آشنایی با اجزاء پله
آشنایی با اجزاء پله
۱- کف پله:
به سطح فوقانی پله گفته می شود،یعنی محل گذاشتن کف پا برای بالا رفتن یا پایین آمدن از پله.
2- ارتفاع پله:
فاصله عمودی کف های دو پله متوالی را ارتفاع پله می گویند .میزان تغییرات ارتفاع پله به مکان و موقعیت پله بستگی دارد.
3- پیشانی پله:
به قطعه عمودی که میان دو کف پله متوالی قرار می گیرد گفته می شود
4- گونه پله:
سطـح بغـل پلـه را می گوینـد.
5- عرض پله:
به فاصله بین گونه های پله گفته می شود و به مکان و تعداد استفاده کنندگان از پلکان بستگی دارد.
6- لب پلـه:
پیش آمدگی کف پله از پیشانی ،لب پله نامیده می شود. وجود آن موحب بزرگ تر شدن کف پلـه می شود.
7- شیار کف پلـه:
در کف پله شیار هایی در امتداد عرض پله ایجاد می کنند. این شیار ها از لیز خوردن افراد جلوگیری می کنند.
8- ردیف یا خیز پلکـان:
به مجموعه پله های متوالی بین دو اختلاف سطح ردیف پله گفته می شود. در هر ردیف پله حداقل سه پله متوالی وجود دارد.
9- خط مسیر پلـه:
این خط محل شروع و ختم پله را مشخص می کند. خط مسیر پله در روی پلان و وسط عرض پله ها مشخص می شود .
10- خط شـیب پلـه:
این خط ، لبه پله های یک ردیف پله را به یکدیگر وصل می کند.
11- زاویه شـیب پلـه:
به زاویه بین شیب پله با افق ، زاویه شیب پله گفته می شود . زاویه شیب پله رابطه مستقیم با ارتفاع پله و رابطه معکوس با کف پله دارد.
12- حجم پلـه:
به ضخامت سقف زیر یک ردیف پله گفته می شود
13- طول پلـه:
به طول افقی یک ردیف پله گفته می شود یعنی از لبه اولین پله تا انتها کف آخرین پله در یک شیب .
14- پاگـرد:
ایستگاه ما بین پله ها که برای رفع خستگی ساخته می شود به پاگرد پله معروف است و حداقل برابر عرض یک کف پله است.
15- نرده پلـه:
وسیله ای است که برای جلوگیری از سقوط اشخاص ، در طرفین ردیف پله ها نصب می شود.
16- دست انداز پلـه:
این وسیله بر روی نرده و به موازات خط شیب پله نصب می شود .
17- چشم پلـه:
به فاصله بین دو ردیف پله گفته می شود .(یعنی شکاف بین دو بازوی پله).
تراول یا کورس در آسانسور:
کل مسیر کابین از بالا تا پایین را تراول یا کورس حرکت آسانسور می نامند.
در زیر کورس حرکت، گودالی به عمق حداقل ۱۵۰cm باید باشد که به آن پیت یا چاله آسانسور می گویند.
فلاشینگ:
پوششی فلزی برای روی دیوارهای سطح خارجی ساختمان (دیوار پشت بام، دیوار حیاط، جلو پنجره ها) جهت محافظت در برابر برف و باران می باشد.
فلاشینگ معمولا با ورق روغنی با ضخامت 1 میلیمتر الی 2 میلیمتر اجرا می شود. البته در بعضی مواقع از ورق های دارای ضخامت کمتر از 1 میلیمتر و یا سایر انواع ورق، مانند ورق گالوانیزه و ورق رنگی نیز برای اجرا فلاشینگ استفاده می شود.
فلاشینگ علاوه بر استحکام و افزایش طول عمر ساختمان به زیباتر شدن ساختمان نیز کمک می کند و از کثیف شدن نمای ساختمان بر اثر برف و باران جلوگیری می کند.