تلفن سایت

برنامه وزیر راه و شهر سازی درباره خصوصی کردن (حمل و نقل)

تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

برنامه وزیر راه و شهر سازی درباره خصوصی کردن (حمل و نقل)

عباس آخوندی که این هفته از طرف حسن روحانی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی معرفی شد و هم اکنون در انتظار دریافت رای اعتماد از مجلس به سر می‌برد، در تشریح برنامه‌های خود در صنعت حمل‌ونقل و حوزه راه بر ضرورت بازگشت مجدد بخش خصوصی به این بخش تاکید کرده است.
هر چند عباس آخوندی پیش از این به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شد و تصور بر این بود که اغلب برنامه‌های وی با تمرکز بر بخش مسکن طراحی شود، اما، برنامه‌های وزیر جدید برای صنعت حمل‌ونقل کشور نیز مانند برنامه‌های مسکن او، دربردارنده موارد قابل توجهی است که عمده تاکید آن بر محور ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های این بخش در صنعت حمل‌ونقل کشور قرار دارد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، علاوه بر تاکید مکرر بر جذب توان، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش خصوصی در توسعه راه‌ها و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز حمل‌ونقل، تمرکز بر آزاد سازی و توسعه رقابت در این بخش را یکی از الزامات اساسی پیش روی خود می‌داند که باید در کرسی وزارت، بسترسازی‌های لازم را برای آن ایجاد کند.
آخوندی همچنین در تشریح برنامه‌های آتی خود برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، به مسائل و تهدیدات روز این بخش اشاره کرده و بر ضرورت کاهش تهدیدات جاده‌ای، هوایی و ریلی تاکید می‌کند.
افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل کشور به خصوص در بخش حمل‌ونقل هوایی که امروزه به دلیل توسعه محدود و ناکافی، قادر به پاسخگویی به بخش قابل توجهی از نیازهای کمی و کیفی کشور نیست، از دیگر مواردی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفته است. آخوندی که برنامه‌های خود را در سه بخش کلان در سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حوزه راه و شهرسازی تعریف کرده است، در رویکردهای کلی خود به بخش حمل‌ونقل، با تاکید بر مواد 161 تا 166 قانون برنامه پنجم توسعه و اصل 44 قانون اساسی، بر بهبود محیط کسب و کار و همچنین کاهش هزینه‌های مبادله‌ای در حوزه حمل‌ونقل در سایه اجرای سیاست‌های آزادسازی و تجاری‌سازی، تاکید کرده است.
وی همچنین با تشریح برخی موارد در خصوص ضرورت تغییر و اصلاح برخی قوانین موجود در حوزه حمل‌ونقل، با تاکید بر مفهوم یکپارچگی بین بخش‌های مختلف بخش راه به شیوه درون بخشی و فرابخشی، برنامه‌های خود را در این بخش بر بهره وری حداکثری اقتصادی از این بخش، هم برای دولت و هم برای مردم، متمرکز کرده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی دیگر، در خلال برنامه‌های خود برای حمل‌ونقل کشور، با تاکید بر ضرورت اتمام پروژه‌های ناتمام، گردآوری و بررسی فوری نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در دوران پس از انقلاب اسلامی به منظور استفاده از آنها در دوره جدید را یکی از اولویت‌های دولت جدید، در این بخش می‌داند.
عباس آخوندی در ادامه رویکردهای کلی برای مدیریت و ارتقای صنعت حمل‌ونقل کشور، همچنین خلاصه‌ای از برنامه‌های کلی خود برای چهار شیوه عمده حمل‌ونقل - جاده‌ای، هوایی،ریلی و دریایی – را شرح داده است.
در میان برنامه‌های متعددی که برای حمل‌ونقل جاده‌ای مورد نظر آخوندی قرار دارد کاهش میزان تلفات جاده‌ای، توسعه سیستم‌های هوشمند، بهبود شیوه‌های نگهداری از راه‌ها و توسعه بنادر خشک و راه‌های روستایی، مهم‌ترین سرفصل‌های وی برای این بخش عنوان شده است.
وی همچنین در بخش حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به این بخش با توجه به طرح‌های صنعتی، تلاش در جهت اتصال به شبکه‌های ریلی بین‌المللی، ایجاد پهنه‌های ریلی با توجه به طرح‌های  توسعه شهری، استقرار نظام مستقل تنظیم مقررات ریلی به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نوسازی ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری تا دو برابر وضع موجود را مهم‌ترین الزامات پیش روی خود در این بخش می‌داند.
این در حالی است که بهبود و توسعه ناوگان هوایی کشور از طریق کاهش سن ناوگان، افزایش 5/1 برابری صندلی و کاهش محدودیت‌هایی که هم اینک صنعت هوایی کشور با آن مواجه است برنامه‌های عمده وی برای حمل‌ونقل هوایی است.
در بخش حمل‌ونقل دریایی هم، آخوندی بر سه عامل استفاده از ظرفیت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت فرآیندهای مدیریت بنادر و خدمات گمرکی تاکید و آن را در متن برنامه‌های خود برای صنعت حمل‌ونقل کشور قرار داده است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت