مراحل اجرای سقف های مركب عرشه فولادی
مراحل اجرای سقف های مركب عرشه فولادی
1 - تهیه نقشه های Shop
شاپ درائینگ که معنای تحت الفظی آن نقشه کارگاهی میشود ، به نقشه ای اطلاق میگردد که در آن طول و جهت و تعداد ورقهای عرشه فولادی در هر سقف مشخص بوده و بر مبنای آن امکان نگارش لیستوفر ورقها فراهم می گردد و همچنین مجری اجرا بر مبنای این نقشه متوجه خواهد شد که هر ورق برای کدام قسمت سقف در نظر گرفته شده است .
در زمان ترسیم نقشه شاپ دارئینگ رعایت و آگاهی از موارد زیر الزامی است :
- قبل از تهيه نقشه shop عرشه های فولادی، تهيه نقشه as built و يا نقشه Shop سازه مورد نظر، جهت كاهش خطاهای احتمالی در اجرا الزامی است.
- در تهيه نقشه Shop و اجرای عرشه های فولادی، قطع عرشه ها و همپوشانی آنها بر روی تيرهای فرعی مجاز نمیباشد. در صورت اعلام مشكل حمل از طرف واحد اجرايی ، بايد محاسبات مجدداً از طرف واحد فنی مهندسی كنترل و تائيديه گرفته شود.
- در تهيه نقشه Shop عرشه های فولادی، به ضخامت ورق مطابق نقشه های محاسباتی توجه گردد.
- ارتفاع فلاشينگ مورد نياز پروژه، تابعی از عمق عرشه های فولادی بعلاوه ضخامت دال روی عرشه ها است كه بايستی در تهيه Shop مورد توجه قرار گيرد.
- در تهيه نقشه Shop عرشه های فولادی در سازه های بتن آرمه تعبيه سوراخ در ابتدا و انتهای عرشه های فولادی (در محل اتصال عرشه ها به تيرهای اصلی طرفين) با توجه به قطر خاموت تيرهای اصلی؛ الزامی است.
- در صورتیکه پروژه دارای نقشه سازه میباشد حتماً این نقشه با وضعیت موجود از نظر آکس و فواصل ستونها ، جهت تیرهای فرعی و همچنین محل راه پله و سایر بازشوها و آسانسور منطبق و اصلاح گردد ، به هر روی ملاک عمل وضع موجود می باشد .
- در دهانه هایی که تیر اریب دارند و به صورت ذوزنقه ای می باشند شاپ به گونه ای در نظر گرفته شود که کمترین پرت و دورریز ورق ایجاد گردد .
- محل وصله و اورلب ورق های عرشه فولادی بر روی تیرهای اصلی است پس توجه داشته باشید ورقها را به صورت یک تکه و از تیر به تیر اصلی در نظر بگیرید .
- طول حداکثر ورقهای عرشه فولادی برای حمل 11/80 متر می باشد . یعنی حداکثر طولی که یک تریلی مجاز به حمل آن است ، پس به این نکته در طراحی توجه نمایید .
- مطابق آئین نامه حداقل محل نشیمن برای ورق عرشه فولادی 5 سانتی متر می باشد ، به این موضوع توجه گردد .
نقشه shop اجرای سقف عرشه فولادی
نقشه shop اجرای سقف عرشه فولادی
2 - حمل و نصب عرشه های فولادی
حمل عرشه ها بايستی به نحوی صورت پذيرد كه در حين حمل آسيب ديدگی (تغيير شكل، خراش سطوح گالوانيزه عرشه و ...) بر روی عرشه ها بوجود نيايد. در صورت ايجاد لهيدگی ناچيز كه در كارگاه قابل اصلاح می باشد می بايست با نظر سرپرست اجرايی اصلاح گردد.
حمل ورق های عرشه فولادی
انتقال عرشه به طبقات
ملاحظات ایمنی در مورد ورقهای عرشه
- از متعادل بودن کابلهای حمل جرثقیل مطمئن شوید.
- نقشه های نصب را قبل از حمل ورقها به روی اسکلت مطالعه کنید تا ورقها را در جهت درست قرار دهید و نیازی به چرخاندن آنها روی اسکلت نباشد.
- مراقب ورقهای یک دهانه باشید. از قرار گرفتن ورق به میزان کافی روی تکیه گاه ها اطمینان حاصل کنید . از برشکاری ورقهها روی این دهانه ها پرهیز کنید.
- در هنگام برشکاری در وضعیت مطمئن ایستاده ، از کمربند ایمنی و عینک محافظ استفاده شود.
- عرشه های خیس مستعد سر خوردن هستند.
- هنگام نصب ورقهای گالوانیزه در روزههای آفتابی از عینک آفتابی استفاده شود .
- لبه ورقها بسیار تیز و خطرناک هستند . همیشه احتمال افتادن ورقها وجود دارد .
- از کلاه ایمنی ، دستکش و کفش ایمنی و لباس کار استفاده کنید .
- هیچگاه ورقها را روی اسکلت نیمه تمام قرار ندهید .
- بند ورقها را تا زمانیکه قرار است ورقها روی تیرها پخش شوند ، بسته نگه دارید .
- احتمال فرو افتادن ورقها از روی اسکلت در اثر وزیدن باد وجود دارد .
- کنترل کنید ورقها عاری از هر گونه روغن باقی مانده از پروسه تولید باشند .
- قبل از قرار گیری عرشه روی اسکلت ، از شاقول بودن اسکلت و صحت اتصالات مطمئن شوید .
ملاحظات حمل و دپوی ورقها