تلفن سایت

برگزاری جشنواره‌ با مضمون «انتخاب كوچه‌‌های زيبا»

تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۲

برگزاری جشنواره‌ با مضمون «انتخاب كوچه‌‌های زيبا»
اخيرا شهرداري تهران در مناطقي از پايتخت اقدام به برگزاري جشنواره‌اي با مضمون «انتخاب كوچه‌‌هاي زيبا» كرده و نتايج اين مسابقه محله‌اي را از طريق انتشار عمومي اسامي كوچه‌هاي منتخب اعلام مي‌كند.
در اينكه مديريت شهري تهران با برگزاري چنين جشنواره‌اي به دنبال تشويق شهروندان بابت توجه به «زيباسازي محل سكونت‌شان» است و قصد دارد ساكنان يك كوچه را به ارتباط جمعي با يكديگر و چاره‌انديشي براي ارتقاي منظرشهري هر محله دعوت كند، قطعا شكي نيست.
اما آيا در هدفي كه براي برگزاري اين جشنواره تعريف شده، تبعات احتمالي ناشي از آن هم ديده شده است؟
به نظر مي‌رسد پاسخ منفي است.
در هر يك از محله‌هاي شهر تهران هم‌اكنون حداقل، بيش از يك بنگاه‌ معاملات ملكي فعاليت مي‌كند و دلالان داخل اين بنگاه‌ها براي رقابت با هم و جلب مردم بابت فروش املاكي كه فايل كرده‌اند، معمولا موقعيت ضعيف و قوي كوچه‌هاي محله را براي خريدار مقايسه مي‌كنند و در واقع از روي اين مقايسه، سعي مي‌كنند تفاوت قيمت آپارتمان‌ها را توجيه كنند.
حال اگر قرار باشد اسم يك كوچه در يك محله به عنوان كوچه‌زيبا از طرف شهرداري معرفي شود، در اين صورت روند پر از ايراد قيمت‌گذاري واحدهاي مسكوني از وضعيت موجود مخدوش‌تر خواهد شد و اين احتمال وجود دارد برخي دلالان بازار با سوءاستفاده از چنين‌انتخابي، قيمت املاك كوچه منتخب را -بدون آنكه در اصل ارزش‌افزوده اين املاك رشدي به‌وجود آمده باشد- بالا ببرند و مثلا قيمت‌ها در كوچه مجاور را زمين بزنند!
به نظر مي‌رسد راه‌هاي زيادي براي دور كردن نماي بصري محله‌ها از حالت آشفته و نامناسب، پيش روي شهرداري‌تهران وجود دارد كه يك نمونه آن مي‌تواند طراحي الگو‌هاي حرفه‌اي براي نماي ساختمان‌هاي در حال احداث و ايجاد تسهيلات تشويقي براي سازنده‌ها جهت استفاده از اين الگوها باشد.
نماي آشفته ساختمان‌هاي شهر تهران حاصل اعمال سليقه غيرحرفه‌اي بسازوبفروش‌ها است كه بعضا نماي ارزان‌قيمت يك ساختمان بلافاصله توسط ساير سازنده‌ها كپي و در سطح محله تكثير مي‌شود.
همچنين شهرداري مي‌تواند سطح فضاي سبز محله‌ها را توسعه دهد و براي اين اقدام نيز مي‌تواند از ابزار تخفيف در عوارض نوسازي و پسماند ساختمان‌هايي كه فضاي سبز حياط و جلوي در ورودي آنها از يك سطح مشخص بيشتر است، استفاده كند. در این میان استفاده از مدل اعلام اسامي كوچه‌هاي زيبا، به دليل تاثير منفي‌اي كه در قيمت مسكن بازي مي‌كند، شايد چندان به صلاح شهر نباشد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت