تيرچه پيش ساخته پيش تنيده
تيرچه پيش ساخته پيش تنيده
اين نوع تيرچه كه فقط در كارخانه های مجهز توليد می شود، از مقطع بتنی T شكل با رده مقاومتی C35 و بالاتر و مفتول های فولادی با مقاومت بالا (1750 تا 1900 نيوتن بر ميلی مترمربع) تشكيل میشود. در اين نوع تيرچه، مفتول ها را پيش از بتن ريزی تيرچه، توسط جك هايی تحت كشش معين قرار داده و سپس بتن ريزی مقطع اجرا می شود. پس از عمل آوری بتن و اطمينان از كسب مقاومت لازم، مفتول ها را آزاد می كنند. در نتيجه بتن تيرچه تحت تنش فشاری قرار می گيرد.
معرفی تيرچه اشپنیت (تيرچه پيش ساخته پيش تنيده)
تیرچه اشپنیت بر خلاف تیرچههای بتنی و فلزی رایج در بازار، بصورت کاملا" صنعتی و توسط یک خط تولید تمام اتوماتیک و بدون دخالت انسان تولید میگردد در حالیکه تیرچههای بتنی فندولهای و تیرچههای فلزی رایج در بازار ایران، غالبا"بصورت دستی تولید شده و جوشکاریها و بتنریزی آنها کاملا" توسط نیروی انسانی که عمدتا" مهارت و تخصص کافی نیز ندارند انجام میگیرد.
تيرچه اشپنیت
تيرچه اشپنیت در یک نگاه
روش حمل و دپوی تیرچه اشپنیت
تخلیه و دپوی تیرچهها و انتقال آنها به طبقات مورد نظر مستلزم رعایت چند نکته ساده است. همه این نکات بر این مبنا است که تيرچهها تحت وزن خود بصورت يك تير دوسر ساده عمل نموده و از ايجاد لنگر منفی در آنها اجتناب گردد لذا موارد زير بايد در هنگام تخلیه، دپو، حمل و انتقال تيرچهها به طبقات رعايت گردند:
1- زاويه محوری تيرچه در هنگام تخلیه، حمل و انتقال به طبقات بايد بگونهای باشد كه سطح آزاد بال تيرچه رو به زمين بوده و ازهرگونه ايجاد پيچش در آن اجتناب شود.
2- درهنگام حمل تيرچه توسط كارگران، توجه شودكه بايد هر دو سر تيرچه در دست گرفته شود. گرفتن تيرچه، صرفا" از وسط طول آن باعث ايجاد آسيب در آن خواهد گردید.
3- درهنگام حمل تيرچه توسط بالابر يا جرثقيل، بايد توجه نمود كه هر دو سر تيرچه به قلاب متصل گردد، چراکه اتصال قلاب به وسط تيرچه باعث ايجاد آسيب در آن میگردد. به منظور حمل با جرثقيل يا بالابر میتوان يك طناب رابه دو سر تيرچه بست و سپس قلاب حمل را به ميانه اين طناب متصل نمود.
حمل و دپوی تیرچه اشپنیت
4- درهنگام دپو، از انباشته كردن نامنظم تيرچهها برروی يكديگر اجتناب گردد. نحوه صحیح دپو نمودن تيرچههای پيشتنيده بدينگونه است كه اين تيرچهها بايد بصورت لايهلايه بگونهای بر روی هم قرار گيرند كه بين هرلايه، دو تكيهگاه در دوسر تيرچهها قرار گرفتهباشد. كليه اين تكيهگاهها بايد در جهت قايم همراستا باشند. چهارتراش چوبی مناسبترین گزینه بعنوان تکیهگاه است.
5- قراردادن تيرچهها بر روی زمين يا بر روی تير، بايد به آرامی صورت گيرد. از انداختن تيرچهها حتی از ارتفاع كم، اجتناب گردد.
روش صحیح دپو تیرچه در محل کارگاه ساختمانی
روش اجرا و نصب تیرچه اشپنیت
اجرای سقف با استفاده از تیرچه اشپنیت به دو روش قابل انجام است.
روش اول: استفاده از تیرچه اشپنیت بهتنهایی (Single Section)
روش دوم: استفاده از تیرچه اشپنیت به همراه بتن درجاریز که منجر به یک مقطع مرکب (Composite Section) میگردد.
روش اول (Single Section)
پس از قراردادن تیرچهها و پرکنندهها صرفا" با ریختن مقدار کمی گروت، درزها پر میشوند و سقف آماده بهرهبرداری است. در این روش ضخامت بلوکهای پرکننده برابر با ارتفاع تیرچههای اشپنیت است.
این روش برای اجرای سقف دارای دهانههای بلند و سربارهای سبک مانند سقف انبارها یا سولهها و یا در مواردی که به ايجاد يکپارچگی در ديافراگم سقف و تامين مسير انتقال نيروی زلزله از سقف به اجزای باربر جانبی نيازی نباشد و يا اينکه بهرهبرداری از ساختمان بصورت موقت و در يک دوره زمانی کوتاه باشد، مورد استفاده قرار میگيرد.
دیتیل اتصال تیرچه اشپنیت به تیر بتنی
روش دوم (Composite Section)
در این روش، پس از قراردادن تیرچهها و بلوکهای پرکننده، یک شبکه آرماتور افت و حرارت بر روی تیرچه و بلوک اجرا شده و سپس بتنریزی با ضخامت حداقل 5 سانتیمتر بر روی بلوکها انجام میگیرد. در این روش، سقف بصورت یک مقطع مرکب شامل بتن پیشساخته و بتن درجاریز، بارهای ثقلی را به تیرهای اصلی اسکلت ساختمان منتقل مینماید. نیروی زلزله نیز با توجه به یکپارچگی سقف که ناشی از مشبندی و اجرای بتن درجاریز است به اجزای باربر جانبی منتقل میگردد. در این روش ضخامت بلوکهای پرکننده بیشتر از ارتفاع تیرچههای اشپنیت است و هرچه ضخامت بلوکها بیشتر باشد، ظرفیت باربری سقف نیز بیشتر است. این روش در مناطقی که دسترسی به بتن درجاریز میسر است، بسیار اقتصادی تر از روش اول است.
دیتیل اتصال تیرچه اشپنیت به تیر فلزی
نصب تیرچههای اشپنیت در اسکلت بتنی درست همانند نصب تیرچههای بتنی فندولهای رایج است. بدین ترتیب که حدود 10 سانتیمتر از دو انتهای تیرچه در داخل قفس آرماتور تیرهای اصلی باربر عمود بر راستای تیرچه قرار گرفته و سپس بتنریزی انجام میگیرد. در اسکلت فولادی نیز هریک از دو انتهای تیرچه بر روی لبهی بال پایینی پروفیل فولادی تیرهای اصلی باربر عمود بر راستای تیرچه قرارمیگیرند.
نصب تیرچههای اشپنیت در اسکلت بتنی درست همانند نصب تیرچههای بتنی فندولهای رایج است. بدین ترتیب که حدود 10 سانتیمتر از دو انتهای تیرچه در داخل قفس آرماتور تیرهای اصلی باربر عمود بر راستای تیرچه قرار گرفته و سپس بتنریزی انجام میگیرد. در اسکلت فولادی نیز هریک از دو انتهای تیرچه بر روی لبهی بال پایینی پروفیل فولادی تیرهای اصلی باربر عمود بر راستای تیرچه قرارمیگیرند. ( شکل بالا )
برای جلوگیری از ریزش بتن در این ناحیه میتوان از تخته قالببندی استفاده نمود. روش نگهداری تخته در این محلها درست همانند روش نگهداری تخته در محل اجرای كلافهای عرضی در سقفهای متشکل از تیرچه فلزی است.
عکسهای اجرایی تیرچه اشپنیت
عکسهای اجرایی تیرچه اشپنیت
عکسهای اجرایی تیرچه اشپنیت
مشخصات فنی تيرچههای اشپنیت
بتن بکاررفته در تیرچهها دارای مقاومت 350 تا 550 کیلوگرمنیرو بر سانتیمترمربع (بسته به تعداد وایر) و وایرهای بکاررفته نیز بر اساس استانداردهای ASTM A421 و BS 5896 دارای حداقل مقاومت نهایی 17500 کیلوگرمنیرو بر سانتیمترمربع میباشند.
تیپ بندی تیرچه های اشپنیت