نحوه کد گذاری پل
نحوه کد گذاری پل
1- کد خط پروژه که در آکس روی سطح آسفالت درست بالای سر کوله می باشد(یک آبرو تشکیل شده از دو کوله یکی کیلومتر کمتر و دیگری کیلومتر بیشتر که کد خط پروژه در هر کیلومتر از مسیر بر اساس شیب طولی افزایش و یا کاهش می یابد) را براساس شیب عرضی جاده به لبه شانه خاکریزی (انتهای طرفین جاده) برسانید.
2-اگر کد روی پی را بدست نیاوردید با توجه به شیب آبرو سطح روی پی نیز باید دارای شیب از سمت ورود آب تا خروج آب باشد اگر این شیب بیش از 10 درصد باشد پی آبرو بایستی پله ای اجرا گردد همچنین کد روی پی نسبت به سطح زمین طبیعی بسته به دهانه آبرو ، شیب آبرو و همچنین داشتن ارتفاع لازم برای اجرای پل متفاوت است معمولا برای جلوگیری از آب شستگی بسته به عرض دهانه پل از 20 سانتیمتر تا 50 سانتیمتر کد روی پی را پایین تر از سطح زمین انتخاب می نمایند.
در مورد ارتفاع لازم نیز این مقدار ممکن است بیش از یک متر هم تجاوز نماید البته گاهی اوقات برای اینکه شیب آبرو بیش از 10 درصد نگردد در سمت بالا دست آبرو کد روی پی را پایین انتخاب می نمایند.
در هنگامی که به هر دلیل کد روی پی بیش از حد معمول پایین تر از سطح زمین اجرا گردد می بایست در ورودی آبرو فضایی را به شکل نیم دایره همسطح کد روی پی خاکبرداری و بازگشایی نمود تا ورود سریع آب میسر گردد.
اجرای برید و رادیه نیز از آب شستگی پی جلوگیری می نماید.
3- کد خط پروژه منهای مقدار ارتفاع روسازی سطح پل که سالهای گذشته ضخامتی برابر با یک لایه آسفالت در نظر می گرفتندو اخیرا با توجه به نشست های دو طرف پل این مقدار را تا حد ارتفاع روسازی اضافه نموده اند که روی دال پل ساب بیس ، بیس و آسفالت اجرا گردد.
4- کد بدست آمده منهای کد روی پی می شود ارتفاع از روی دال تا روی پی
5- این ارتفاع شامل ارتفاع کوله بعلاوه ضخامت شناژ اول (یا ضخامت نشیمنگاه شناژ صندلی) بعلاوه ضخامت دال میشود که اگر این ارتفاع مناسب اجرای کوله باشد از دالی هم سطح می توان استفاده نمود.البته نکته ای که خیلی مهم است باید در دو طرف جاده این ارتفاع را محاسبه نمود.
6- اینک می توان شروع به کد گذاری پل نمود.ناگفته نماند که در پلهای دالی همسطح روی کوله بایستی شبیه سطح جاده باشد یعنی اگر جاده از دو طرف شیب داشته باشد و یا از یک طرف ارتفاع هر نقطه از جاده نیز تا روی کوله به یک نسبت باشد یعنی اگر ارتفاع در آکس جاده تا روی کوله 60 سانتیمتر است در همه جای جاده این 60 سانت نیز باشد.
نکته 1:در پل بیه نیز در هنگام کد گذاری به این نکته توجه شود که ابتدا و انتهای هر کوله دارای کیلومتر متفاوتی از جاده می باشد که ممکن است هم کد خط پروژه متفاوت و هم شیب عرضی متفاوتی داشته باشند. در جاده معمولا در قسمت های قوس کلوتوئید دور یا شیب عرضی جاده متغیر می باشد و هرگاه پلی در این قسمت واقع گردد باید مد نظر باشد خصوصأ پلهای بیه
نکته 2: در پلهای زیر خاکی و طاقی شکل به دلیل داشتن ضخامت کافی از روی دال یا طاق پل تا سطح جاده ارتفاع کوله را نسبت به سطح پی با یک نسبت ارتفاع اجرا می کنند یعنی در پلهای هم سطح ممکن است کوله در بالا دست 2 متر ارتفاع داشته باشد و در وسط 2.20 و در انتها 2.40 اما در پلهای دالی زیر خاکی و طاقی ارتفاع کوله تا سطح روی پی مثلا همه جا 2 متر می باشد.
نکته 3: هرگاه بالاترین نقطه روی طاق پل تا پایین ترین سطح جاده در آن محل بیش از 60 سانتیمتر بعلاوه ضخامت لازم روی پل باشد می توان از پل طاقی استفاده نمود مثلا اگر ضخامت روی پل تاسطح آسفالت 32 سانتیمتر باشد 92=60+32 که این 92 سانت باید در هر نقطه از روی پل تا سطح جاده کمتر نباشد و بیشتر باشد تا ارتفاع خاکریز 10 متر اشکالی ندارد و بیش از 10 متر باید پل خاص طراحی گردد.
پل طاقی دو دهانه در حال ساخت می باشد که شابلن های طاق به خوبی قابل مشاهده است.
نمای روبه رو پل طاقی دو دهانه در حال ساخت