تلفن سایت

مسئول تخلفات ساختمانی شهرداری است

تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۲

مسئول تخلفات ساختمانی شهرداری است

ریيس كميسيون عمران شوراي‌شهر تهران در جلسه غيرعلني شورا كه شهردار براي پاسخگويي به سوالي درباره «علت تعطيلي دفتر كنترل مضاعف بر ساخت‌وساز» حاضر شده بود، گفت: براساس استعلام‌هاي حقوقي و قانوني كه از اداره كل حقوقي شهرداري و واحد مقررات ملي ساختمان وزارت راه‌وشهرسازي گرفته‌ايم، بر خلاف پاسخ مکتوب شهرداری تهران به سوال شورا مبنی بر اینکه براساس قانون و مقررات موجود وظیفه شهرداری صرفا کنترل ضوابط شهرسازی است و کنترل مقررات ملی ساختمان از وظایف شهرداری تهران نمی‌باشد باید عرض کنم که پاسخ استعلام‌های حقوقی و قانونی در این زمینه نکاتی را روشن می‌سازد که نشان می‌دهد نظارت بر ساخت و ساز و صحت عملکرد مهندسان ناظر ساختمان و جلوگیری از تخلفات ساختمانی و تخطی از قوانین ملی ساختمان اصول فنی بر عهده شهرداری است.
طبق اطلاعاتی که روابط عمومی شورای شهر در سایت خود قرار داده است، در این جلسه حمزه شكيب تاكيد كرد: همچنین نظارت بر ساخت و ساز نیز از مولفه‌های اجرایی مقررات بوده و به این ترتیب شهرداری‌ها موظف به رعایت آن هستند و این مسوولیت‌ها رافع مسوولیت‌های سازمان نظام مهندسی نیست، بلکه با امکانات و حوزه نفوذی که شهرداری تهران در شهر دارد، تکمیل‌کننده چرخه نظارت بر ساخت‌وساز خواهد بود.
شكيب خطاب به قاليباف گفت: سازمان نظام مهندسی در تهران طی چند سال گذشته از بهم ریختگی‌هایی رنج می‌برده بنابراین با حال و احوالی که این سازمان داشته کور کردن این چشم نظارتی (کنترل مضاعف شهرداری) چه سودی داشت. آیا فکر نمی‌کنید مافیایی پشت این بهم ریختگی‌ها است، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا با این پرسش که آقای شهردار چرا؟ سخنانش را پایان داد. شهردار تهران در پاسخ به سوال رییس کمیسیون توسعه وعمران شورا با تاکید بر اینکه ساخت‌وساز در تهران رضایت بخش نیست خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل نباید قانون را نادیده بگیریم. وی با اعتقاد براینکه کنترل مضاعف بر ساخت و ساز بر عهده شهرداری نیست، گفت: این موضوع باید کارشناسی دنبال شود. یک دوره به خاطر بد عمل کردن یک سازمان، شهرداری به بحث کنترل مضاعف بر ساخت و ساز ورود پیدا کرد چرا؟ چون سازمان نظام مهندسی کارش را خوب انجام نمی‌داد. این روش مناسبی نبود باید شرایطی فراهم شود تا سازمان‌های متولی در مسیر اصلی خودشان قرار گیرند.
قالیباف خاطر نشان کرد: می‌شود از ابزار شهرداری تهران برای اصلاح دستگاه‌های دیگر استفاده کرد نه اینکه به موازات آنها نهادهایی را ایجاد کنیم.
شکیب که از پاسخ شهرداری تهران قانع نشده بود خاطر نشان کرد: اگر وضع ساخت و ساز بد است و همه به آن اذعان داریم بنابراین باید کمک کنیم تا شرایط بهتر شود.
وی افزود: جای تعجب دارد که کنترل مضاعف را یک کار اشتباه می‌دانید، وجود سیستم‌های نظارتی در همه جای دنیا مرسوم است بنابراین نباید یک سیستم نظارتی اکتفا کرد چرا در اینجا علاوه بر سرمایه ریالی، سرمایه جانی افراد هم وسط است.
در جلسه غيرعلني شورا، خسرو دانشجو سخنگوي شورا نيز با ورود به بحث ميان شهردار تهران و ریيس كميسيون عمران شورا، گفت: شهرداری تهران در بسیاری از مباحثی که الان ورود پیدا کرده محل قانونی نداشته است مگر برای ساخت مساجد. قانون شهرداری را مکلف کرده است، مگر برای کمک به هیات‌های مذهبی و هزاران کار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که ورود پیدا کرده، قانون گذار مسوولیتی را برای شهرداری در نظر گرفته است ولی به لحاظ احساس وظیفه و اینکه شهرداری به دلیل همان ابزارهای موجودش می‌تواند برای بهبود شرایط کارهایی را انجام دهد به مباحث ورود پیدا کرده است. بنابراین وضعیت عمومی ساخت وساز هم جدای از این مسائل مهم نیست، اگر می‌توانیم کمکی کنیم پس بهتر است شهرداری آستین بالا بزند و در جهت بهبود ساخت وساز کاری کند. سخنگوی شورای شهر در ادامه افزود: هیچ جایی به اندازه شهرداری، ابزار کنترل کردن ساخت وساز در شهر را ندارد.
قالیباف در ادامه با تایید سخنان دانشجو افزود: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که برای استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد در جهت بهبود کیفیت ساخت‌وساز اقداماتی را انجام دهد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت