تلفن سایت

قیمت وام خرید مسکن در بازار معاملات مسکن

تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

قیمت وام خرید مسکن در بازار معاملات مسکن

 آماری که هفته گذشته یک مدیر بانک مسکن درباره سهم وام 20 میلیونی خرید مسکن در تامین قدرت مالی خریداران اعلام کرد، با واکنش مشاوران املاک مواجه شد. دلالان می‌گویند در تهران تقریبا کسی دنبال دریافت این وام نیست؛ چون هیچ تاثیری روی قدرت مالی خریداران ندارد. 
قیمت وام خرید مسکن در بازار معاملات مسکن از سوی فروشنده ها به اندازه‌ای کاهش یافته است که طبق گفته بنگاهداران مسکن در مناطق مختلف، خریداران همچون سابق به دنبال تهیه وام خرید مسکن برای تکمیل بودجه خرید نیستند.
این روزها وام خرید مسکن 20 میلیون تومانی در محله‌هایی که واحدهای نوساز از کمترین نرخ خرید برخوردار هستند یعنی متری 3 میلیون تومان تنها کفاف خرید 7 متر مربع را می‌دهد و در بهترین و با کیفیت‌ترین محله‌های تهران هم این وام 20 میلیون تومانی برای خرید 2 متر و در برخی موارد هم برای یک متر مربع کافی خواهد بود! 
البته ناگفته نماند که خریداران برای خرید در این دسته از محله‌های تهران که واحدهای نوساز آنها بالاترین قیمت پیشنهادی را دارند، اصلا به دنبال تهیه وام خرید نیستند. 
اما به هر حال ارزش وام خرید مسکن در تهران طبق برآورد بین یک تا 7 متر مربع است و این مساله به وضوح نشان‌دهنده عدم تناسب بین ارزش وام خرید مسکن و قیمت فروش مسکن است. 
رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن دراین باره اظهار کرده است‌: در حال حاضر اگر متوسط خرید مسکن در تهران را متری 7 میلیون تومان در نظر بگیریم با وام کنونی خرید مسکن تنها می‌توان 3 متر مسکن خریداری کرد. 
یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان پرستار شمالی درباره جایگاه وام خرید مسکن در بازار مسکن گفت‌: در خیابان پرستار شمالی به دلیل اینکه قیمت‌های پیشنهادی فروش بالا است، می‌توان به جرات گفت که وام خرید مسکن هیچ جایگاهی در بین خریداران  ندارد. 
وی در ادامه افزود‌: هنگامی که قیمت هر متر مربع واحد نوساز در خیابان پرستار شمالی بیش از 6 میلیون تومان تعیین می‌شود، آیا مبلغ وام خرید مسکن کارآیی خواهد داشت؟ مگر اینکه در ازای میزان رشد قیمت در بازار مسکن، وام خرید هم با افزایش رو‌به‌رو شود. 
همچنین مشاور املاک دیگری در خیابان افسریه در رابطه با تاثیر وام خرید بر مبلغ خرید مسکن تاکید کرد‌: در خیابان افسریه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نوساز بین 3 میلیون تا 4 میلیون تومان محاسبه می‌شود حال با این قیمت ها خریداران می‌توانند سهم خرید از طریق وام را 6 متر مربع برآورد کنند. 
از سوی دیگر بنگاهدار املاکی در خیابان نارمک عنوان کرد‌: در سال 70 بانک مسکن تقریبا به اندازه یک دوم قیمت فروش ملک، وام خرید پرداخت می‌کرد؛ اما اکنون ارزش وام مسکن به اندازه‌ای افت پیدا کرده است که اگر مبلغ فعلی وام (20 میلیون تومان) 2 تا 3 برابر شود شاید دوباره در بازار مسکن به عنوان نیروی کمکی برای خریداران محسوب شود. 
وی تصریح کرد‌: در شرایط فعلی مبلغ وام خرید از نظر متقاضیان به اندازه‌ای است که بود و نبودش کمکی به عقد معامله نمی‌کند.



نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت