سيستم سقف بتني مركب روفيكس
سيستم سقف بتني مركب روفيكس
این سیستم در واقع دال بتن آرمه مرکب بتنی (کامپوزیت) با قالب ماندگار روفیکس میباشد؛ قاب فلزی روفیکس، نوعی قالب درجای مشبک فلزی است که تعدادی پروفیل طولی به صورت موازی بافواصل مشخص به منظورتامین صلبیت خمشی درروی آن تعبیه شده است و مواد اولیه آن ورق روغنی یا گالوانیزه به ضخامت 0/7 میلی متر یا 0/8 مطابق با استانداردDIN 1623-1میباشد.
روفیکس دارای هفت ناودانی به شکل V و تعداد ۷۰۰۰ شبکه در هر متر مربع و عمق ۱۸ میلی متر است. ورق بین ناودانی ها به صورت مشبک (با نقش جناغی) در آمده است که موجب درگیری بهتر بتن با آن می گردد.عرض روفیکس ۱±۸۱ سانتی متر و طول آن بنابر سفارش بین ۱ تا ۷ متر قابل تعیین میباشد.
سقف بتني مركب روفيكس
تاریخچه : بیش از چهل و پنج سال است که در کشورهاي صنعتی جهان از این محصول استفاده می شود. در ابتدا روفیکس براي ساختن سقف هاي کاذب ( بدون نیاز به بستن شبکه میلگرد) مورد استفاده قرارگرفت . (شکل زیر )
اجراي سقف کاذب بدون شبکه میلگرد
مقاومت خمشی قابل توجه روفیکس مهندسین را برآن داشت که با قراردادن روفیکس برروي تیرهاي فرعی و ریختن بتن برروي آن، این محصول را به عنوان قالب و همینطور بخشی از فولاد تقویتی مورد استفاده قرار دهند. آزمایشات متعدد نشان دادند که ترکیب بتن با روفیکس از طریق درگیرشدن بتن در شبکه هاي آن، مقاومت قابل توجهی را در مقابل بارگذاري از خود نشان می دهد .( شکل زیر )
نحوة قرارگرفتن روفیکس بر روي تیرهاي فرعی
شایان ذکر است که افزایش قابلیت بارگزاري به دو روش زیر امکانپذیر میباشد :
1- بکاربردن ورق هاي فلزي ضخیم تر 0.80 ) میلیمتر )
2- بالا بردن مدول مقطع از طریق افزایش عمق ناودانی ها 18) میلیمتر )
تحولی که پس ازتغیرات فوق پدید آمد موجب شد که از این محصول جدید(روفیکس ) در دو زمینه مختلف بهره برداري شود :
1- اجراي سقف کاذب با حذف کامل و یا به حداقل رساندن میلگرد و درگیرکردن اندود گچ یا سیمان از زیر با شبکه هاي آن .
2- قرار دادن روفیکس روي تیرها و اجراي یک لایه بتنی بر روي آن که دو امتیاز برجسته زیر را بطور همزمان متجلی ساخت :
الف) عدم نیاز به قالب بندي و حذف مشکلات مربوط به آن
ب) قرار گرفتن روفیکس در تحتانی ترین لایه دال ( ناحیه حداکثر تنش کششی) ، و قفل شدن بتن درشبکه هاي آن موجب شد که ناودانی هاي روفیکس بتوانند همه و یا بخشی از تنش هاي کششی بارگزاري را تحمل کرده و نیاز به میلگرد را به حداقل برسانند . دیگر آنکه متصل بودن ناودانی هاي روفیکس بصورت یکپارچه از طریق شبکه هاي آن به تبادل نیروهاي جانبی در دال کمک شایانی می کند .
روفیکس در ایران از ورق رول به ضخامت 0.8 میلیمتر از نوع 12- ST فولاد مبارکه در دو نوع روغنی و گالوانیزه به عرض 82 سانتیمتر و طول حداکثر 12 متر و وزن حدود 4 کیلوگرم در هر متر مربع تولید میشود.
از امتیازات روفیکس ( نسل اول ) می توان نکات زیر را برشمرد:
1- سرعت و سهولت در اجرا
2- عدم نیاز به نیروي ماهر براي نصب
3- عدم نیاز به شمع یا جک
4- حذف قالب بندي به روشهاي متداول
5- کاهش ضخامت و وزن سقفها
6- یکپارچه شدن سقف و ایمنی بیشتر در برابر زلزله
7- ایجاد سقف دوجداره و عایق در برابر صدا
8- قابلیت عبور تأسیسات از فضاي میان دو لایه سقف و مهار پوسیدگی لوله ها
9- قابلیت فرم پذیري بی نظیر براي ساخت فرم هاي پیچیده و زیبا متناسب با فرهنگ هر منطقه
10- بدون ضایعات در بارگیري، حمل، تخلیه، نگهداري و نصب
برخی امتیازات برجسته استفاده از قالب فلزي مشبک روفیکس:
1- سهولت اجرا:
نصب روفیکس نیازي به نیروي ماهر مانند قالب بند ندارد و انجام آن توسط کارگران ساده ساختمانی به راحتی امکان پذیر است . همچنین همزمان با قرارگرفتن روفيكس بر روي تيرها، يك شبكه ايمني در زير پاي كارگران گسترده ميشود كه از سقوط اجسام و افراد كاملا جلوگيري مينمايد.
2- سرعت:
سرعت قالب بندی با روفیکس در حدود ۸۰۰ مترمربع در روز با دو کارگر میباشد. با پوشش روفیکس در تمام طبقات ساختمان ،میتوان کلیه طبقات را همزمان بتن ریزی کردو در ضمن قابلیت شکل پذیری روفیکس این امکان را بوجود میآورد که فرم های پیچیده معماری را نیز بتوان به سهولت قالب بندی کرد.
3- سهولت حمل و نقل، و حجم ناچیز ضایعات :
بر خلاف مصالحی مانند بلوک سفالی و بتنی متداول ، بارگیری و حمل روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد. انبار کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است بطوری که یک کامیون به ظرفیت ۱۰ تن قادر است بیش از ۲۵۰۰ متر مربع قالب روفیکس را حمل کند.
4- افزایش استحکام سازه:
قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال ، یعنی در ناحیه حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکههای آن ، موجب میشود که تنش های حاصل از بارگذاری به ناودانیها روفیکس منتقل شوند. هر یک از ناودانیهای روفیکس دارای سطح مقطعی برابر با ۴۰ میلیمتر مربع (معادل سطح مقطع میلگردی به قطر ۷ میلیمتر میباشد). فاصله ناودانیهای روفیکس از یکدیگر ۱۳٫۵ سانتیمتر است .
بنابراین در هر متر عرض روفیکس سطح مقطع فلزی برابر ۳۰۰ میلیمتر مربع قرار میگیرد.
5- مقاومت خمشی بالا :
طبق آزمایشات انجام شده بر روی سقف روفیکس ، مقاومت خمشی ازمایشگاهی این سقفها حدودا ۲۰ درصد بالاتر از مقاومت خمشی محاسباتی انها می باشد.
این افزایش مقاومت ،بدان علت است که ،به هنگام بتن ریزی ،روفیکس در وسط دهانه حدود۱ سانتیمتر خیز بر می دارد.در نتیجه عمق مقطع مرکب بتنی دال در وسط دهانه افزایش یافته واین اضافه مقاومت رافراهم می کند.که البته در جهت اطمینان ،در محاسبات سقف روفیکس از این پدیده صرفنظر می کنند.
کاربردهای روفیکس نسل اول
انواع سقف، کف و پلکان بتنی:
با استفاده از کارگر ساده روفیکس را عمود بر جهت محور طولی تیرها بر روي آنها قرار میدهند با سوراخ کردن شبکه هاي روفیکس، گل میخها را از داخل آنها گذرانده و روفیکس کاملا بر روي بال فوقانی تیرها قرار میگیرد براي دهانه هاي عریض چنانچه میلگرد کمکی نیاز باشد بر روي ناودانیهاي روفیکس قرار گرفته و سقف اماده بتن ریزي میشود .
مقایسه : کلیه سقفها را میتوان با روفیکس پوشاند و سپس عملیات بتن ریزي را همزمان و یکجا اجرا کرد .معمولا با روشهاي متداول کنونی اجراي هر سقف بین 10 الی 15 روز به طول می انجامد که براي یک ساختمان 10 طبقه چیزي نزدیک به 100 الی 150 روز وقت لازم است . دیگر آنکه سطوح بتنی حاصل از قالب بندي چوبی یا فلزي بسیار صاف هستند ولی سطوح زبري که در اثر درگیري بتن و شبکههاي روفیکس به وجود می ایند مشکل چسبیدن اندود گچ و سیمان را به کلی بر طرف میکنند .
سقف کاذب
سقف مرکب بتنی
دال دوطرفه
ساخت بام
ساخت گنبد:
روش دیگري که در راستاي رفع محدودیتها قابل اجرا میباشد استفاده از سقفهاي قوسی است که در این روش میتوان بدون استفاده از تکیه گاههاي موقت دهانه تیرهاي فرعی را تا 180سانتیمتر افزایش داد در این حالت روفیکس با دهانه مورد نظر در کارخانه و یا در محل نصب قوس داده شده و بر روي بال پایینی تیرها قرار میگیرد سپس عملیات بتن ریزي طبق معمول انجام میشود .از آنجایی که در سقفهاي قوسی تنشهاي حاصل از بارگزاري بیشتر فشاري هستند میتوان نیاز به میلگرد را به حداقل ممکن رساند . در اینجا نیز کلیه عملیات از بالا انجام میگیرد و هیچ وابستگی به موقعیت سقفهاي دیگر ندارد .
ساخت گنبد