نکات لازم اجرایی در ایمن سازی ساختمان
پله فرار
به منظور شرایط ایمنی ساکنین ساختمانها، در مواقع اضطراری مانند: آتش سوزی لازم است ساختمان هائیکه ارتفاع آنها از کف زمین به 6 طبقه و بالاتر برسد جدا از پله اصلی ، پله دیگری به صورت باز جهت خروج اضطراری پیش بینی شود. «یا» پله اصلی به شکلی که شرایط و ایمنی پله فرار را دارا باشد طراحی گردد. مساحت پله فرار جزء تراکم منظور نمی گردد. اگر چندین واحد آپارتمان در طبقه هستند باید "در " های آپارتمانها از پله ها بیش از 30 متر فاصله نداشته باشد.
آسانسور
کلیه ساختمان هایی که ارتفاع آنها از گذر 15 متر به بالا و یا 5 طبقه یا " اشکوب " باشد، بایستی محل آسانسور به تعداد لازم در نقشه ها پیش بینی شود. " 5 اشکوب " یعنی ساختمان هایی که 4 طبقه و یک پیلوت هستند نیز آسانسور نیاز دارند.
در مواقع اضطراری از جمله آتش سوزی و زلزله و ..... به هیچ وجه نباید سوار آسانسور شد.
پارکینگ
به محل پارک اتومبیل، پارکینگ می گوییم. تمام ساختمانها چه دولتی و چه غیر دولتی نیاز به پارکینگ خصوصی دارند. پارکینگ های عمومی برای استفاده عموم است. که معمولاً در مراکز خدماتی احداث می شود. به استناد قوانین طرح جامع ، محل پارکینگ و مقدار مورد نیاز معین می شود. معیار پیش بینی پارکینگ تعداد اتومبیل ها است و بر اساس سرانه اتومبیل پیش بینی می شود. معیار مشخصات پارکینگ برای اتومبیل های " متوسط " می باشد.
ضوابط و معیارهای پارکینگ
1) صدور پروانه ساختمان و اضافات ساختمانی در صورتی مجاز می باشد که در طرح ساختمان و یا تغییرات آن حداقل تعداد پارکینگ بر اساس معیارهای زیر پیش بینی شود.
2) در مواردی که به دلایل فنی ، احداث پارکینگ مقدور نباشد با رعایت تراکم ساختمانی پیش بینی شده ، حق پارکینگ محاسبه و به صندوق شهرداری واریز خواهد شد. مانند :
الف) گذرهای زیر 6 متر چون ماشین رو نیستند لذا پارکینگ نمی شود احداث کرد. پس عوارض گرفته می شود و به صندوق شهرداری واریز می شود. البته به این ساختمانها که به آنها اجازه پارکینگ داده نمی شود می توان اجازه احداث پیلوت را داد که به عنوان فضای بازی بچه ها استفاده می شود. از زمان " لوکوربوزیه " در سبک مدرنیسم ، فضای پیلوت به عنوان فضای باز و استفاده سبز رایج شد.
ب) عدم دسترسی سواره به خانه ها ، مثل املاک بر اتوبانها که به آنها نمی توان پارکینگ داد.
ج) مثل درخت قدیمی قطور که جلوی ملک باشد و نتوان آنرا قطع یا جابجا کرد.
د) اگر زمین ها در شیب های تند باشند و امکان وجود دسترسی سواره به خانه نباشد.
هـ) عرض مشرف به گذر کم باشد و بواسطه احداث ورودی پیاده ، عرض لازم برای احداث درب سواره نباشد.
و) در برخی تقاطعات از حدود 30 متر مانده به چهار راه به ساختمانها پارکینگ نمی دهند.
3) پارکینگ مورد نیاز ساختمانها ، فقط در " پیلوت ، زیر زمین و مازاد فضای باز " قابل تأمین بوده و استفاده از فضای باز جهت این منظور ممنوع می باشد.
فضای باز: فضای باقیمانده از ملک با کسر سطح اشتغال.
مازاد فضای باز: گاهی مثلاً در سطح اشغال ، 60% را نمی سازیم و 40% را می سازیم که 20% فضای باز، مازاد می ماند که بنام " مازاد فضای باز " نامیده می شود که پارکینگ در این فضا که " سطح اشغال ساخته نشده " است ريال می تواند ساخته شود.
4) سطح مورد نیاز جهت هر واحد پارکینگ ، در مازاد فضای باز بشرط امکان مانور اتومبیل ، 15 متر مربع محاسبه می شود.
5) نحوه محاسبه پارکینگ جهت کلیه " ساختمانهای غیر مسکونی " در هر 3 حوزه تقسیم پارکینگ مطابق " حوزه یک " محاسبه خواهد شد. (حوزه یک بیشترین سرانه پارکینگ را داشته است.)
6) در صورتیکه پارکینگ در طبقات زیر زمین و پیلوت پیش بینی شود ، سطح این قسمتها ، جزء تراکم محاسبه نخواهد شد. در کارت تشکیل پرونده طرح تفضیلی ، حوزه پارکینگ مسکونی مشخص شده است.
7) از هر خیابان فقط یک راه ورودی پارکینگ مجاز خواهد بود مگر اینکه طول "بر" ملک بیش از 20 متر باشد که در اینصورت می توان از " 2 درب " ورودی پارکینگ استفاده نمود.(فاصله 2 درب قید نشده است.)
8) چنانچه "رمپ " پارکینگ در فضای باز ساختمان پیش بینی شود، جزء زیر بنا محسوب نخواهد شد.
9) حداکثر ارتفاع پارکینگ ، 20/2 متر و حداقل ارتفاع درب ورودی پارکینگ 180 متر است. چنانچه پارکینگی بیش از 1000 متر مربع باشد، ارتفاع پارکینگ می تواند تا 5/2 متر پبش بینی شود. ( در ساختمان مسکونی ، ارتفاع زیر زمین 60/2 متر است که جزء مقررات می باشد و ارتفاع پیلُوت 40/2 است)
10) در صورتیکه در محاسبه تعداد پارکینگ ، اعداد اعشاری بدست آید برای تأمین پارکینگ عدد کامل بعدی ريال ملاک عمل بوده و چنانچه عوارض اخذ شود ، همان عدد اعشاری ، ملاک محاسبه قرار می گیرد.
11) زیر زمین پارکینگ، باید دارای دسترسی مستقیم به طبقات باشد. (از طریق پله و آسانسور)
12) حداقل عرض "رمپ" جهت دسترسی پارکینگ برای "25 واحد " 5/3 متر و از 25 واحد به بالا، حداقل 5 متر لازم است. (مگر این که دو راه ورود و خروج، هر یک به عرض 5/3 متر پیش بینی شود. در حالت افقی " درب " 3 متر است.
13) حداکثر شیب رمپ ، 15% خواهد بود.