامل سایه هایی به عنوان فرم ارائه دهنده فضاهای ساکت بودند. این دیدگاه نقطه مقابل دلپذیری در معماری امروز را ارائه می دهد که تلاش برای آیکون های پویا و روشن است.
برای قدم بیشتر به سوی گنجینه سایه، موزه ی "قدرت معماری " لویی کان در آلمان را ببینید یا مقاله کان در مدرسه معماری انستیتو تکنولوژی فدرال سویس در زوریخ ، سال 1969 را بشنوید. "سکوت و نور"، سری جدید CD های صوتی از پارک کتاب با ترجمه به زبانهای مختلف از مصاحبه وی منتشر شده. این یک شانس عالی در قدم گذاشتن به سوی راه سایه با "لویی کان "است.
لویی کان در سخنرانی Eth در زوریخ
مترجم: مهندس خانم چکش کار
منبع: http://www.archdaily.com